Vis meningsmålingsresultat: Hvilken av disse komponentene vil øke ytelsen på min pc mest, med tanke på rendering og generelt arb

Velgere
6. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • Q6600!

3 50.00%
  • GF 8800GT!

2 33.33%
  • Alternativene er jevngode

1 16.67%
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 14

Tråd: CPU vs GPU

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    198

Standard CPU vs GPU

Hei!

Skal gå til innkjøp av ny pc-komponent, og da står det mellom nytt skjermkort og ny CPU:
    -Har fra før av Conroe E6400 og GF 7600GS.
    -Valget står mellom: Q6600 eller GF 8800GT

øvrige specs for de som måtte lure:
    -Asus P5N-E SLI hovedkort
    -2GB RAM
    -580W strømforsyning
    -750GB HDD
    -(E6400 2.13 Ghz)
    -(GF 7600GS heatpipe)

Hva tror dere? Hva vil lønne seg mest med tanke på ytelse? Da mener jeg for generell jobbing i after effects og premiere pro....for jeg har ikke peiling :S

Svar ønskes så fort som mulig, argumentèr gjerne! ta også i bruk pollen hvis dere ikke gidder å skrive.

Edit: joda, jeg spiller også, pcen er uansett for dårlig rusta til redigering, spesielt nå som jeg driver med hd

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Standard CPU vs GPU

Om du får utnytta Q6600 er jeg ikke sikker på - om du får gjort det er det en no-brainer.

GeForce 8800GT har du strengt talt ikke bruk for med mindre du er heftig gira på gaming. Skal du kjøpe et skjermkort for bedre ytelse i OpenGL-baserte programmer, kjøper du heller et Quadro eller FireGL - i beste fall et Wildcat-kort!

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    841

Standard CPU vs GPU

Hvor mye du faktisk har å hente på å gå for ett bedre geforce kort kontra ett openGL kort er jeg ikke helt sikker på.
    Det er verdt å ta med seg at OpenGL kort er dyrere og yter betraklig(les ofte elendig) i spill, men bedre enn spillkort når man har programvare som kan dra nytte av dem.

Å drive med AE i HD(eller effekter i hd generelt sett) er omtrent som å be maskinen denge, trakasere og regelrett misbruke hardwaren du har på det groveste....og se hvor lang tid det tar 8)
    Man beveger seg da inn i ett teritorium hvor dual cpu, ikke bare dualcore, begynner å bli nødvendig.

Det jeg merker meg ellers, har du EN disk som system og medie disk?
    Kjøp en 73gb raptor disk som system disk, å ha media og os på samme disk er ikke å anbefale for ytelsens del. Behøver ikke være en raptor disk, men bare det å ha systemet og programmer på en disk og dedikert til media/lagring er en fordel. Og en ting er ytelse, ved systemkrasj så vil det bare være å installere OS på nytt på systemdisk....om det ligger på en egen hardisk, gjør det ikke det må du innom en annen maskin for å ta backup.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    198

Standard CPU vs GPU

har to harddisker ja, en med programmer og OS, en med materiale.
    Skjønner ut i fra det dere sier at dette er et vanskelig valg? Men smerte eller ei høiere oppløsning og raskere rendertime er et must! Men budsjettet strekker ikke til så det blir bare en av delene: q6600 eller GF 8800GT. lurer på om det er noen som veit hvordan cpu og gpu fordeler arbeid under redigering og FX-ing...

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Standard CPU vs GPU

Jeg ville ha valgt å oppgradere CPU'en... En firekjerner greier du nok ikke å utnytte fult ut i selve progammet, men når du skal rendere så er den gull verdt å ha vil jeg si.

Når det gjelder raptor disk, så er dette oppskrytt. Ikke det å ha to disker, men selve raptor serien er flere år gammel. Det finnes nå flere 7200 RPM disker som yter like godt eller bedre enn raptor diskene.
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Standard CPU vs GPU

Du får ikke brukt skjermkortet ved rendering uansett. OpenGL-greiene har kun effekt ved praktisk jobbing i AE - så vidt meg bekjent.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    198

Standard CPU vs GPU

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Du får ikke brukt skjermkortet ved rendering uansett. OpenGL-greiene har kun effekt ved praktisk jobbing i AE - så vidt meg bekjent.
    dvs raskere previews? mye raskere i dette tilfellet?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Standard CPU vs GPU

Vil ikke påstå at det er nevneverdig raskere. Kjør heller ned på kvaliteten, slå av motion blur e.l. ved previews - så kan du heller bruke prosessorkraften ved rendering.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    198

Standard CPU vs GPU

så det er bare openGL-kortene som kan gi raskere previews..?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Standard CPU vs GPU

Det skal jeg ikke garantere - men som nevnt tidligere - skjermkort som er lagd FOR OpenGL yter klart best til sånne tunge oppgaver. GeForce 8800 er et allrounder-kort som leverer det meste fra to verdener - DirectX 10 og OpenGL 2

Fra 7300 til 8800 tror ærlig talt ikke du oppnår spesielt relevant økning i ytelse under arbeid.

Ta kontakt med Adobe, de kan nok svare deg bedre på dette enn det jeg kan. Jeg ar ikke prøvd AE med Wildcat, Quadro eller FireGL-kort.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •