Gammeldags i den grad at det bruker tape og gjør opptak i DV og HDV. Det faktum at det har HD/SD-SDI, tidskode, gen-lock og god optikk og plenty med muligheter for manuelle innstillinger for å gjøre bilde og farger akkurat som man vil der og da er etter min vurdering enestående for prisen.
Vi har to XL H1 vi bruker til bl.a. flerkameraproduksjon, og har ingen problemer med å ta dem i bruk ellers også. For inntil en drøy måned siden ble det brukt XLH1 i samtlige innslag vi sendte til NRK Midt Nytt/NRK Dagsrevyen.
Ang. batteri og ergonomi kan jeg ikke si annet enn at du bør vurdere å gå for batterier med V-lock, som f.eks. IDX. Det er et lite og hendig adapter som du kan skru fast på kamera, og ordner du deg med batteri av den store typen vil du få et mer balansert kamera når du jobber håndholdt og med det på skuldra. Uten dette er balansen på kamera en spøk uten like, da optikken nesten er tyngre enn selve kamera, enten det er zoom eller vidvinkel-optikken. Kan garantere at du blir sliten i skulder og arm relativt raskt uten noe som kan veie opp for at det hele er fremtungt.
Nå vet jeg ikke om du har et aktuelt tilbud liggende, men overvei hva du evt. kan få et minnekortbasert kamera for vs. et nytt eller brukt XL H1. Det er et godt kamera, men tape, HDV og vektfordeling uten skikkelig motvekt bak er avgjørende. Bildekvalitet og muligheter er ikke det det skal stå på.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker