Viser resultater 1 til 9 av 9
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2010
    Svar
    51

Standard Canon vs. Sony

Hallo!

Jeg er nye her, men har ett par spørsmål.

Jeg har tenkt til å kjøpe meg ett videokamera, ett proft ett i prisklassen 25.000,- til 40.000,-

Her om dagen var jeg innover for å titte på kamera.

Jeg skulle titte på to kameraer. Canon XH-A1 og Sony HDR-FX1000.

I butikken hadde dem kun det Sony kameraet på lager. Det kostet ca. 29.000,- jeg fikk titte på det og syns kameraet var fint, men jeg ville fortsatt vite litt om begge kameraene.
    Han i butikken mente at levetida på Sony kameraet var over 10 år. Han mente også at levetida på det Canon kameraet var på 2-5 år. Canon kameraet koster forøvrig ca. 37.000,-. Han sa at Canon sleit litt med kameraen sine i proffklassen. Han spesifiserte ikke dette så mye.

Var dette kun ett salgstriks? Ville han heller selge meg Sony istedet for Canon?
    Stemmer det at levetida på ett kamera til nesten 40.000,- er på 2-5 år?

Jeg har nå fått et godt tilbud på ett brukt Canon XH-A1, det er snart 2 år gammelt og jeg aner egentlig ikke hva jeg skal. Om jeg skal velge og tru på at det er ett salgstriks og kjøpe Canon...

Planen er at jeg skal bruke det i skogen, filme dyr, osv.

Trenger svar kjapt!

På fohånd takk!

Jan
    Jan er offline
    Cadet 2
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norway
    Svar
    4

Standard

Nå er ikke det tekniske i Production-siden noen spesialitet hos meg akkurat (har mer greie på redigerings hardware osv. i Post-), men mener å tro at Canon kameraet er det samme som en kamerat av meg har. Han kjøpte det brukt, men husker ikke hvor gammelt det er. Skulle dog tro det har levd en stund og har ikke oppdaget noen problemer. Skal sjekke med ham neste gang jeg snakker med ham

Samtidig syns jeg det var et rart salgtriks allikevel. Hvorfor ikke anbefale deg det dyrere kameraet når han kunne overbevist deg om akkurat dét for så å la deg punge ut enda mer? Kan jo tenkes at Sony kameraene er vanskeligere å selge da... :S

Cadet 1
    Medlem siden
    Jan 2010
    Svar
    3

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Jan Vis post
    Nå er ikke det tekniske i Production-siden noen spesialitet hos meg akkurat (har mer greie på redigerings hardware osv. i Post-), men mener å tro at Canon kameraet er det samme som en kamerat av meg har. Han kjøpte det brukt, men husker ikke hvor gammelt det er. Skulle dog tro det har levd en stund og har ikke oppdaget noen problemer. Skal sjekke med ham neste gang jeg snakker med ham

Samtidig syns jeg det var et rart salgtriks allikevel. Hvorfor ikke anbefale deg det dyrere kameraet når han kunne overbevist deg om akkurat dét for så å la deg punge ut enda mer? Kan jo tenkes at Sony kameraene er vanskeligere å selge da... :S
    Vanskeligere å selge...eller større avanse på Canon. Var og kikket på kamera hos Video4 for et par år siden, og de var veldig ivrige på å anbefale kameraet. Eneste ankepunktet i følge selgeren var at fargene ble finere på Sony...husker ikke hvilket Sony.

Ligger et Canon til salgs på finn.no nå.
    http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=21715451

En annen ting. En kompis skulle kjøpe HVX200, da var prisen 50.000,-
    Han prøvde et triks, og sa at han skulle vurdere det for han vurderte å kjøpe fra USA siden det var mye billigere. Da fikk han umiddelbart tilbud om å kjøpe kameraet for 38.000,-

Kanskje noe å prøve også for andre, siden videoutstyr generelt er VELDIG overpriset i Norge.

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2010
    Svar
    34

Standard

Jeg bruker Xh-a1 på skolen og er veldig fornøyd med det, har ikke prøvd sony kameraet da så jeg har noe og sammenligne med. Fargene kan bli litt kvasse enkelte ganger ja som dell sa, men dette kan du fikse i etterarbeidet

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Porsgrunn/Grenland
    Svar
    35

Standard

Jeg er bruker av Canon XH-A1 selv, og anbefaler det på det sterkeste.
    Kameraet kan brukes i lite lys, men likevel ha god kvalitet (ved bruk av rette instillinger) Den innebygde mikrofonen er helt super, i forhånd til et par av Sony-kameraene jeg har vært borti. Canon XH-A1 har mulighet for progressiv scanning, dete er fint hvis du skal prøve å få en film-look på videoen.

Sony har derimot som regel større LCD-skjermer på kameraene har jeg merket.
    Sony-kameraene har jeg merket at veier litt mindre også.
    Men husk at det er ikke alltid det letteste som er best, tyngde = stabilitet.

Sony har imidlertid skaprere bilder, men mer kornete.
    Sony har finere farger enn Canon, men som sagt, det kan fikses i Post.
    Adrian Stachnik.
    Stachnik Filmproduksjon.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    82

Standard

Om du vurderer XH-A1 kan jeg også friste litt med storebror og flaggskipet XL-H1 som jeg vurderer legge ut for salg: http://www.usa.canon.com/app/html/XLH1/index.shtml

Har alle funksjonene til lillebror (om jeg ikke tar helt feil) men har også utskiftbar optikk, HD-SDI + TC og mye mye mer.
    Perfekt allrounder til natur, ENG og studio!

Da jeg fremdeles bruker dette i min produksjonsflyt er det ingen hast i å slå til, men gi liten tilbakemelding om du kunne vært interessert. Dette (med en tilhørende pakke) havner i prisklassen du ser etter
    www.stianhubener.no
    Canon 7D + Redrock
    FinalCut Studio 3

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2010
    Svar
    51

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Hubener Vis post
    Om du vurderer XH-A1 kan jeg også friste litt med storebror og flaggskipet XL-H1 som jeg vurderer legge ut for salg: http://www.usa.canon.com/app/html/XLH1/index.shtml

Har alle funksjonene til lillebror (om jeg ikke tar helt feil) men har også utskiftbar optikk, HD-SDI + TC og mye mye mer.
    Perfekt allrounder til natur, ENG og studio!

Da jeg fremdeles bruker dette i min produksjonsflyt er det ingen hast i å slå til, men gi liten tilbakemelding om du kunne vært interessert. Dette (med en tilhørende pakke) havner i prisklassen du ser etter

Jeg er veldig interesert, men jeg er ennå kun 16 år og har egentlig ikke all verden peiling på kameraer. Da er det kanskje ikke så lurt og gå rett på et slikt avansert kamera? PLanen er at jeg skal filme andre folk på jakt og selge klippene eller gi ut film selv. Men hva slags utstyr følger egentlig med? Er ikke så veldig ofte inne på dette forumet så det er grunnen til at jeg svarer deg ganske seint.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2010
    Svar
    51

Standard

Forresten, er det noen som kan gi meg tips til noen butikker som selger det jeg er ute etter? Det må være butikker som har god peiling, er seriøse og er gode når det gjelder pris

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    82

Standard

Hei,

Har lagt opp noe bilder her http://www.flickr.com/photos/stianhu...7623760151711/
    Det som følger med er da to batterier (vanlig + stort), vidvinkellinse, regntrekk og en mini "mattebox" for ett filter.
    Vet dette kameraet er mye brukt til naturfilm, men for en 16åring så kan det kanskje være noe tungt, og vil nesten anbefale deg å se på noe lettere.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=21917383
    Sist endret av Hubener; 19th April 2010 kl 13:12
    www.stianhubener.no
    Canon 7D + Redrock
    FinalCut Studio 3

Lignende tråder

1. Canon XH-A1 Vs. Sony HVR-V1
    Av Nikolai i forumet Generelt
    Svar: 0
    Siste tråder: 30th January 2010, 05:06
  2. Tradisjonelle +/- ved canon og sony
    Av Laurentinius i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr