Viser resultater 1 til 4 av 4
    Ensign
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    32

Standard Er Canon XLH1 noe gammeldags?

Jeg har et Canon XL2 og vurderer å kjøpe et fint lite brukt XL H1 til ca. halve prisen. Nå har XL H1 vært på markedet i flere år. Begynner ikke dette kameraet å bli litt gammeldags.

Etterhvert har jeg anskaffet en hel del utstyr som sannsynligvis også ville kunne brukes på XL H1 bl.a batterier og mikrofoner.
    Kamera 1: Canon 7D
    Kamera 2: Canon HF G10

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Gammeldags i den grad at det bruker tape og gjør opptak i DV og HDV. Det faktum at det har HD/SD-SDI, tidskode, gen-lock og god optikk og plenty med muligheter for manuelle innstillinger for å gjøre bilde og farger akkurat som man vil der og da er etter min vurdering enestående for prisen.

Vi har to XL H1 vi bruker til bl.a. flerkameraproduksjon, og har ingen problemer med å ta dem i bruk ellers også. For inntil en drøy måned siden ble det brukt XLH1 i samtlige innslag vi sendte til NRK Midt Nytt/NRK Dagsrevyen.

Ang. batteri og ergonomi kan jeg ikke si annet enn at du bør vurdere å gå for batterier med V-lock, som f.eks. IDX. Det er et lite og hendig adapter som du kan skru fast på kamera, og ordner du deg med batteri av den store typen vil du få et mer balansert kamera når du jobber håndholdt og med det på skuldra. Uten dette er balansen på kamera en spøk uten like, da optikken nesten er tyngre enn selve kamera, enten det er zoom eller vidvinkel-optikken. Kan garantere at du blir sliten i skulder og arm relativt raskt uten noe som kan veie opp for at det hele er fremtungt.

Nå vet jeg ikke om du har et aktuelt tilbud liggende, men overvei hva du evt. kan få et minnekortbasert kamera for vs. et nytt eller brukt XL H1. Det er et godt kamera, men tape, HDV og vektfordeling uten skikkelig motvekt bak er avgjørende. Bildekvalitet og muligheter er ikke det det skal stå på.

Ensign
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    32

Standard

Takk så mye for gode råd og interessant lesing.

Det fremgikk ikke i min post at jeg har et konkret tilbud på 26000 kr. Det er for den billigste som er merket XL H1A

Jeg skal være ærlig og si at jeg i de aller fleste opptak har brukt den automatiske eller halvautomatiske instilling, men jag liker at mulighetene er tilstede. Det begynte for meg allerede i 1998 med den første XL1 som ble satt på hyllen etter at XL2 ble inkjøpt. Det kan synes litt rart men for meg er det et kamera som jeg har blitt glad i.
    Kamera 1: Canon 7D
    Kamera 2: Canon HF G10

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Syns ikke det er rart over hodet at du liker kameraet. Er lett å like XL-serien!

Vi har vurdert å selge en av kameraene sammen med en tele-zoom og et vidvinkel-objektiv, som også har adapter for IDX-batteri ferdig montert. Er usikker på hva totalprisen vil bli, men den kan nok ikke slå det tilbudet du har til 26.000 da optikken i seg selv kostet nærmere 30.000 ny.

Send meg en PM så kan vi ta en videre prat på det om det skulle være interessant.

Lignende tråder

1. Canon XL1
    Av tskippe i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 41
    Siste tråder: 1st January 2008, 23:49
  2. Canon XL-1
    Av tormod2992 i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 5
    Siste tråder: 4th June 2007, 22:36
  3. Canon XH A1
    Av jaran i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 25