Viser resultater 1 til 8 av 8
    Ensign
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    37

Standard Aspect ratio-aktig spørsmål

Juhu folkens! Jeg bruker et Panasonic NV-GS500 og har lyst til å bruke 1:2.35 eller 1:1.85 eller noe i den dur for å få litt mer filmlook i videoene mine. Men jeg må jo vite hvordan bildene blir seende ut til slutt når jeg komponerer bildet mitt så ikke noen viktige deler faller utenfor. Kameraet mitt har ikke muligheter for å vise masker. Noen tips til hvordan jeg kan løse dette? :?:

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    75

Bruk teip oppe og nede på linsa så ser du på skjermen hva du vil få med på bildet!

Commander Andyax sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Sitat Opprinnelig postet av bajazz
    Bruk teip oppe og nede på linsa så ser du på skjermen hva du vil få med på bildet!
    Hehe. Funker rimelig dårlig da kameraet mest sannsynlig ikke fokuserer så nærme og det vil bli blury og ødelegge mye av bildet :P Det nærmeste jeg kan komme på er å teipe på LCD skjermen. Finn et bilde på nettet som viser den ration du vil ha, og overfør det til tapen på kameraet. Så ser du på bildet på kameraet sin LCD-skjerm og teiper utifra det.

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Modum
    Svar
    76

Gidder ikke lage en ny post, så jeg slenger det inn her. Bruker Adobe Premiere 2.0, har lagd en film i 16:9, og har lyst til å få en litt mer "film look" derfor har jeg cropet bilde slik at det kommer svarte kanter over og under bildet, men det jeg lurer på er hva de nøyaktige tallene på crop må være for å få korrekt 1.85:1 aspect?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

<original høyde> / 1.85 = <ny høyde>
    Eks 576 / 311,35 ~ 312..

Lag et nytt dokument i photoshop e.l. som er ca 312px i høyden, og plasser det på tidslinja - normalt skal det da bli midtstilt, slik at du ser hvor mye du må croppe oppe og nede - eventuelt lag et dokument som er i full høyde og bredde med sort, og klipp ut 312px i midten av bildet.

Edit: mine mattekunnskaper er jo helt på trynet - men så stoler jeg også blindt på kalkulatoren.. 8)

Glem det jeg skrev der.. Har du Photoshop, har du også et superverktøy kalt "Rectangular Marquee". Sett den til "Fixed ratio".. Sett bredden til 185 og høyden til 100, og marker fra ene kanten til den andre. VIPS !

Det samme gjelder hvis du vil ha 1:2.35 - Sett 235 i bredde og 100 i høyde, og lag markeringa di..

Ensign
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    37

Tror juggu meg jeg skal prøve Andyax sitt tips. Tusen takk. :P

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Modum
    Svar
    76

Da fikk jeg det til! Tusen takk for hjelpen :wink:

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Asker
    Svar
    186

Teip/Gaffa fikser ALT! :wink:
    elt sorg gir halv sorg - delt glede gir dobbelt glede!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •