Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 36
    Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    7

Standard Bærbar Mac til redigering

Etter at min bærbare PC tok kvelden like før jul, skal jeg nå snart kjøpe meg en ny laptop, og denne gangen ser det ut til at det blir Mac.
    Siden MacBook Air er utelukket, står jeg igjen med to alternativer: MacBook og MacBook Pro.

Mine krav til maskinen er at den må takle litt tung filmredigering i After Effects samt litt lettere 3D-animering i Maya.

Hva mener dere jeg bør gå for? Klarer jeg meg med en vanlig MacBook, eller bør jeg gå for Pro-versjonen? Er klar over at en stasjonær maskin nok ville vært det beste, men jeg må ha en bærbar.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Standard Re: Bærbar Mac til redigering

Hvis du skal drive med After Effects er du nødt til å gå for en macBook Pro hvis du i det hele tatt skal klare å gjøre noe i programmet. Du trenger også minimum 2 GB ram (det er vel standard på Pro maskinene i dag), selv om jeg anbefaler og fylle den opp med 4 GB ram.

Kjøpså lite RAM som mulig fra apple, og kjøp heller mer fra komplett.no og sett i selv (meget enkelt). Da får du over halvpris. Komplett selger faktisk 2 GB brikekr for så lite som 409,-. Utrolig billig RAM har blitt det siste året.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

Du må ha PRO, alt annet er utelukket. Bortsett fra stasjonær da selvfølgelig. Eller en PC laptop som er kraftigere. Men skal du ha mac bærbar, så må du ha pro og ikke den billigste utgaven heller.

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    7

Det jeg i utgangpunktet har tenkt er vel å kjøpe den billigste MBP-en og oppgradere til 4 GB RAM (som jeg kjøper på en billig nettbutikk). Det burde vel duge..?

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

Vet ikke hvor viktig det er for deg og ha mac men vil bare nevne at denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336663

Har faktisk like specs som den dyreste 15"macbook proen (uten configuration). Og koster bare 11k. Og du kan dra nytte av det grafikk kortet, det er ålreit. Samme som på asusen som det er på den dyreste macbook proen faktisk.

Men ja, det burde duge. Men jeg ville hatt det geforce kortet som kommer på den dyrere modellen.

EDIT: Det er også støtte for høyere skjermoppløsning på Asus modellen.

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

sitter selv på en macbook pro, 2,6ghz, 2gbram, 200gb, 15".

Jeg må si jeg er overasket over hvor fint den kjører FC og AE, jeg har ikke hatt noe problemer med arbeidsflowen i det hele tatt. men hittill har jeg ikke rendret så mye, så jeg vet ikke helt hvor godt det fungerer at jeg kun har 2gb ram.

Dette kom på 24.000 inkludert moms fra eplehuset i oslo. Møkkabutikk med møkkabetjening, men jeg endte nå opp med macen forde =P
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Svar
    178

Andreas: Med da får du selvsagt med Windows sitt operativsystem, og har ikke mulighet for Final Cut, noe jeg syns er grunn i seg selv til å bruke mac.

Kim: Jeg kjører en macBook pro med 2.16 GHz og 2 GB ram. Jeg opplever ofte ting går treigt når jeg jobber med After effects og Final cut samtidig. Vil anbefale og heller fylle opp med RAM fremfor å kjøpe topmodellen hvis det står p åpenger. Hvis du har råd så gjør selvsagt begge deler.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

Ja Jaran, det er derfor jeg har macbook pro selv. Syns det er litt bittert at man kan få en Asus så billig i forhold alikevel da. Så tenkte jeg sku si ifra.

Man kan jo kjøre OSX med FC på pc også da, hvis man vil. Og det er ikke ustabilt heller. Siden den maskinen der har så og si identiske specs vil det gå smooth. Men det er jo selvfølelig ikke lovlig da, så jeg ville jo ikke foreslått det..... :P

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

men det lønner seg økonimisk på bestille versjonen med 2gb og selv bytte ut til 4, selv om løsningen er at man må ta ut disse 2x1gb og "kaste de", for å bytte ut med 2x2gb brikker.

Mac er noen luringer her =P
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Cadet 3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    7

Sitat Opprinnelig postet av Ustabil-Andreas
    Vet ikke hvor viktig det er for deg og ha mac men vil bare nevne at denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336663

Har faktisk like specs som den dyreste 15"macbook proen (uten configuration). Og koster bare 11k. Og du kan dra nytte av det grafikk kortet, det er ålreit. Samme som på asusen som det er på den dyreste macbook proen faktisk.

Men ja, det burde duge. Men jeg ville hatt det geforce kortet som kommer på den dyrere modellen.

EDIT: Det er også støtte for høyere skjermoppløsning på Asus modellen.
    Jeg er rimelig sikker på at det bli Mac på meg. Det er selvsagt litt surt å tenke på at Apples maskiner er så stivt priset i forhold til tilsvarende PC-er, men det er nesten noe man får leve med.

Mens vi er inne på det med å kjøre OS X på PC: Hvordan fungerer det i praksis, og er det et fullgodt alternativ til å kjøpe en ekte Mac?

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •