-
27th August 2006, 22:05
Lieutenant Commander
Blender , lukker og alt det der
Er det en tutorial hvor jeg kan lese å lære om dette? Har også hørt at for å få mer kontrast mellom det som er fokusert og det som er ufokusert skulle jeg gjør ett eller anna med blender og exposure..
Hjelp meg
-
27th August 2006, 22:16
Lieutenant Commander
Blender:
Blenderen er åpningen inn til sensoren i kameraet. Jo mindre åpningen er jo mere dybdeskarphet er det. Denne er definert med en F.
F.eks: F/1.4 er det laveste jeg har sett på en linse. Her er det lite dybdeskarphet. Altså stor kontrast, som du sier, mellom det som er i fokus og det som ikke er i fokus. F/32 er det meste jeg har på noen av linsene mine. Da er det god dybdeskarphet (liten kontrast).
Exposure:
Med esponering tror jeg du mener ISO. På digitale kameraer er dette en digital endring på lysfølsomheten, tror jeg. I analoge kameraer er de i alle fall lysfølsomheten på filmen man setter i (foto). Jo høyere ISO-verdi, jo lysere. Men samtidig jo høyere ISO-verdi, jo mer støy. Så vær forsiktig med det. Vet ikke om så mange videokameraer gir deg muligheten for å endre ISO.
Lukkertid:
Dette ble diskutert for en liten stund siden. Lukkertiden er hvor lenge sensoren skal utsettes for lys. På videokameraer (PAL) kan dette ikke være lengre enn 1/25 sekund. Maks er vel kanskje 1/8000 sekund.
-
27th August 2006, 22:21
Commodore
Eksponering er no eigentleg ikkje det same som ISO, men mengda av lys som kjem inn på filmen/biletbrikka (eller noko deromkring). Eksponeringa vert avgjort av blendaren og lukkartida samla.
Og for å seie litt meir om blendaren. Til mindre blendartal, til større er opninga. Med f/1.4 har ein dermed ein veldig stor blendar, noko som vil seie at ein kan få same eksponering med kortare lukkartid.
Redigert: Hadde lest litt feil, so eg endra på det siste avsnittet.
-
27th August 2006, 22:23
Lieutenant Commander
På min linse står det 1,8/5,1 - 51 hva betyr det?
Jeg er som mangen her på forumet ut etter lav dybdeskaphet. Kan jeg ikke justere på det?
-
27th August 2006, 22:26
Commodore
Det vil seie at det største blendaren ein kan ha ved henholdsvis minste og lengste brennvidde er f/1.8 og f/5.1. Kva talet 51 står for veit eg ikkje. Minst djubdeskarpleik får ein ved stor blendar (lite f-tal) og størst mogeleg brennvidde.
-
27th August 2006, 22:31
Lieutenant Commander
Takk for raskt svar, er blenderen kanskje AE shift? Jeg begynner å bli redd at jeg ikke kan stille på den ...
-
27th August 2006, 22:34
Commodore
No veit ikkje eg kva kamera du har, men på Panasonic AG-DVC30 er AE Shift det same som blendar (iris), i følge det som vert sagt i det siste innlegget [ame=http://www.camcorderinfo.com/bbs/showthread.php?t=123776]her.[/ame]
-
27th August 2006, 22:36
Lieutenant Commander
k, men den kan eg bare stille fra -7 til +7
-
27th August 2006, 22:40
Commodore
Vel, det høyres meir ut som ei innstilling for eksponering, ikkje spesifikt blendar, men eg veit ikkje, og kan ikkje finne ut noko meir utan at eg veit kva kamera du har...
-
27th August 2006, 22:43
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker