Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12

Tråd: 35mm Adapter

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Drammen
    Svar
    17

Lightbulb 35mm Adapter

Heisann alle sammen !

Har godt rundt en tid nå, og spekulert rundt det med 35mm adaptere, har et panasonic hmc151e http://www.scandinavianphoto.no/prod...px?iId=7806853
    og bruker det i hovedsak til å filme snowboard med. Nå som det snart er vinter igjen, har jeg lyst til å invistere i et slik adapter men det er noen ting jeg lurer på som jeg håpet noen av dere kunne hjelpe meg litt med

1. http://www.letusdirect.com/cart/letus35-extreme.html dette er det jeg har sett litt på, og når man kommer litt lenger ned på siden så skal man diverse ting, slik at det passser med ditt kamera, det jeg da lurer på er hva jeg skal velge, Jeg antar jeg skal ha 72mm thread size, men er ikke sikker på lens mount, eller det med rod support system. vis noen kunne hjulet meg litt her hadde jeg blitt veldig takknemlig !

2. Jeg lurer også litt på det med linser, har jeg da nødt til å kjøpe linse/linser jeg kan sette på 35mm adapteret, vis noen hadde hatt noen gode tips til det hadde det vært fint.

Takk på forhånd!

Cadet 1
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Trondheim
    Svar
    2

Standard

Hei!

Da jeg selv eier en Panasonic-rigg m/Letus Extreme, kan jeg sikkert bidra litt her.

Skal vi se;

1: Da 72mm ser ut til å være en relativt standard thread-size på Panasonics mellomstore kameraer, virker dette å stemme. Jeg vil derimot anbefale deg på det sterkeste å sjekke det overens med noe tech-spec fakta på nettet, for å være helt sikker. 'Litt' kjipt å få feil thread size på adapteren din.

Et rod-support system er rett og slett et modulbasert sett med stenger og monteringselementer for å holde sammen og støtte opp hele riggen. Det kan sees på som ryggraden. Letus er en forholdsvis tung adapter, og når du i tillegg legger til optikk og evt annet utstyr vil du lett doble/triple vekten av selve kameraet. Hvis ikke, legger du absolutt all vekten på threadringen på kameraet, og det er noe du ikke vil ødelegge, tro meg. Jeg har sett det skje. Det er ingen billig reparasjon, og jeg ville ikke tatt risikoen. =)
    Men dette sier seg selv.

Angående lens mounts; disse er det som fester objektivet/linsa til selve adapteren. Du velger lens mount ut i fra hvilke objektiver du skal benytte. Dette bringer oss også over på punkt 2.

Mange indie-filmskapere som bruker adaptere foretrekker optikk som originalt ble konstruert for speilreflekskameraer, av mange grunner. For det første er de forholdsvis rimelige, for det andre er de små og lette, og for det tredje innehar de optiske kvaliteter og egenskaper man gjerne er på jakt etter når man investerer i en adapter (større kontroll over fokus og dybdeskarphet).

På det tidspunktet jeg kjøpte min Letus hadde jeg allerede et Canon-speilreflekskamera samt masse Canon-kompatibel optikk. Svakheten med Canon er den manuelle kontrollen av blender/aperture, eller snarere, mangelen på.
    Klart, det finnes en (veldig tungvindt og sikkert risikabel) workaround for dette problemet, men nok om det.
    Jeg anbefaler Nikon-optikk for ditt bruk. Du kan for eksempel kjøpe en Nikon 50mm ƒ/1.8 for ditt første objektiv, og da trenger du naturligvis en Nikon AI lens mount for å feste det til adapteren. Du kan kjøpe linsa i omtrent hvilken som helst kamera/fotobutikk i nærheten av deg eller på nettet.

Uansett, jeg har mye mer å bidra med, men jeg håper dette hjelper i første omgang! Dersom du trenger mer spesifikk informasjon eller lurer på noe annet, gjerne føl fri for å sende meg en e-post, evt kontakte meg på MSN. Du finner adressen i profilen min, samt hva riggen min består av dersom du lurer!

Til sist, her følger to klipp av yours truly, filmet ned nettopp en Letus Extreme på et Panasonic P2-kamera. (AG-HPX171).

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=EDeXwoVuewY&feature=channel_page"]YouTube - Test footage - June 16th 2009[/ame]
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=ex64uivmdno&feature=channel_page"]YouTube - Nidaros (Chris Hestnes)[/ame]

Lykke til!

Allan

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Drammen
    Svar
    17

Standard Tusen hjertlig!

Tusen takk for langt å fyldig svar ! at du tok tid til det det er noe jeg setter stor pris på vedlig hygglig at du er så imøte kommende! kommer garantert til å ta mer kontakt med deg vis det er noe jeg lurer på !

Takk!

Commander
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Lørenskog
    Svar
    403

Standard

Slenger meg på her: finnes det 35 mm adapter til Canon DM XM2, hvis det gjør det, hva er prisantydninger på de??

etter man har en 35mm adapter, hvor får jeg kjøpt linse? (hvis jeg har forstått det riktig så er det, 35 mm adapter, den lile greia forrerst på kameraet, som snur bildet??)

- D
    Kamera: Canon DM-XM2 . Sony DCR-HC37
    Post-production: Final Cut Studio 3
    Lyd: Diverse mikrofon utstyr . Zoom R16

Cadet 1
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Trondheim
    Svar
    2

Standard

Hei, dilorko!
    Nå skal jeg ikke være en drittsekk og si at "du kunne bare brukt Google" (selv om det er det jeg egentlig mener, men nok om det).
    En 35mm adapter er rett og slett selve enheten som lar deg faktisk bruke disse objektivene på kameraet for det første. Kort fortalt, har tradisjonelle videokameraer veldig små bildebrikker, og uten å gå alt for mye inn på lysbryting og ren fysikk, så vil det i prinsippet si at det er umulig å oppnå en lav dybdeskarphet (uskarp bakgrunn) med disse. Dette er et veldig ønskelig look for mange filmskapere, som du sikkert har fått med deg!

Inne i adapteren sitter det et lite stykke matt glass, kalt et ground glass eller focusing screen. Det er akkurat samme komponent som sitter i viewfinderen på et filmkamera (35mm) eller til og med et stillsbildekamera (speilrefleks).

Denne har sånn omtrent en størrelse lik en 35mm filmramme, og den emulerer altså en bildesensor. 35mm-linser prosjierer så et bilde på denne, og kameraets innebygde optikk/bildesensor leser av denne fokusskjermen. Det er nokså komplisert, men ikke så vanskelig å skjønne om man bruker litt tid på å sette seg inn i det.

Som jeg forklarte i mitt forrige innlegg, kan du bruke alt fra faktiske filmlinser av cinema-kvalitet, til forholdsvis rimelige speilreflekslinser til en par-tre tusen per stykk (som faktisk er meget meget billig).

Du må rett og slett bare ty til Google her er jeg redd, og finne ut hvor mye penger du vil bruke på optikk og hva slags linser du er ute etter, (anbefaler virkelig linser med fast brennvidde, du skjønner hvorfor dersom du setter deg inn i det!)

Jeg mener ikke å virke frekk her, men jeg pleier som regel å si til folk som er interessert i en 35mm adapter, at hvis de ikke er 100% sikker på hva det er, hva det gjør, hvordan den virker, hva slags optikk de skal ha og de faktisk vet litt om det, bør man ikke investere i en, da det kan virke skuffende (utrolig nok).

Det eneste av spesifikasjoner ditt kamera må møte er thread size/filter size på den innebyde optikken din. Et kjapt google-søk (Google er din venn!) fortalte meg at den er på 58mm. Det vil si at du kan kjøpe en Letus Mini fra letusdirect. Stikk dit for å lese mer om den. Den billigste pakken koster rundt 1000 dollar, men regn med å bruke 10-12 000 kroner på et komplett sett med en linse eller to og alt du trenger for å få den til å virke med kameraet ditt! =)

Så får du selv se om du synes det er verdt det eller ikke.. jeg bruker min Letus Extreme på omtrent halvparten av det jeg skyter med AG-HPX171-kameraet mitt, og jeg er storfornøyd, selv om den koster sitt. Det er opp til deg selv!

Trym, takk for at du tok deg tid til å uttrykke at du setter pris på innlegget! Det gjør at jeg får mer lyst til å bidra med ting rundt her. Jeg hang på disse forumene i 04-05, tok en pause for å lage mer film og greier, men nå som jeg er tilbake i studier og har mer tid, bestemte jeg meg for å kanskje poste litt og bidra med det jeg har funnet ut i mellomtida!

Angående rod support-systemer, så vet jeg ikke om Letus sitt er det du bør gå for, men dette må du nesten avgjøre selv. Kan si at jeg har bare erfart og hørt bra med Zacuto sine systemer! Selv om de koster litt mere, er de definitivt verdt det.

Allan

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kr.sand
    Svar
    69

Standard

Ok, greit jeg også slenger meg på? hehe
    Filmer med xha1, 72mm threadsize. Holder på å spare opp til adapter nå. Jeg har egentlig tenkt mest på Letus extreme, men har hørt at sgpro/Sgblade er billigere. Noen som vet om andre billigere adapter enn letus extreme? Kan som sagt sikkert finne billigere på ebay, men føler det blir litt risky.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

Standard

Jeg har xha1 med SGpro og er meget meget fornøyd! Kjøpte denne brukt av SelsonFilm her på forumet, forøvrig en utrolig hyggelig handel, og kan anbefale denne på det sterkeste.

Den passer rett på 72mm mounten til xha1 og er utrolig lett å montere, spesielt med xha1 da dette kameraet har presets for fokus og zoom, som gjør at du kan ta adapteret av og på uten at du må stille alt inn på nytt. Genialt spør du meg.

Har ikke erfaring med letus-adapterne, men ser jo at disse gir utrolig fine bilder de også.

Og til dilorko: Jeg synes personlig ikke at et xm2 er verdt å invistere adapter til. Kjøp deg heller ett nytt kamera hvis du har så mye penger at du har råd til adapter

Lykke til!
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kr.sand
    Svar
    69

Standard

Sitat Opprinnelig postet av nndreas Vis post
    Jeg har xha1 med SGpro og er meget meget fornøyd! Kjøpte denne brukt av SelsonFilm her på forumet, forøvrig en utrolig hyggelig handel, og kan anbefale denne på det sterkeste.

Lykke til!
    hvor mye måtte du gi for sgpro (inkl frakt)? Og har du flipmodul?
    Jeg regnet meg fram til at SgBlade kom på ca 7700kr med rods(uten flipmodul)

Har også hørt at mange dropper flimodulen, og heller kjøper ekstern monitor som kan snu bildet oppned. Jeg har desverre lite kunnskap om priser på eksterne monitorer.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

Standard

Det blir irrelevant i forhold til at jeg fikk med 2 linser og 2 mounts, men hele pakken fikk jeg for 8000 inkl. frakt. Har ikke flip modul og føler ikke at det er så nødvendig. Mye greiere med en monitor da du alikevel har glede av denne når det kommer til fokusering.

En god monitor som jeg vet mange har er Ikan v-8000HD. Du kan jo sjekke den ut. Ligger på rundt 700 dollar mener jeg å huske. Modellen under Ikan v-7000 er mye billigere, men har ikke HD da, men den skal nok gjøre jobben sin rimelig greit.
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Commander
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Lørenskog
    Svar
    403

Standard

Sitat Opprinnelig postet av AllanHagen Vis post
    Hei, dilorko!
    Nå skal jeg ikke være en drittsekk og si at "du kunne bare brukt Google" (selv om det er det jeg egentlig mener, men nok om det).
    En 35mm adapter er rett og slett selve enheten som lar deg faktisk bruke disse objektivene på kameraet for det første. Kort fortalt, har tradisjonelle videokameraer veldig små bildebrikker, og uten å gå alt for mye inn på lysbryting og ren fysikk, så vil det i prinsippet si at det er umulig å oppnå en lav dybdeskarphet (uskarp bakgrunn) med disse. Dette er et veldig ønskelig look for mange filmskapere, som du sikkert har fått med deg!

Inne i adapteren sitter det et lite stykke matt glass, kalt et ground glass eller focusing screen. Det er akkurat samme komponent som sitter i viewfinderen på et filmkamera (35mm) eller til og med et stillsbildekamera (speilrefleks).

Denne har sånn omtrent en størrelse lik en 35mm filmramme, og den emulerer altså en bildesensor. 35mm-linser prosjierer så et bilde på denne, og kameraets innebygde optikk/bildesensor leser av denne fokusskjermen. Det er nokså komplisert, men ikke så vanskelig å skjønne om man bruker litt tid på å sette seg inn i det.

Som jeg forklarte i mitt forrige innlegg, kan du bruke alt fra faktiske filmlinser av cinema-kvalitet, til forholdsvis rimelige speilreflekslinser til en par-tre tusen per stykk (som faktisk er meget meget billig).

Du må rett og slett bare ty til Google her er jeg redd, og finne ut hvor mye penger du vil bruke på optikk og hva slags linser du er ute etter, (anbefaler virkelig linser med fast brennvidde, du skjønner hvorfor dersom du setter deg inn i det!)

Jeg mener ikke å virke frekk her, men jeg pleier som regel å si til folk som er interessert i en 35mm adapter, at hvis de ikke er 100% sikker på hva det er, hva det gjør, hvordan den virker, hva slags optikk de skal ha og de faktisk vet litt om det, bør man ikke investere i en, da det kan virke skuffende (utrolig nok).

Det eneste av spesifikasjoner ditt kamera må møte er thread size/filter size på den innebyde optikken din. Et kjapt google-søk (Google er din venn!) fortalte meg at den er på 58mm. Det vil si at du kan kjøpe en Letus Mini fra letusdirect. Stikk dit for å lese mer om den. Den billigste pakken koster rundt 1000 dollar, men regn med å bruke 10-12 000 kroner på et komplett sett med en linse eller to og alt du trenger for å få den til å virke med kameraet ditt! =)

Så får du selv se om du synes det er verdt det eller ikke.. jeg bruker min Letus Extreme på omtrent halvparten av det jeg skyter med AG-HPX171-kameraet mitt, og jeg er storfornøyd, selv om den koster sitt. Det er opp til deg selv!

Trym, takk for at du tok deg tid til å uttrykke at du setter pris på innlegget! Det gjør at jeg får mer lyst til å bidra med ting rundt her. Jeg hang på disse forumene i 04-05, tok en pause for å lage mer film og greier, men nå som jeg er tilbake i studier og har mer tid, bestemte jeg meg for å kanskje poste litt og bidra med det jeg har funnet ut i mellomtida!

Angående rod support-systemer, så vet jeg ikke om Letus sitt er det du bør gå for, men dette må du nesten avgjøre selv. Kan si at jeg har bare erfart og hørt bra med Zacuto sine systemer! Selv om de koster litt mere, er de definitivt verdt det.

Allan
    TAKKER for at du tok deg tid til og skrive et så fint svar... Skjønner at google er min venn her, men vil det bli billigere og bygge denne adapteren selv? Kan jeg bruke vanlige speilrefleks linser til pappa sitt speilrefleks?

- Dilorko
    Kamera: Canon DM-XM2 . Sony DCR-HC37
    Post-production: Final Cut Studio 3
    Lyd: Diverse mikrofon utstyr . Zoom R16

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. 35mm adapter til hf100
    Av Krsk0 i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 2
    Siste tråder: 15th April 2009, 14:21
  2. God vidvinkellinse (35mm adapter)
    Av guitareirik i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr