Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14

Tråd: 70mm

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Standard 70mm

Det er mye snakk om 16 og 35 mm her.
    Men hva med 70mm? Brukes det i dag? Hvis ikke, hvorfor?
    Hva er fordelene med 70mm? Er det best?

Mange spørsmål, men jeg vet lite om dette formatet.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard 70mm

Trodde først du snakket om lengden på tissen din...

Det er vel unødvendig dyrt i forhold til hva man får, siden 35mm er mer enn bra nok. Og for at kinoer skal kunne vise det må det jo uansett skaleres ned til 35mm. Kubrick brukte det vel til Barry Lyndon om jeg husker cinematografiboka rett. Han brukte også noen spesiallinser fra NASA for å kunne lyssette en scene med stearinlys. Sikkert noen teknikkfikserte balletryner som har mer viten om dette enn meg...

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149

Standard 70mm

Det er mange gode grunner til å skyte 70mm... om du har råd til det og et salgsbudsjett som forsvarer det.

den første JEG husker, var StarWars IV. Da ble en mengde kinoer bygget om for å kunne vise den i 70mm (i Norge også)

men jeg kan ikke komme på noen Norsk produksjon i 70mm...

Anyone?

G
    ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Standard 70mm

Ja, 70mm er lengden på tissen min, men det er bare hodet.

Men takk for svar...

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard 70mm

Wikipedia har svaret på mye rart...
    [ame]http://en.wikipedia.org/wiki/IMAX[/ame]

Den nyeste Batman filmen som ruller på Kino idag har og noen sekvenser som er skutt med iMax format, samt at filmen og vises på iMax kinoer over dammen.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard 70mm

Sitat Opprinnelig postet av gunleik

Hans Kristian Bukholm i Bergen sitter på Norges eneste (?) operative 70mm-rigg.

Han har bl.a. skutt kortfilmen "Svalbard - artic seasons" (23 min) , som vises rundtomkring med jevne mellomrom.

Bukholm kan sikkert være interessert i en RED - 70mm sammenligning (Att. Gunleik)

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Standard 70mm

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    Kubrick brukte det vel til Barry Lyndon om jeg husker cinematografiboka rett. Han brukte også noen spesiallinser fra NASA for å kunne lyssette en scene med stearinlys.
    Kubrick brukte også 70 mm til 2001: A Space Odyssey, og et innrammet enkeltbilde i dette formatet (altså ekte film med perforeringshull og det hele) fulgte med en luksusutgave av DVD'en som var i salg tidligere. Spesiallinsen Kenny Wang nevner, hadde for øvrig en lysstyrke på 0,7, for dem som skjønner hva det betyr. Det er dobbelt så lyssterkt som 1,0, som er dobbelt så lyssterkt som 1,4, som er dobbelt så lyssterkt som 2,0, som er dobbelt så lyssterkt som 2,8... som er en vanlig lysttyrke på mange kameraer. Har jeg ikke regnet aldeles feil, var Kubricks linse altså 16 ganger så lyssterk som et vanlig objektiv. Det mest lyssterkt objektiv til amatørbruk var så vidt jeg vet 1,0-objektivet på super 8-kameraet Canon 310 XL, som kunne filme i stearinlys.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard 70mm

Mener hoved videoen eller kilde video om en vil til Aha's "Lifelines" er skutt i 70 mm. Det er en annen fyr som har laget denne, kan godt være det er Hans Kristian Bukholm sin film, jeg har ikke sett orginalen.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149

Standard 70mm

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse

Hans Kristian Bukholm i Bergen sitter på Norges eneste (?) operative 70mm-rigg.

Han har bl.a. skutt kortfilmen "Svalbard - artic seasons" (23 min) , som vises rundtomkring med jevne mellomrom.

Bukholm kan sikkert være interessert i en RED - 70mm sammenligning (Att. Gunleik)
    Jeg mener det bør være en uhorvelig lett match for 70mm i ren målbar bildekvalitet. Men det hadde vært gøy å teste RED med Master primes mot 70mm (vet ikke hva slags glass det skulle vært) etter at de åpner for full sensorbredde på RED'en.

70mm vil jo ha en helt annen karrakteristikk.
    /ironimodus på/
    Nesten absolutt hele bildet vil jo kunne være ute av fokus nesten hele tiden, om glasset bare er raskt nok. Fett!
    /irionimodus av/

Ser veldig gjerne på en 70mm rigg

G
    ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard 70mm

Jeg mener det bør være en uhorvelig lett match for 70mm i ren målbar bildekvalitet.
    Ja, man skulle jo tro det. Men 70mm har vel alltid vært "for bra" (for uhåndterbart) for sitt eget beste, så det har vel egentlig mindre å si. (På samme måte som mellomformat DSLR (Hasselblad, Phase One etc) ikke er noen sterk konkurrent for produsenter av FX/DX-sensor DSLR.)

Jaques Tatis "Play Time" vist på 70mm er en av de beste filmopplevelsene man kan ha, IMHO.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •