Viser resultater 1 til 5 av 5
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Exclamation CMOS og action filming

Leser ofte at man må styre unna CMOS om man ønsker å filme sekvenser hvor kamera kan bli utsatt for risting. Nå har jeg flere CMOS baserte kamera og er ikke så veldig plaget av dette. Tror dette varierer mye. Fikk et tips om at jeg burde prøve i skumringen eller i mørket (lang lukker tid) da vil jeg kanskje merke effekten. Jeg skrude fast mitt fuji s2000HD til dash bordet da jeg skulle ut å kjøre. Fungerer helt bra. Ellers så har jeg filma fra båt, fly og sykkel, med både fuji s2000HD og sony cx105e uten problemer. Har hørt at Canon kan være plaget med dette, men mitt ixus 100 fungerer bra selv ved en del bevegelse. Tror det varier mye.

Her er test snutten:

[ame]http://www.vimeo.com/5964936[/ame]

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Det varierer veldig hvor mye kameraer er utsatt for det, i de verste tilfellene ser det ut som bildene er "laget" i gele når det er bevegelse(alt fra vibrasjon til panorering).

Noen CMOS kameraer klarer seg bedre enn andre, ett slags skrekk eksempel her:
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE[/ame]

Evnt fyr av en blitz og gå gjennom videoen bilde for bilde, trolig finner du ett bilde hvor deler er "blitzet" mens en del ikke er pga rullende lukker.

Men på typiske video kameraer, se bort fra high end digitale film kameraer, er dette ett kompromiss man gjør av både tekniske og økonomiske årsaker. Først og fremst er det ikke mulig å lage så små bilde brikker som en del kameraer krever med så høy oppløsning man ønsker. Dernest cash, selv i proff verden er dette dyrt, 1920x1080 pixler på ett ccd kamera ligger mange hundre tusen kr unna for de fleste

Cadet 4
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    15

Standard

Nå er ikke jeg verdens mest erfarne filmfyr, men jeg har aldri hatt noe problemer med å filme action med min Canon HV30 25p/1080p setting, noe jeg har gjort en del i det siste. Jeg lurer litt på om dette er et interlace problem...?

mh_
    mh_ er offline
    Cadet 3
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    6

Standard

Bruker canon hv30 mye til filming av ski, spesielet når jeg kjører etter skikjørere både på bakken og etter kjøreren i luften og har ikke noe stort problem..

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2009
    Svar
    45

Standard

Ser at jeg har gjort en tabbe. Sony kamera har cmos, det er riktig. MEN Fuji s2000HD har faktisk CCD brikke. Så det forklarer jo hvorfor det tåler så mye risting. Selv om Sony kamera også tåler en del.

Derimot så er jeg plaget av "ccd smear". Farget stripe som går vertikalt. (prøv google og ccd smear for flere eksmepler) Det er det nok ikke noe jeg kan unngå

Lignende tråder

1. filming av greenscreen
    Av thomasdekinder i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 16
    Siste tråder: 20th June 2009, 20:16
  2. Nytt kamera, skummelt å gå over til CMOS? (Sony PMW-EX1)
    Av ZtilongZ i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 12
    Siste tråder: 20th February 2009, 16:31
  3. Lamper for filming ute
    Av Fredo i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 5
    Siste tråder: 8th September 2008, 16:38
  4. Filming på buss
    Av Spike i forumet Regissørenes og manusforfatternes forum
    Svar: 17
    Siste tråder: 13th May 2007, 14:24
  5. Filming i skog...