Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Betacam

Cadet 1
    Medlem siden
    Nov 2009
    Svar
    2

Standard Betacam

Hei filmfolk!

Jeg er i besittelse av ca. 7-8 Betacam kassetter (ca. 1 time hver) med arkivmateriale som er spilt over fra 16mm. Ettersom jeg ikke har Betacam-spiller selv, ønsker jeg å rådføre meg litt mht. hva som er mest lønnsomt både økonomisk og teknisk;

Jeg ønsker ganske enkelt å få overført alt dette til en harddisk, i så god kvalitet som overhode mulig, slik at jeg kan klippe ut sekvenser og jobbe med dem der, fortrinnsvis i Adobe Premiere Pro og After Effects. Jeg har jobbet en god del med DV-formatet, men Betacam er helt nytt for meg, så ha meg unnskyldt om noen spørsmål er helt opplagte

1) Lønner det seg å leie en Betacam spiller, og gjøre jobben selv - eller benytte seg av et firma som overfører alt til DVD/harddisk for deg? Ettersom det er såpass mange bånd antar jeg at det blir best å leie en maskin og ta høyde for å gjøre jobben selv iløpet av en dag eller to?

Noen som vet om et firma (gjerne i Oslo, men ikke et must) som kan leie ut slikt utstyr til en god pris?

2) Sett at jeg skal gjøre jobben selv; det virker ikke som det er vanlig for Betacam-spillere å ha Firewire (ettersom, avhengig av typen, det er analogt) - hva er den beste arbeidsflyten for å ivareta kvalitet når jeg overfører dette?
    Jeg mener altså; trenger jeg å kjøpe et capture-card for å rippe det, og i så fall hvordan bør jeg koble det til min PC?
    Noen annet rent teknisk jeg bør være obs på?
    Og ikke minst; hvilket format bør jeg overføre det i for å sikre best mulig kvalitet?

3) Finnes det noen form for påsynsrom hvor det er mulig å se råmaterialet uten nødvendigvis å leie videorom eller betacam-spiller? Mange biblioteker har påsynsrom for videomateriale, men har fortsatt til gode å finne noen som har kan spille Beta...

Der! Jeg er selvsagt svært takknemlig for alle svar som kan være til hjelp

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard

Digibeta? BetaSP? BetaSX?

2) Det finnes portable BetaSX-deck som har FireWire, men et SDI-kort er å foretrekke for å få best mulig kvalitet. Kan på en måte også svare på 1) der, det vil nok lønne seg å bruke et firma til å gjøre det.

Cadet 1
    Medlem siden
    Nov 2009
    Svar
    2

Standard

Sitat Opprinnelig postet av alekstef2 Vis post
    Digibeta? BetaSP? BetaSX?

2) Det finnes portable BetaSX-deck som har FireWire, men et SDI-kort er å foretrekke for å få best mulig kvalitet. Kan på en måte også svare på 1) der, det vil nok lønne seg å bruke et firma til å gjøre det.
    Hei Alekstef,
    Takk for raskt svar.

BetaSP, er det.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard

Ok. Jeg har tilgang på både BetaSX og SP-deck, men bor i Bergen, så det kan vel bli litt vanskelig i så fall.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Sitat Opprinnelig postet av joakim Vis post
    Hei filmfolk!
    Noen som vet om et firma (gjerne i Oslo, men ikke et must) som kan leie ut slikt utstyr til en god pris?
    Sikkert flere, men første jeg kom på er TVteam som har digibeta avspiller spiller beta, beta sp/sx, litt usikker på om de har FW kort i den de leier ut. Koster ca 1500kr dagen eks mva.
    http://www.tv-team.no/open_document.jsp?id=1592
    Sitat Opprinnelig postet av joakim Vis post
    2) Sett at jeg skal gjøre jobben selv; det virker ikke som det er vanlig for Betacam-spillere å ha Firewire (ettersom, avhengig av typen, det er analogt) - hva er den beste arbeidsflyten for å ivareta kvalitet når jeg overfører dette?
    Jeg mener altså; trenger jeg å kjøpe et capture-card for å rippe det, og i så fall hvordan bør jeg koble det til min PC?
    Noen annet rent teknisk jeg bør være obs på?
    Og ikke minst; hvilket format bør jeg overføre det i for å sikre best mulig kvalitet?
    Hvis spilleren har FW er det billigste måte å gjøre det på, ideelt sett er SDI ut fra digi spilleren over best..men og dyrest da man trenger SDI kort i pcn man skal spille inn på. Så jeg ville vurdert om kostnaden virkelig er verdt det du får tak i spiller som har FW ut.

Andre utleiefirmaer i oslo jeg kommer på i farta...
    Kamerautleien
    Krypton
    24seven

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

1) Dette avhenger av hva som lønner seg prismessig av å kjøpe capture-kort og leie maskin samt å lære seg å benytte disse to sammen, og bare få det ferdig levert og klart til bruk.

Ta kontakt med følgende for lån eller overføring til digitalt format for videre etterarbeid
    - Mediateknikk
    - NRK
    - TV-team

2) BetaSP er et analogt format, så du vil ikke finne SDI eller FireWire på disse. Component er det du finner som gir best bildekvalitet. Kjøper du et capturekort (eks. Decklink) får du component inn + stereo lyd inn via XLR.

3 utelater jeg å svare da jeg er ganske sikker på at BetaSP er et rimelig utrangert format for produksjon og brukes kun til arkivering inntil materiellet etterhvert er overført til andre medier..

Vi har også en BetaSP-deck stående i god forvaring, i Trøndelag.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •