Viser resultater 1 til 7 av 7
    Citizen
    Medlem siden
    Jan 2008
    Svar
    1

Standard avchd maskinvare og programvare

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg et videokamera av type Sony HDR-CX6EK som gjør opptak i AVCHD format. Jeg er en novise og trenger litt bistand.
    Først og fremst skulle jeg gjerne hatt noen innspill på valg av PC og programvare for redigering av dette formatet. Har lastet ned trial-versjon av Sony Vegas Movie Studio 8.0 platinum. Dette ser ut til å virke veldig bra bortsett fra at maskinvaren åpenbart ikke er kraftig nok. Noen som har erfaringer som dere vil dele med meg?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    173

Er ganske så sikker på at sony vegas ikke krever så mye fra dataen. Men er dataen litt gammel kan det godt blir tungt å arbeide i avchd. Kan være ganske så tungt for datamaskiner å arbeider i HD.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Har du ikke råd til kraftig maskin i forstand helt ny toppspekket maskin siste halvåret/året burde du droppet å tenke avchd og redigering i utgangspunket.

Cadet 3
    Medlem siden
    Jan 2008
    Svar
    9

Standard Maskinvare, mjukvare og avchd

På hobby basis jobber jeg med samme Sony Vegas verson som fungerer meget bra. Har også prøvd Pinacle sin verson som støtter avchd, men det var ustabilt og ekstremt tregt sammenlignet med Vegas. Nå er jeg ikke noen data nerd og maskinen min har bikket året og vel så det. Men den er da som følger: Intel Core 2 cpu 6600 2.4 GHz og 4 GB ram Den kostet meg vel en 15-16 lapper den gang, men regner med at du får samme spec for langt mindre i dag. Ellers så bruker jeg 2 Lacie eksterne disker på 500 GB vær seg som støtte til film. Fungerer greit og stabilt. Dersom du ikke har råd til en pc som håndterer redigering i achd nå, kan du lagre filene dine på hardisk konvertere de og redigere mpeg2 til pengene renner inn. Tross alt er det filmens innhold som er det viktigste og ikke formatet
    manus, manus, manus, manus og så film

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

Sitat Opprinnelig postet av Christian m
    Har du ikke råd til kraftig maskin i forstand helt ny toppspekket maskin siste halvåret/året burde du droppet å tenke avchd og redigering i utgangspunket.
    Tuller du? Jeg kan fint redigere men min "toppspekkede" maskin som er over 3 år gammel.Intel 3,6ghz med 2 gb ram og sapphire radeon x800xt. Ja den kan til og med redigere HD hvis det er i et forsvarlig codec. Nå syns jeg du overdriver.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Sitat Opprinnelig postet av Ustabil-Andreas
    Sitat Opprinnelig postet av Christian m
    Tuller du? Jeg kan fint redigere men min "toppspekkede" maskin som er over 3 år gammel.Intel 3,6ghz med 2 gb ram og sapphire radeon x800xt. Ja den kan til og med redigere HD hvis det er i et forsvarlig codec. Nå syns jeg du overdriver.
    AVCHD er ingen forsvarlig codec i forhold til cpu bruk...men den er effektiv ellers.
    Må innrømme at jeg ikke har prøvd da jeg hverken skyter avchd eller har mulighet å redigere det uten videre. Men etter hva jeg har skjønnt på tester og folk som har prøvd sluker det cpu kraft, gamle maskina mi som var halvannet år faller i kategorien topspekket da men vil slite med avchd.
    Man kan fint redigere DV på en pentium3 maskin...men det betyr ikke at det har noe for seg for det.

Captain datselguf2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sola
    Svar
    659

Du burde ikkje kjøpt kamera som lager film som AVCHD codec i det hele tatt.

Du kunne heller brukt pengene som du brukte på Sony HDR-CX6EK
    til et bra DV kamera, eller brukt litt mer penger på et HDV kamera (med tape)
    VR-V1E HDV
    HDVlight
    Røde NTG2 (Boom og Dead cat)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •