Opprinnelig postet av
AllanHagen
Hei, dilorko!
Nå skal jeg ikke være en drittsekk og si at "du kunne bare brukt Google" (selv om det er det jeg egentlig mener, men nok om det).
En 35mm adapter er rett og slett selve enheten som lar deg faktisk bruke disse objektivene på kameraet for det første. Kort fortalt, har tradisjonelle videokameraer veldig små bildebrikker, og uten å gå alt for mye inn på lysbryting og ren fysikk, så vil det i prinsippet si at det er umulig å oppnå en lav dybdeskarphet (uskarp bakgrunn) med disse. Dette er et veldig ønskelig look for mange filmskapere, som du sikkert har fått med deg!
Inne i adapteren sitter det et lite stykke matt glass, kalt et ground glass eller focusing screen. Det er akkurat samme komponent som sitter i viewfinderen på et filmkamera (35mm) eller til og med et stillsbildekamera (speilrefleks).
Denne har sånn omtrent en størrelse lik en 35mm filmramme, og den emulerer altså en bildesensor. 35mm-linser prosjierer så et bilde på denne, og kameraets innebygde optikk/bildesensor leser av denne fokusskjermen. Det er nokså komplisert, men ikke så vanskelig å skjønne om man bruker litt tid på å sette seg inn i det.
Som jeg forklarte i mitt forrige innlegg, kan du bruke alt fra faktiske filmlinser av cinema-kvalitet, til forholdsvis rimelige speilreflekslinser til en par-tre tusen per stykk (som faktisk er meget meget billig).
Du må rett og slett bare ty til Google her er jeg redd, og finne ut hvor mye penger du vil bruke på optikk og hva slags linser du er ute etter, (anbefaler virkelig linser med fast brennvidde, du skjønner hvorfor dersom du setter deg inn i det!)
Jeg mener ikke å virke frekk her, men jeg pleier som regel å si til folk som er interessert i en 35mm adapter, at hvis de ikke er 100% sikker på hva det er, hva det gjør, hvordan den virker, hva slags optikk de skal ha og de faktisk vet litt om det, bør man ikke investere i en, da det kan virke skuffende (utrolig nok).
Det eneste av spesifikasjoner ditt kamera må møte er thread size/filter size på den innebyde optikken din. Et kjapt google-søk (Google er din venn!) fortalte meg at den er på 58mm. Det vil si at du kan kjøpe en Letus Mini fra letusdirect. Stikk dit for å lese mer om den. Den billigste pakken koster rundt 1000 dollar, men regn med å bruke 10-12 000 kroner på et komplett sett med en linse eller to og alt du trenger for å få den til å virke med kameraet ditt! =)
Så får du selv se om du synes det er verdt det eller ikke.. jeg bruker min Letus Extreme på omtrent halvparten av det jeg skyter med AG-HPX171-kameraet mitt, og jeg er storfornøyd, selv om den koster sitt. Det er opp til deg selv!
Trym, takk for at du tok deg tid til å uttrykke at du setter pris på innlegget! Det gjør at jeg får mer lyst til å bidra med ting rundt her. Jeg hang på disse forumene i 04-05, tok en pause for å lage mer film og greier, men nå som jeg er tilbake i studier og har mer tid, bestemte jeg meg for å kanskje poste litt og bidra med det jeg har funnet ut i mellomtida!
Angående rod support-systemer, så vet jeg ikke om Letus sitt er det du bør gå for, men dette må du nesten avgjøre selv. Kan si at jeg har bare erfart og hørt bra med Zacuto sine systemer! Selv om de koster litt mere, er de definitivt verdt det.
Allan
Bokmerker