Viser resultater 1 til 5 av 5
    Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Standard Colormatching av flere kamera

Hei, har laget en video fra et bryllup, med 5 kamera plassert rundt omkring i kirken og deretter sydd det hele sammen med Premiere til en grei film som viser tingene fra de mest aktuelle kameravinklene til enhver tid.....

Problemet er at jeg ikke har 5 LIKE kamera, og lyssettingen for hvert kamera er heller ikke likt grunnet plassering etc.... (hadde ikke anledning til å lyssette kirken som ønsket for opptak :-) )

Finnes det noen enkel måte å få bile fra de ulike kameraene til å matche ? - Altså bildene fra noen av kameraene er blassere enn andre, og noen er igjen mere skarpe enn andre virker det ut som, og ikke minst mere fargesterke......

Har bla et 16:9 kamera i bruk som er veldig fint både i skarphet og farge, men alle de øvrige 4:3 kamerane (som også er eldre) virker blassere og litt mere kornete, og det blir ikke bedre av at jeg må forstørre disse til 135% for å få dem til å matche bildet fra 16:9....

Akkurat kornetheten er vel ikke så mye å få gjort noe med (tror ikke de som skal ha filmen tenker over det heller), men at det som er RØDT i den ene kameravinkelen er ROSA eller utvasket rød i fra en annen vinkel er litt mer i øynefallende - så vet noen her om det finnes en enkel metode for å color-matche slike klipp, annet enn å sitte å justere slidere opp og ned og ta det litt sånn på gefühlen.... Er jo en vielse på 50min så hadde vært greit å gjøre dette så effektivt og bra som mulig, og manuell justering virker unødvendig tungvint.....

Eller kan dette gjøres i AE ??

--
    An10Bill

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Fargekorrigering er ALLTID en "dra i slidere"-jobb, og tar uhorvelig mye tid. Det kommer du ikke utenom.

I første omgang kan du prøve å få fargemetning og kontrastnivå til å se nogen lunde likt ut, og deretter ta grep for å justere slik at det som er hvitt er hvitt, rødt er rødt - ikke rosa, osv.. Tar tid - men det gir også resultater.

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Fargekorrigering er ALLTID en "dra i slidere"-jobb, og tar uhorvelig mye tid. Det kommer du ikke utenom.

I første omgang kan du prøve å få fargemetning og kontrastnivå til å se nogen lunde likt ut, og deretter ta grep for å justere slik at det som er hvitt er hvitt, rødt er rødt - ikke rosa, osv.. Tar tid - men det gir også resultater.
    Takker for et ærlig svar, selv om det ikke var det svaret jeg hadde håpet på.....:-)

Blir svært tidkrevende når det er snakk om 5 ulike kamera (alle er forskjellig fabrikat og modeller)....men er vel bare å bite i eplet da og gyve løs.... noen tips til hvilke filtere evt. effekter jeg bør legge på og justere for å tilpasse de ulike verdiene for farge, lys, contrast etc ? Er jo så mange forskjellige filtere i Prem CS3 som går på farge/bilde justering....

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Jeg har ikke brukt redigeringsprogram særlig til korrigering, og desto mindre til matching, da jeg hoppa på FCS2 når den kom, som har Color - et flaggskip jeg liker veldig godt - og jeg er helt blank når det gjelder Premiere, men det er vel noe av det samme der, som man har i AE og generelt andre programmer for videoredigering? Brightness/contrast pleier å være godt nok - evt. om du kan, kanskje Curves er det du oppnår best resultat med.

Dersom det er mulig, vil jeg anbefale å bruke "color balance" som man også finner i Photoshop. Helt klart en lifesaver når det kommer til stills - vært supert om du finner denne i Premiere.

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Jeg har ikke brukt redigeringsprogram særlig til korrigering, og desto mindre til matching, da jeg hoppa på FCS2 når den kom, som har Color - et flaggskip jeg liker veldig godt - og jeg er helt blank når det gjelder Premiere, men det er vel noe av det samme der, som man har i AE og generelt andre programmer for videoredigering? Brightness/contrast pleier å være godt nok - evt. om du kan, kanskje Curves er det du oppnår best resultat med.

Dersom det er mulig, vil jeg anbefale å bruke "color balance" som man også finner i Photoshop. Helt klart en lifesaver når det kommer til stills - vært supert om du finner denne i Premiere.
    Tror du har color balance i premiere ja - selv om jeg ikke sitter med premiere forran meg her på jobben..... Skal sjekke når jeg kommer hjem....

FCS2 høres ut som et bra program...... Bare så synd det er MAC :-)

Update: Premiere har en kjekk funksjon som heter FAST COLOR CORRECTING - denne lar den justere inn bildet etter SVART/HVIT og GRÅ balansen.... Bare angi hva som skulle vært hvitt i bilde, hva som er sort og hva som er grått (eller bare dropp grå) - så blir bildet betydelig bedre både på kontrast, farger etc med en gang..... Gikk faktisk gasnke kjapt på hele filmen og gav veldig bra resultater.... ColorBalance og mange andre color-correction filtere finnes også.....

--
    An10bill

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •