Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    12

Standard Billedkvalitet på XM1 og XL1s

Jeg lurer på om det er noe særlig forskjell i billedkvaliteten på Canon XM1 sammenlignet med Canon XL1s (med objektivet som følger med). Da tenker jeg at samme klipp blir vist på en vanlig TV og ikke stor skjerm. Er ikke linsene stort sett de samme i begge kameraene, dog er oppløsningen på XL1s større, men dette skal ikke ha så mye å si hvis ikke bildet blåses opp til noe større enn vanlig 26 tommer-TV.

Noen erfaringer?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Om du tenker på video, er jo oppløsningen den samme.

Kvalitetsmessig kan jeg ikke si annet enn at, så vidt jeg vet, er det annen optikk i XL-serien enn det er på XM-serien, da XL-serien har avtagbar optikk. Godt mulig jeg skyter med pil-og-bue på bjørn nå, men mener da visselig at XM-serien kun har mulighet til å koble på forsatser.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Rett som du seier med optikken, Ola. Men, XM1 har 1/4" CCD'ar, om eg ikkje tek heilt feil. XL1s har 1/3".
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    12

Akkurat. Takk for svar. Ja, det stemmer at XM1 ikke har avtagbar linse. Men blir billedkvaliteten den samme? Innbiller meg at billedkvaliteten på en XL1s, selv med linsen som medfølger kameraet (som jo er bra, men visstnok ikke toppklasse), blir bedre enn XM1. Skal nemlig filme en musikkvideo, og har selv XM1, men kan leie XL1s. Hvis det blir minimale forskjeller i billedkvaliteten er det jo ikke noe poeng å leie XL1s.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Ah sånn sett.. Da er det vel ingenting i veien for å bruke XM1. Det re vanvittig mye du kan gjøre i post uansett.

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    12

Nydelig. Jeg skal uansett låne kameraet litt for å sammenligne billdekvaliteten, så får jeg sjekket selv.

Har tenkt å bruke en steadycam til noen av klippene, og antar at resultatet blir bedre med et tungt kamera enn et lett?

Her den jeg har tenkt å bruke: http://www.tv-team.no/tv-team/open_document.jsp?id=632

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

For å si som det er; det der er IKKE steadycam, men et balanse/avlastningsstativ. Det du gjør er å ha kamera på skuldra som vanlig, men det er festet til riggen og vesten, slik at du ikke får så stor belastning som du ellers ville fått. Da er det i såfall viktig at du bruker et skulderkamera.

Når det kommer til steadycam er lett like greit som tungt. Kunsten er å balansere kamera skikkelig, og kan fort ta en halv dag bare å gjøre det skikkelig.

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    12

Ok, men slik jeg forstår det kan det brukes som et steadycam også? Her er et bilde som beskriver det:

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Nei. Ikke steadycam. Stabilisering, ja, men ikke steadycam.

Dette er en variant av steadycam.

Det har med hele prinsippet å gjøre, fjering og kompensering av fotografens bevegelser etc..

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    12

Ok, takk igjen. Så du tror hvis jeg går rundt en person som synger med den anretningen som jeg har bilde av, blir ikke bildet stabilt nok? Hvis ikke, har du peil på hvor jeg kan låne steadycam? Da bruker jeg sannsynligvis XM1. Bor i Oslo forresten.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •