Viser resultater 1 til 9 av 9
    Ensign
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    20

Standard Det ultimate snøsportkameraet

Hei, jeg er på jakt etter et bra kamera som tåler temperaturer under null grader celsius bra og som helst gir korrekte bilder.
    Tenkte meg noe i prisklassen 15-30k.
    En det bør helst ha håndtak for å gi mulighet for lave vinkler og så bør det ha en bra bilde stabilisator(?) i.o.m. at kameramann ofte skal stå på ski etter "skuspilleren/utøveren"
    Har sett endel på Sony HDV-FX1E som blant annet skifilm.no bruker, noen som har noe og si om dette, negative/positive sider, eventuelt noen som er bedre for mitt formål?
    ivet er fult av oppturer og nedturer, på toppturer er nedturene best.

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Det kameraet du nevner har jo en bra plassert lcd skjerm, tror egentlig den ville passet ypperlig til snøsport etc. Men hvor bra det er vet jeg ei.

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Jeg vet utifra Sony HVR-Z1(det heter da vitterlig HVR og ikke HDV?) som er den semiproffe modellen av FX1E(E står for Europa... J for Japan... ytterst unødvendig når kameraet støtter de 2 hovedformatene, PAL og NTSC)

Hvor var jeg?
    Jo, Z1 er ikke et kamera som liker seg spesielt godt i minusgrader. Skal du ha et HDV kamera er ikke FX1 verdt pengene. Den mangler alle de funksjonene du ved en annen anledning kommer til å ønske at du hadde. Skal du gå for HDV kan du undersøke Sony HVR-A1(E) som ligger i din prisklasse. Vet ikke hvor bra det takler minusgrader, men det er ihvertfall mer beregnet for amatørlignende sammenhenger hvor "action is king, not the fucking functions".

Lave vinker? Kjøp eget utstyr for det. Har du penger til det finnes det uendelig mange gode alternativer for å få kamera nærme bakken. Håndtak i kameraet vil gjøre at du unødvendig bøyer rygger, og alt annet som er å vri på i kroppen. Kjøper du et billig kamera kan du feks kjøpe denne Glidecam Stuntbar, hvis budsjettet stopper på 30k(den koster max 1000kr).

[size=9px]EDIT:
    Med tanke på hva vokteren sier så er LCD-skjermen plassert heller fubar på A1(E).[/size]

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    20

Takk for svar, budsjettet for kamera har jeg egentlig ikke bestemt meg helt for, men aller helst ikke over 30k og tilleggsutstyr som vidvinkel og andre ting kan selvfølgelig kjøpes og den "glidebar" så jo ganske praktisk ut, takk ! Når det gjelder navnet på kameraet så, ja jeg har sett at det flere plasser heter HVR, men første gangen jeg så kameraet her har jeg bare sagt som det står på mpx.no.

Finnes det noen norske nettbutikker som selger det kameraet du nevner (HVR-A1)?

En annen ting som hadde vært å foretrekke er at kameraet er proggresivt, så om noen har noen flere kameraer å anbefale utover det så er jeg ytterst takknemlig.

EDIT: Fant kamerat også på norske sider nå, burde selvfølgelig sjekket på kelkoo med en gang.

Nå når jeg fikk se denne glidecam greia kom også et nytt kamera med i vurderingen dette. Det er Sony modellen HDR-HC1E noen som har erfaringer med dette til mitt bruksområde?

Vurderer også Cannon modellen DM XM2 Noen som har erfaringer å dele?

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Berre for å retta Dahlskebank her, det er FX1 som er semi-pro-versjonen av Z1U. FX1 støttar ikkje både PAL og NTSC, men det gjer Z1U.

Om du skal ha det progressivt, so er det vel berre Panasonic AG-DVX100 eller Canon DM-XL2 som eg kan tenka på. XL2 er kanskje litt stort for skifilmar, og er kanskje litt vanskeleg å få tak i til under 30 tusen.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

U, P, E, J... hva enn du vil

Jeg syns fortsatt ikke Z1 er noe pro-kamera. Derfor velger jeg å kalle Z1 semi-pro. FX1 er et ytterst unødvendig kamera, det passer ikke inn hos semi-proffe og er for dyrt for vanlige folk. Dette er dog min mening som en forbruker, hva Sony velger å kalle kameraene sine driter jeg i.

Hvis du kjenner noen skal på ferie til Singapore så kan man få kjøpt Canon XL2 til 22 tusen der nede. Det er full pakke, med alt av vanlig utstyr. Spurte ikke etter pris på bare kameraet(som var pakket inn i plast).

Når det gjelder HC1(E) så kommer det helt ann på hva du faktisk vil bruke kameraet til. Hvis dere bare skal lage snøfilmer, uten tanke på å lage kortfilmer/spillefilmer i stor stil, og ikke dere ikke skal selge noen av snøfilmene til TV eller lignende, så vil jeg si at HC1(E) burde passe fint når det gjelder bildekvalitet. Det er dog masse andre spesifikasjoner du burde sjekke opp i, blant annet hvordan den takler lysforhold og om den tåler kulde, etc...

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    20

Tenkte i hovedsak under 30k i norske nettbutikker, på kelkoo er billigste Panasonic AG-DVX100 prissatt til 42 000 kr.
    Canon DM-XL2 koster 36 000 kr.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Du får DVX svært billig brukt, og for 31.000 på bl.a videoutstyr.no

Det tåler (som dei aller fleste andre kamera) ikkje lågare temperaturar enn 0C. Men, du kan bruka diverse plagg/trekk over kameraet, det virker.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Svar
    20

Er ikke innteresert i å kjøpe brukt ettersom jeg får kjøpt til innkjøpspris av importør.

Er egentlig skeptisk til HC1(E) pga det er forholdsvis billig i forhold til andre HD kameraer, får liksom følelsen av at det har HD og det er det, at det er dårlig utenom liksom, noen som har flere synspunkter på dette?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •