Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 19
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Question Den ultimate PC/Mac til videoredigering (HD) - hvor skal jeg starte?

Hvor kan jeg henvende meg for å få råd (uten å bli lurt) til å finne en PC (eller Mac?) beregnet
    kun til videoredigering? Har googlet en evighet uten å bli smartere egentlig.

Må kunne redigere effektivt i HD. Har til nå redigert litt SD med Sony Vegas 7, men kunne tenkt meg
    å avansere litt etterhvert med Final Cut Pro, After Effects etc. Skal brukes kun til video, ikke spill.

Jeg har ikke satt av noe budsjett enda siden jeg er helt grønn når det gjelder hardware,
    men jeg ser for meg alt fra 10k og oppover. Trenger også en eller to skjermer.

Dette er kun hobbybruk. Har Canon HV40 med Handy35 35mm DOF adapter.
    Sist endret av morteym; 27th November 2009 kl 22:46

Commander
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Lørenskog
    Svar
    403

Standard

Hvis du bor i nærheten av Lørenskog, kan du gå til Elkjøp megastore, på Tech Guys, jeg har fått hjelp der før, uten å bli lurt...

- Dilorko
    Kamera: Canon DM-XM2 . Sony DCR-HC37
    Post-production: Final Cut Studio 3
    Lyd: Diverse mikrofon utstyr . Zoom R16

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Om du skal bruke Final Cut så må du vel nesten ha Mac. Ikke dumt, ettersom de er populære når det kommer til videoredigering. Dersom du skal ha en PC trenger du egentlig bare en kraftig prosessor, mye (og godt) minne (RAM) og et multimediaskjermkort. Du kan sikkert sende en mail til komplett for å få hjelp. Vil hvert fall tro at det er mulig. Eventuelt så kan du gå på dell.no og skreddersy din egen. PC-er er veldig enkle å oppgradere i ettertid. Er sikkert ikke så vanskelig med Mac heller, men har inntrykk av at de fleste selger sine gamle og kjøper nye, på den fronten. Prøv finn.no - men der er det så klart mulighet for å bli lurt.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Lørenskog
    Svar
    403

Standard

Jeg har kjøpt alt utstyr, utenom kamera på finn.no uten å bli lurt, hvis man velger og møte personen for og utveksle penger og maskin, så blir man nesten aldri lurt....
    Lykke til!

- Dilorko
    Kamera: Canon DM-XM2 . Sony DCR-HC37
    Post-production: Final Cut Studio 3
    Lyd: Diverse mikrofon utstyr . Zoom R16

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    132

Standard

Hvis du leter etter en pc med kraftig prosessor så bør du sjekke ut Alienware. De selger stasjonærer pcer med det ypperste av pc teknologi til litt over titusenlappen. Der har du også systemer i støtter alt i full HD!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Sandefjord
    Svar
    164

Standard

Hvis du vet hvilken hardware du skal ha, anbefalr jeg å bygge selv på komplett.no.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard

Eneste grunnen jeg ser til å skaffe Mac istedetfor windowsbasert pc må isåfall være hvis jeg vil begynne med FCP?
    Jeg var egentlig ikke klar over at det programmet ikke fantes til windows..

Å sette sammen deler fra komplett.no høres jo ut som en grei løsning hvis jeg ikke skal gå for mac, men jeg vet
    ikke hvilke deler jeg bør velge for å få det absolutt beste til kun videoredigering.

Er det en spesiell type prosessor og ram som egner seg bedre enn andre utover? Hva med grafikkort?
    Jeg så en test på dinside.no en gang hvor de brukte et dyrt kort med prosessorkraft som gjorde rendering
    mye raskere enn maskinens egen prosessor - eller om det var en blanding, det husker jeg ikke.

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Langesund
    Svar
    22

Standard

Les hva disse anbefaler. De har testet ut hva som virker. Ikke bare kjøp en kraftig pc. Les alt om hvordan du skal innstalere operativ systemet også.
    http://www.videoguys.com/Guide/E/Vid...2355dfda0.aspx
    Det er veldig få som kan sette sammen en redigerings pc. Komplett hadde iallefall ikke den kompetansen for et par år siden.
    Andre du kan henvende deg til er Video4 eller Videoutstyr, eller se litt på denne norske siden:http://old.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=4830
    Sist endret av tkit; 29th November 2009 kl 21:33

Lieutenant Junior Grade tAke sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Svar
    51

Standard

Foreslår at du velger Mac når du først skal kjøpe deg en ny maskin. Mac begyner å ta over markedet, i hvertfall når det kommer til film. En iMac 27" koster ikke mer enn 15 000,- og er mer enn bra nok til det du skal bruke den til. Final cut er også et kjekt redigeringsprogram du burde kjøpe samtidig, når dette kun er tilgjengelig for Os X.

Lieutenant
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Haugesund
    Svar
    124

Standard

Når dere først er inne på det så lurte jeg på om dette er ett godt kjøp for video-Bilde redigering/Web.
    http://www.lefdal.com/product/data/s...ductTabcontent
    Jeg har ikke planer om å gå mer en 7000 for en pc i denne perioden.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste tråder: 13th February 2011, 22:01
  2. Starte opp firma
    Av Krsk0 i forumet Generelt
    Svar: 4
    Siste tråder: 17th November 2009, 22:18
  3. Svar: 12
    Siste tråder: 26th March 2009, 06:25
  4. Hvor skal du etter vgs?
    Av christer i forumet Generelt
    Svar: 8
    Siste tråder: 30th July 2007, 09:22
  5. Hvor mye skal man ta betalt for oppdrag ála musikkvideo?
    Av Thonhaugen i forumet Regissørenes og manusforfatternes forum
    Svar: 14
    Siste tråder: 18th October 2006, 18:34

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •