Viser resultater 1 til 3 av 3
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Er det meg eller color som er dumme?

heiii.

jeg har slitt lenge med color. aldri fått brukt det skikkelig, og det er jeg trist for. Mange problemer, nå har jeg løst noen av dem, men nå har jeg fått tilbake et gammelt problem:

når jeg sender over prosjektet fra final cut til color, så skjønner ikke color at videoen er 16:9, den gjør den lett og pyntelig om til 4:3. Det ser helt fucked ut rett og slett, så jeg loker inn i preference sakene og leter etter 16:9 oppløsning, men det er ingenting, finner 2k, 4k og mange andre, men ingen 16:9.

SÅ jeg skriver det inn manuelt, trykker inn "1036: 576" og hva skjer? istedet for at den er så vennlig og drar ut pixlene, KRYMPER den bildet, så jeg har en bitteliten firkant med bilde i.

noen som har råd?

Cadet 2
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Sandefjord
    Svar
    5

Standard

Heisann!

Om det er Color er du som er dum kan diskuteres, men det er litt av det begge steder

Regner med det er Color 1.0 du har?

Det virker kanskje litt fucked up å jobbe med squezza 4:3 når det er 16:9, men når du tar det tilbake til Final Cut igjen vil den gå tilbake til sitt opprinnelige format, som i dette tilfelle er 16:9.

Enda god grunn til å kjøpe nye FCS3. i Color 1.5 er dette problemet løst.

(forresten det er ikke 1036x576 det er 1024x576 om det var 16:9 DV PAL du skulle ha)

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

SD PAL er samme oppløsning uansett om det er 4:3 eller 16:9. Oppløsnignen er 720x576px. I kvadratiske pixler er det henholdsvis 768x576 og 1024x576.

Du skal ikke bry deg om oppløsningen i utgangspunktet. Bare sjekk at oppløsningnen i Color er den samme som du mater inn i Color, som skal være 720x576.

Om bildene ennå er 4:3 når du får dem over i Final Cut åpner du Sequence Settings og huker av for Anamorphic, og går over alle klipp (du kan markere alle!), høyreklikk og Remove Attributes.

Om du tenker på at bildene er 4:3 når du jobber med dem i Color er det fordi 720x576 er mer firkantet enn rektangulært. Har du en ekstern monitorløsning? Switch til widescreen/16:9/anamorphic eller hva nå enn valget heter på skjermen. Hvis du kun ser på det lille bildet på dataskjermen er det en kjapp fiks på det.

Gå til Geometry room og skalèr bildet til .75 på vertikalen, så får du ca. riktig høyde og bredde-forhold. Denne innstillingen kan du "copy to all". Husk å resette Geometry room før du renderer, og igjen, "copy to all" for å resette på alle klipp.

Lignende tråder

1. Color Correction i Premiere
    Av IsakL i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 1
    Siste tråder: 6th April 2009, 01:43
  2. Color - Mac
    Av rage i forumet Programvare
    Svar: 3
    Siste tråder: 14th January 2009, 21:35
  3. Støtte for RED RAW i Final Cut Pro og Color!
    Av OlaHaldor i forumet Programvare
    Svar: 2
    Siste tråder: 14th December 2008, 19:21
  4. COLOR
    Av Fredo i forumet Programvare
    Svar: 5
    Siste tråder: 13th November 2008, 16:18
  5. Tutorial til color?
    Av Fredo i forumet Tutorialer
    Svar: 1
    Siste tråder: 19th October 2008, 17:09

Regler for innlegg