Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    hdv
    hdv er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    26

Standard Canon XH A1 - et bra valg?

Hei!

Jeg skal snart gå til innkjøp av et nytt kamera, og mest sannsynlig xh a1. Noen som har det kamera her inne? Kunne dere delt noen erfaringer? Det jeg stusser litt på er om kamera muligens begynner å bli gammelt i dagens evig eskalerende teknologi? Det ble tross alt lansert for 2 år siden. Det jeg spør om; tror dere at jeg får et like godt og nyere kamera til samme pris?

Tusen takk

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Husk at forbruker teknologiens utvikling ikke er representativ for proff produkter.

A1 er derfor ikke ett avleggs kamera, mange lokaltv stasjoner og til og med nrk/tv2 bruker fremdeles Pd170/150.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ålesund, Norge
    Svar
    289

har dessverre ikke noen erfaringer med kameraet, men det ja kan si er at det er et veldig flott kamera.

Hvis du tenker på å lage film så er det hvertfall et flott kamera. Det filmer i 25 hele bilder i sekundet fremfor 50 halve bilder i sekundet.. noe som gir deg en skikkelig filmfølelse.

Noen kan si at det kan filme i litt, tja, blasse farger. Men det positive med å lage film hvertfall er at man kan justere kontraster og farger senere..

Av alle eksemplene jeg har sett på nettet, filmer og stillbilder, så vil jeg si at dette kameraet gir deg utrolig pen HD bilder til tross for HDV kompresjonen.

Et tips hvis du skal skyte en film..

Ha lukkerhastigheten på 1/50 eller over når du filmer 25f.. Hvis du setter den på 1/25 så blir bevegelsene veldig "video-aktige"..

hdv
    hdv er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    26

Takk for svar! Kvalitetsmessig, får man finere / bedre bilder med et xh a1 enn med et HV30 eller samme type kamera?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ålesund, Norge
    Svar
    289

ja.... det er mye pga at 3CCD chippen i XH-A1 sitt kamera er større enn Canon HV30 sin CMOS chip (hvis jeg ikke tar helt feil..)

er forresten bare tull å kjøpe 30... kjøp heller hv20...

men CMOS chips har en tendens til å forvrenge (distorte, skewe) deler av bildet litt..

canon HV20 (30) er et utrolig bra kamera for prisen..
    Men med et XH-A1 vil du ha mye mer kontroll over bildene dine, uten noe særlig slit. Og du vil i tillegg se mer proffesjonell ut :P

hdv
    hdv er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    26

Takk for svar svar! Bestiller fra statene i løpet av morgendagen. Er en helt syk prisforskjell. 29,000,- i Norge mens rundt 16,000,- i statene.

Lieutenant
    Medlem siden
    Mar 2007
    Svar
    147

Har du regnet med mva. og frakt da? Og er sikker på at det ikke er NTSC-modell du kjøper?

Har foresten kameraet selv, og er kjempefornøyd!

Cadet 4
    Medlem siden
    Apr 2007
    Svar
    13

Hvorfor er det bare tull å kjøpe hv30 ?

Denne måneden (og neste) kjører canon cashback på 800,- forhv30, så det er billigere enn hv20. Jeg kjøpte ett i går som tapedeck og feriekamera.

I godt lys gir det omtrent like gode bilder som xa h1. Helt sick.

Men det er jo helt umulig å bruke hånholdt, og skikkelig hassle å ikke ha full kontroll, samt litt knot å trykke på de knappene du trenger.

Men bottom line. for under 7k får du altså et kamera du kan lage tilnærmet like gode bilder som et kamera til 30k.

Som en sidekommetar er disse kameraene på toplisten til CNET reviews

xah1 har tatt editors choise plassen fra HVX200

hdv
    hdv er offline
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    26

Sitat Opprinnelig postet av Meii
    Har du regnet med mva. og frakt da? Og er sikker på at det ikke er NTSC-modell du kjøper?

Har foresten kameraet selv, og er kjempefornøyd!
    Har bekjentskap i statene så sender kamera til dem, deretter de til meg, ergo 0 toll eller dyre fraktkostnader. PAL kameraet er litt dyrere enn NTSC, så i alt kommer det på 3500 dollar. De fleste prisene på webshop'ene er inkl mva

Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Bestillte fra B&;H ?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder