Viser resultater 1 til 9 av 9
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Bruke tv som ekstra skjerm?

HALLO NORGE.

Jeg har en gammel bilderørsskjerm som jeg bruker som tv, og funker fint. jeg bruker den også til å se over ting jeg har tatt opp med mitt PD170. MEN, vet noen om det er en metode å koble den til macen på, å bruke den som en ekstra skjerm (det er jo tross alt en skjerm, er det ikke?) eventuelt bare som en preview monitor om det ikke funker?

leste om en fyr som brukte sin bilderørskjerm ved at han i sony vegas kjørte over bildene til sitt kamera med firewire, og derfra over til tven med s-video. Jeg finner ikke helt ut hvordan jeg skal koble ting og få Imacen og FCP til å skjønne at jeg vil ha bildene over på tven, ikke bare spille av i den lille canvasen på skjermen.

Noen som skjønte hva jeg mente og har et råd?

klem

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: Bruke tv som ekstra skjerm?

- Koble kamera til Macen med FireWire
    - Koble S-video/composite -> TV
    - Start opp FCP
    - View -> Video Playback -> <firewire enheten> (her er jeg usikker på hva det står, jeg har en saftig liste med 30+ forskjellige Blackmagic greier fra SD til 2K)
    - View -> External Video -> All Frames

Om du ikke får bilde på skjermen da kan det skyldes at
    - kamera ikke er stilt inn til å vise video ut via de analoge utgangene
    - TVen er ikke slått på eller stilt inn til riktig

Dersom lyd er essensielt samtidig som du har bilde ut på TVen vil du oppleve litt delay fra lyden spilles av på Macen til bildet henger med - da må du kobler lyd fra kamera - da blir lyd og bilde i synk.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

det funket!

Jeg elsker deg

Cadet 1
    Medlem siden
    Mar 2004
    Svar
    2

Hei!

Finnes det et alternativ uten å involvere et kamera. F.eks et internt eller eksternt kort som gjør samme nytten.
    Blackmagic?

Mvh
    Trond

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Black Magic er jo skapt for nettop dette.
    Om du ser kortet i programmet du bruker er det bare å velge PAL/HD ettersom hva slags monitor du sender bildet til, og evt. stille inn andre ting som nedskalering e.l. i Decklink panelet og deretter koble fra ønsket utgang til monitor.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

Noen som vet hva jeg gjør galt når jeg ikke får opp noe annet enn Digital Cinema Desktop Preview ? Kameraet er koblet til firewire på macen, tven gjennom composite fra kameraet. Alt er koblet slik det skal, men får det ikke opp. Noen som vet ?
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Starta du FCP før du kobla til eller slo på kamera? Kamera skal være i player modus.

Dersom du kobla til eller slo på kamera ETTER FCP ble starta må du trykke finne "Refresh A/V devices" i View-menyen. Deretter skal du finner FireWire-enheten.

Eventuelt kanskje du må inn i en meny på kamera og stille inn at A/V kan komme inn via FireWire, og deretter refresh A/V devices igjen.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Nå har jeg koblet til min knall nye Ikan V-8000HDe monitor på samme måte. fungerer dritbra etter å ha prøvd det i 10 minutter. Men er det noen som har en tanke om jeg bør stole på min iMac eller Ikan monitor når det gjelder fargekorrigering? Der er de nemlig litt uenige, Ikan monitoren viser noe skarpere kontrast enn det iMacen gjør.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Om du har mulighet til å kalibrere Ikan monitoren burde du satse på å se på den mtp. farger og eksponering.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •