Viser resultater 1 til 3 av 3
    Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard 35mm adaptere og vignettering

Jeg har søkt rundt etter svar etter dette spørsmålet, uten å bli klok:
    Hvordan har det seg at f.eks. mitt Canon FD 28mm f/2.8 objektiv ikke vignetterer når det sitter på et analogt kamera men vignetterer noe grusomt når det sitter på min letus adapter? Bare kameraet og adapteren vignetterer ikke, og jeg ser groundglasset helt fint, men så fort jeg setter på et objektiv, så vignetterer det. Hvorfor? ??? Jeg blir ikke klok på dette...
    Alle svar og forslag tas imot med stor takk
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Sv: 35mm adaptere og vignettering

Objektiver med lite bakre element har en tendens til å vignettere på DOF-adaptere. Canon FD 28mm f/2.8 er et sånt:

Dette har visstnok noe med at lyset ikke blir like jevnt spredd/treffer groundglasset i en brattere vinkel. Et filmkamera er ikke like følsomt for dette, ei heller et digitalt kamera som tar 35mm-optikk direkte (Red etc). Det er et adapter-fenomen, og er også tilstede på f.eks de bloddyre adapterne fra P+S Technik.

Du vil sannsynligvis bli kvitt vignetteringen hvis du kjøper et raskere objektiv; f.eks Canon FD 24mm f/1.4 L. Men den koster jo mer. Som du ser har denne et mye større bakre element:

Men den er altså dyr. Du kan evt se på andre merker enn Canon, og bruke adapter til Canon-fatning. Se f.eks på Olympus Zuiko-objektiver.

En løsning kan også være en f/2.8-zoom, disse har som regel større bakre element. I Nikon-verden er det 17-35 2.8-zoomen som gjelder, Canon har sikkert noe tilsvarende?

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard Sv: 35mm adaptere og vignettering

Tusen takk for godt svar Jeg har nå vært så heldig å få teste med litt dyrere optikk, blandt annet noen objektiver i Canons L serie, og et Sigma 50mm f/1.4 objektiv. Disse har store bakelementer, og ganske riktig var det liten til ingen vignettering. Takker for tipset om zoom-objektiver i vidvinkelområdet Skal se om jeg finner noe som passer canon-fatning.
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •