Viser resultater 1 til 8 av 8
    Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2008
    Svar
    17

Post Bluescreen vs. Greenscreen

Noen som har mye erfaring med bluescreen og/eller greenscreen. Fungerer noen av dem bedre en den andre, fordeler og ulemper med dem?

Lieutenant Commander MadsA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Jar
    Svar
    279

Standard Grønn

Dett kommer selfølgelig litt ann på motivet, men jeg mener å ha lest et sted at kameraer tolererer grønnfargen dobbelt så bra som andre farger... Noen som vet noe mer?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard

Uten at jeg kan forklare teknikken bak det så vet jeg at greenscreen fungerer best når man bruker videokameraer, mens bluescreen er det optimale når man skyter på film.

Lieutenant
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Haugesund
    Svar
    124

Standard

Jeg føler jeg ser mest greenscreen innen for film produksjon og bluescreen innen for TV produksjon

Lieutenant Commander Boblesaft sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Bø i Telemark, og delvis på Rjukan.
    Svar
    160

Standard

Det som er relevant her er vel åssen farge objektet foran lerretet har på seg. Om man har en grønn genser, bruker man bluescreen. Ellers bruker du greenscreen. I teorien kan man bruke hvilken som helst farge, men å bruke f. eks. rød vil ikke bli så bra mtp. røde toner i ansiktet. Samme med gul.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard

De fleste moderne digitale kameraer har et fargefilter av typen Bayer. I et Bayer-filter er det dobbelt så mange grønne photosites, som blå og rød. (50% grønn, 25% blå, 25% rød.) Derfor har de fleste moderne digitale kameraer dobbelt så høy oppløsning i grønnkanalen, som i blå/rød. Wikipedia

Lieutenant Commander Boblesaft sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Bø i Telemark, og delvis på Rjukan.
    Svar
    160

Talking

Når vi først er inne på greenscreen - Hva om man skal ha grønne planter o.l foran lerretet? Jeg så på bak kulissene på Avatar, og der hadde de grønne planter o.l foran green screen. Eller så jeg feil? Hva er beste løsning her? Bruke blue screen isteden?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    46

Standard

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse Vis post
    De fleste moderne digitale kameraer har et fargefilter av typen Bayer. I et Bayer-filter er det dobbelt så mange grønne photosites, som blå og rød. (50% grønn, 25% blå, 25% rød.) Derfor har de fleste moderne digitale kameraer dobbelt så høy oppløsning i grønnkanalen, som i blå/rød. Wikipedia
    Dersom det er snakk om proffe/semiproffe (video)kamera så bruker man for det meste tre separate brikker i stedet, så oppløsningen blir den samme for hver farge. Men prinsippet gjelder likevel, da "blandingsforholdet" mellom fargene er vektet forskjellig når kameraet regner ut total lysmengde. Om jeg ikke husker helt feil så er forholdet 0,3 (R) + 0,59 (G) + 0,11.

Tror nok også noe av forklaringen for TV-bruk ligger i at klær med blåtoner er mer vanlig enn klær med grønntoner, slik at grønt blir mer hensiktsmessig for permanente studio.

- Åsmund

Lignende tråder

1. Greenscreen fremfor bluescreen?
    Av steffenz i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 6
    Siste tråder: 16th June 2008, 01:21
  2. Live Bluescreen/Greenscreen
    Av steffenz i forumet Visuelle effekter
    Svar: 4
    Siste tråder: 7th January 2007, 17:36
  3. Greenscreen/Bluescreen
    Av AndersBB i forumet Visuelle effekter
    Svar: 1
    Siste tråder: 13th June 2006, 19:00
  4. Greenscreen eller bluescreen?
    Av Fuzsy i forumet Visuelle effekter
    Svar: 3
    Siste tråder: 10th October 2005, 16:17
  5. Bygge Bluescreen/Greenscreen !!!---???
    Av Actima i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 6
    Siste tråder: 4th November 2004, 07:22

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •