Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Det roterende glasset synes

Hallo, har testet SGproen skikkelig i dag, og en ting ser virkelig ikke bra ut: av og til, særlig når det filmes mot noe lyst eller når hele bildet er ufokusert, så synes det roterende glasset i sgproen veldig godt. hvorfor skjer dette?

og hvordan får jeg lagt ut bilder her? har et bilde som illustrerer hva jeg mener.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Sv: Det roterende glasset synes

På Brevis er det sånn at du ikke bør blende ned lenger enn f/5.6, da begynner glasset å synes.
    Trolig det samme på SGPro.

Jobb med større blenderåpning på SLR-optikken, og bruk kameraets blender og ND-filtere for å eksponere ned.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Rogaland, Sandnes
    Svar
    119

Har ikke så mye peiling på 35mm adaptere, men regner med at lukkertid har noe å si ? Mener jeg har lest at den ikke skal være på no mer en 1/50 (?).
    Fishbox Media

Canon 5D Mark II + Redrock DSLR Cinema Bundle

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Ja, viktig at du ikke har for hurtig shutter...
    Coming soon...

Commander Andyax sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Sitat Opprinnelig postet av nndreas Vis post
    Har ikke så mye peiling på 35mm adaptere, men regner med at lukkertid har noe å si ? Mener jeg har lest at den ikke skal være på no mer en 1/50 (?).
    Lukkertiden på kameraet kan være mer enn 1/50, men ikke over en viss grense. Tror det er på rundt 1/500 grensen går før du begynner å se rotasjonen.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Det med lukker kommer helt an på 35mm adapteren. På Letus Ultimate kan man jo f.eks. justere hastigheten, men å kjøre med noe særlig over 1/120 tror jeg er litt risikoidrett - igjen avhengig av hastigheten.
    1/50 er et veldig bra tall for 1080P25 med og uten adapter hvis det er film-uttrykk man er på jakt etter.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

det er nok ikke lukkertiden, den står fint innstillt på 1/50 og det bør da virkelig fungere helt fint. skal teste litt mer i morgen om det angående blenderen. i mellomtiden er jeg fortsatt åpen for forslag til hva annet som kan være galt :-X

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Som Nils sier lenger oppe har Brevis en begrensning på 5.6, Letus Extreme rundt 5 såvidt jeg husker, - mens dette er en av fordelene med Ultimate (selv om jeg ikke ville pushet akkurat DET for langt... Mer større blender gir som kjent kortere DOF og det er jo gjerne bakgrunnen for anskaffelsen)

Men hvilken linse bruker du? Jeg antar at den har en blender-ring slik at dette kan justeres?
    Hvis det ikke gir resultater så post gjerne en video, så blir det gjerne lettere å se dette også. Step også igjennom frame by frame for å se om det gir deg noen pekepinn på hva som skjer og hvorfor effekten oppstår.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

hmm får sende en mail til SGpro folka å høre.

linsen jeg bruker er en manuell 55mm nikon.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Sjekk også det helt åpenbare - dvs at gg faktisk roterer. Bare nevner det i fall det i fall det er noe der med nye tings iboende fanskap...

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •