Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    188

Standard Billig lysløsning ?

Hei

Jeg trenger lys, hva er egentlig forskjellen på 500W lamper på f.eks Clas Ohlson og 500W lampe kit til 10k ? Er det kun muligheten for å regulere lysstyrken og filterholder?

mvh Erlend

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Har ikkje oversikta over alle forskjelane, men kitet til 10k er mykje, mykje betre. :wink:

Men berre bruk arbeidslamper du, og sett noko bakepapir framfor dei som diffuser.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    73

En del av forskjellen ligger mye i at du ikke kan dimme og at du ikke har "låvedørene" for å forme lyset bedre. "Låvedører" og dimmer kan du mekke selv med en god dose oppfinnsomhet og elektonikk skills.

En annen forskjell og kanskje den viktigste er lyspærene. Arbeidslysene har lyspærer som har en mer gul farge enn de lyskasterne, men tror det er mulig å kjøpe pærer som er for lyskastere og putte dem i arbeidlys. Noen som kan mer om dette kan dere utdype?
    vh.
    Espen Olaisen[/url]
    ------------------------------------------
    If you want to sing out, sing out! - Cat Stevens

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    188

bakepapir hørtes veldig brannfarlig ut hvor kan jeg event. kjøpe ekte diffusere? Har tenkt til å lodde på motstander slik at jeg kan skru på lysstryken..

EDIT: Når du mener lovedører mener du sann mattebox lignede ting frampå lyset?

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Hugs på at bakepapir overlever ganske så høge temperaturar i omnen... :roll: Eg har aldri klart å setja fyr på eit, det berre luktar brent. :wink:
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Sitat Opprinnelig postet av MiniMan
    Hugs på at bakepapir overlever ganske så høge temperaturar i omnen... :roll: Eg har aldri klart å setja fyr på eit, det berre luktar brent. :wink:
    Fant dette nå, Hvor nærme har du bakepapiret...???
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Forskjellen på arbeidslamper og 10k videolys er først og fremst styrke og farge på lys, kontroll av lys og vekt. Foto og videolys er ballansert lys hvor en pære koster like mye som hele arbeidslampe. Levetiden på fotopærer er kort, så det er ikke kostnadseffektivt å bruke sikkelig utstyr.

Alt av halogen arbeidslamper lar seg å dimme. Du får kjøpt billig max 300w dimmer, så bruk 300 W lamper istedenfor 500W. Du kan kjøpe blåfilter å balansere lysets farge og du kan også kjøpe diffuser. Større fotobutikker har det du trenger. Bakepapir har jeg ikke prøvd, skal prøve. Du må også mekke sammen filterholder som gjør at du har tilstrekkelig avstand mellom lampe og filter.

Varmeutviklingen fra arbeidslamper er enormt. Du kan steke skuespilleren med arbeidslamper. Lysstyrken er også svakere fra arbeidslamper tross samme W. Jeg bruker ca 230W fotolamper som gir nesten dobbelt så mye lys enn 500W arbeidslamper.

Arbeidslamper er billige og kan fungere veldig bra.

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Men hvor langt ifra må bakepapiret være, det er jo laget for å tåle varme (i motsetting til matpapir, sikkert mange som har gjordt den tabben å lagt det i ovnen) Derfor kan det jo være ganske nærme, kan det ikke...??
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Prøv deg fram. 10 cm ellerno. Fest klyper oppe og nede så papiret vil stå i en bue foran lampa.

Men dette med dimmer? Vil ikke det gjøre lyset gulere og dårligere?
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Eg bruker streng for å få passe distanse mellom bakepapir og lampe.

Slik ser det ut:

Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •