Viser resultater 1 til 4 av 4
    Cadet 3
    Medlem siden
    Dec 2006
    Svar
    8

Standard Dårlig HD mot bra HD?

Jeg fårstår det sån at forskjellen på et kamera med HD-kvalitet, mot et bedre kamera med HD-kvalitet, er linsa?
    Hva er da de vesentlige forskjellene på kvaliteten? Er det look'e som blir annerledes eller noice, kompresjon etc.? Kan jeg bare forandre på kontrastene og legge til noen effekter på dataen for å få en nogenlunde lik look?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Nes/Akershus/Norge
    Svar
    47

litt går på linsa/optiken, men også på selve looken tror jeg.
    tudiohead

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Tja, kortfortalt i den ene enden har du små hdv/avchd kameraer du får kjøpt på elkjøp med små bildebrikker, dårlig optikk og hard komprimering.

I andre enden har du Dvcprohd/Avc-intra, HCdam/-sr, og feks. Arriflex D20 og litt annet snacks.

Hvor kvalitetsforskjellen ligger er sammensatt, men lavere/ingen kompresjon sammen med ekstremt bra optikk hjelper på. Hva man mener med forskjellig "Look" er jeg ikke sikker på, men feks. dybdeskarpheten blir en helt annen om du kan bruke filmoptikk på hd kameraet sammen med lav kompresjon. I tilegg har du mye mer data åjobbe med i post med lavere komprimering og du kan skru til bildene mye før de blir "ødelagt".

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Re: Dårlig HD mot bra HD?

Sitat Opprinnelig postet av magnuz
    Jeg fårstår det sån at forskjellen på et kamera med HD-kvalitet, mot et bedre kamera med HD-kvalitet, er linsa?
    Dårlig HD mot bra HD? Nei. HD for lite penger mot HD for store penger.

Du får det du betaler for. I HD verden opp til ca. 70k snakker vi om billig HD, dvs HD for lite penger. Og da kommer de som Chirtian m snakker om, kamera som koster penger.

Forskjellen melder seg i antall CCD el. CMOS, størrelse på bildesensor og mange andre ytelser pluss linse.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •