Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 4
    Medlem siden
    Jan 2007
    Svar
    17

Standard Ang. forsinkelse ved live-opptak

Jeg har prøvd litt ulike måter for live opptak / visning av video i det siste. Foreløpig har jeg hatt samme problem med henholdsvis Adobe OnLocation og BoinxTV, og det er at videoen som vises har anslagsvis 6-10 frames delay / lag / latency. Dette vet jeg skyldes konvertering av signalene både i DV kamera og også i Mac'en.

Jeg har prøvd med både USB og Firewire-overføring, som gir nøyaktig samme resultat.

Er det noen som har ideer for hvordan unngå dette problemet? Jeg vet det er et alternativ å bruke analoge video-mixere, men det gir ikke de samme mulighetene / koster plutselig mye mer.

Jeg bruker Macbook pro 2,8 GhZ, 4 gb RAM.

AB

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Standard Sv: Ang. forsinkelse ved live-opptak

Firewire har en delay på ca 0.5 sekunder, og jeg vil si det er neste ubrukelig i live sammenhenger. For minst mulig delay tror jeg en videomikser er eneste alternativ. Så fort du kjører det via en PC, vil det oppstå delay. Det finnes helt sikkert muligheter som får mindre delay enn firewire. Decklink har noen gode SDI kort jeg har hørt gir liten delay, men har ikke testet dette ut selv.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Så og si null i delay - kanskje snakk om millisekunder.
    Hvis det kun skal være 1.stk. kamera kan du fint koble via HDMI/composite/SDI avhengig av behov (men du kan ikke koble flere kamera på ubrukte innganger..). Det som da er den største kilden til delay vil være Macen og signalet via VGA/DVI.

Cadet 4
    Medlem siden
    Jan 2007
    Svar
    17

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Så og si null i delay - kanskje snakk om millisekunder.
    Hvis det kun skal være 1.stk. kamera kan du fint koble via HDMI/composite/SDI avhengig av behov (men du kan ikke koble flere kamera på ubrukte innganger..). Det som da er den største kilden til delay vil være Macen og signalet via VGA/DVI.
    Mener du at det så godt som null delay ved bruk av et eget SDI-kort?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Absolutt. Jeg testa med BoinxTV og Decklink HD Extreme - fikk så godt som null delay inn - men er usikker på hvordan det blir ut - det har jeg ikke fått prøvd ennå.

Det som ellers er noe uvisst er om vi får sendt PAL inn til BoinxTV - gikk fint med HD, men PAL greide jeg ikke å få inn. Prøvde både composite og SDI.
    Grunnen til å kjøre PAL er ene og alene fordi vi har quad og bildemixer i PAL, så HD er utelukket enn så lenge.

Cadet 4
    Medlem siden
    Jan 2007
    Svar
    17

Ok. Har du tilfeldigvis noen tips til produkter som funker med Macbook Pro?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Nei dessverre. Decklink har kun USB-dongler som fungerer med laptoper vet jeg.

Det som kan fungere er en AJA I/O HD, men denne koster fort noen laken.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •