Kansje det er fordi gamle linser ikke har auto blender og auto-fokus. Murlig det er en innstilling på kamerahuset der du kan velge å slå av all slik automatik.
Eller så kan du google det.. :P
Dama mi har gått til innkjøp av et nikon d40 speilr. kamera. Jeg har endel eldre nikon linser fra et gammelt leica speilrefleks. Linsene passer perfekt på det nye kamerahuset, men hun får en feilmelding på skjermen om at linsa ikke er festet på, så det er ikke mulig å ta bilder.
Noe man kan gjøre med dette? En hack kanskje?
Støtter storebroren d60 gamle objektiver?
Kansje det er fordi gamle linser ikke har auto blender og auto-fokus. Murlig det er en innstilling på kamerahuset der du kan velge å slå av all slik automatik.
Eller så kan du google det.. :P
Purple Cow Pictures
Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
Røde NTG-2
Regi & Foto
det skal være en av de store fordelene med Nikon i forhold til Canon at du skal kunne nettopp det. Vet derimot ikke hvordan det er på de billigste kameraene.
Coming soon...
Alle Nikon speilrefleks-objektiver skal kunne brukes på D40. Står det i manuell-modus?
Syns det er mystisk at disse objektivene har vært brukt på et Leica-kamera. Såvidt jeg vet har ikke Leica noen speilreflekskameraer for Nikon-system. En mulighet er at dette ikke er speilrefleks i det hele tatt, men rangefinder (rammesøker, aka målsøker). Der finnes det mye rart som jeg ikke har oversikt over, muligens også Nikon-optikk for Leica-kamera. Rammesøker-objektiver vil ofte stikke lenger ut bak fatningen, så du kan risikere å ødelegge kameraet ved å montere slikt på. (Bakelementet slår i speilet.)
Du må svitsje kamera til M-modus, pleier å funke. Man må da stille absoultt alt selv.
Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no
Bokmerker