Viser resultater 1 til 10 av 10
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Svar
    158

Question DOF adapter og Canon linser?

Heisann!
    Jeg har vært veldig mye rundt på nettet for å lete etter DOF (depth of field) adaptere for å kunne få til Shallow focus på kameraet mitt.
    Jeg har sett veldig mye på en som heter EnCinema, har noen erfaring med denne?
    Eller kan anbefale noen andre i samme prisklasse?

Ser også på linsene: Canon EF 50mm F1.8 og F1.4, noen som kan anbefale disse for å få mye dybde i bildet? Hva er den store forskjellen mellom de to ?

Hadde vært veldig hyggelig med noen svar

Jarand

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Jeg har litt erfaring med Encinema. Kjøpte det for gøy for en stund siden - altså, ikke fordi jeg hadde så mye penger å bruke, men for å eksperimentere litt. Og det er nettopp der bruksområdet er, føler jeg. Eksperimentering. Bildene blir merkbart uklare. Det er vel ikke annet å forvente av et så billig adapter, men da jeg laget en kortfilm hvor jeg blandet skudd med og uten adapteret, spurte folk hva som var i veien med kameraet på enkelte skudd. Det var jo helt uklart - til tross for at motivene var i fokus. Brukte det med et Canon HG10. Du må også filme opp-ned. Det er utrolig vanskelig når det er håndholdt, men du kan klare det med litt trening. Samtidig så er det vanskelig å fokusere ved hjelp av fokusringen på objektivet. Men igjen, en treningssak. Dette er problemer som ikke eksisterer om du bruker stativ og ikke må skifte fokus noe særlig.

Dersom du filmer en hel kortfilm med adapteret så tror jeg ikke folk vil spørre hva som feiler kameraet ditt. Du har sikkert sett testfilmer med adapteret på youtube eller vimeo, så det er du nok klar over. Samtidig tror jeg at du får hva du betaler for, så jeg vil ikke tro at andre adaptere i samme prisklasse er noe bedre. Fint leketøy.

Forskjellen på f1.8 og f1.4 er at sistnevnte har større blenderåpning, som slipper inn mer lys og gir lavere dybdeskarphet. Begge to fungerer godt. Om det er mange tusen i forskjell så ville jeg gått for f1.8 - har den selv og brukte encinema med den - selv om f1.4 kommer bedre ut i samtlige tester.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Svar
    158

Thumbs up Takk!

Tusen takk for kjempegodt svar!

Jeg har hørt at hvis du har en slags vibrator på adapteren, så vil bildet bli skarpt, stemmer dette ?
    I såfall, kan det være jeg går for Jag35pro, den har en påbygd vibrator eller noe lignende.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Det eneste jeg kan komme på som høres ut som en vibrator, er en mekanisme som rister fokusskjermen inni adapteret for å fjerne støv, og lignende. Blir jo på sett og vis skarpere, men ikke skarpere enn det var i utgangspunktet. Nå er det mulig at det har kommet noe nytt, lurt og vibrerende på markedet, så du bør kanskje lese litt mer - sånn at du er helt sikkert.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Svar
    158

Standard

Takk igjen

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Stavern
    Svar
    15

Standard

Husker da jeg hadde EnCinema'en ja...Den ga feil farver, hadde en dårlig focus linse som lavde en merkelig sirkel formet diffuse og slapp inn aaalt for lite lys! Men anyways..bruker Redrock M2 nå, som er mye mye bedre, men også i en helt annen prisklasse.

Hvis du ikke vil bruke for mye penger på produktet ville jeg også gått for JAG'en. De har mye bra utstyr til en liten penge. Har selv kjøpt follow focuset dems som fungerer veldig bra i forhold til prisen.

Du kan jo også kikke litt på brevis og SGblade. De er jo også veldig bra i sammenheng med film Ikke kjøp LETUS, det er bare svindel!

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2010
    Svar
    11

Standard

Jeg vil bare legge til at hvis du kjøper 1.4-linse, ikke kjøp Canon. Grunnen er at Sigma's 1.4 er av bedre kvalitet, har større filterdiameter (større areal som tar inn lys) og er noe bedre enn Canon 1.4 på vignetting, skarphet osv. Du kan google sammenligninger av de to linsene, og du vil nok finne ut at Sigma vinner på alle punkter GLHF
    http://erlendfoto.com <-- Jeg vet du vil. Innerst inne.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Svar
    158

Thumbs up

Tusen takk

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Svar
    158

Standard

Et lite problem, jeg har desverre et lite kamera. Med en filter diameter på 37mm (har en step-up ring til 52mm) passer ikke Brevis, som jeg ser på. Er det mulig å bare kjøre på med step-up ringer, eller blir det litt mye til slutt ?
    Mitt kamera er HDR-cx550v

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Stavern
    Svar
    15

Standard Hei igjen

Brevis35mm er jo bra, og hvis du vil ha mer informasjon om hva du vil trenge i tillegg, så ta en titt her:
    http://www.cinevate.com/catalog/prod...roducts_id=138

Du vil nok trenge 37mm - 70mm stepring
    En acromat linse
    spacer tube
    Og flip module om du ikke velger å kjøpe monitor

Selv har jeg alle disse delene til min Redrock utenom flipmodulen...bruker monitor og det fungerer bedre synes jeg!

Lignende tråder

1. Canon 7D, 5D eller Adapter?
    Av Nordiss i forumet Video DSLR forum (digital single-lens reflex camera)
    Svar: 9
    Siste tråder: 14th April 2011, 20:58
  2. Bruke andre linser på Canon-stillkamera
    Av DW i forumet Generelt
    Svar: 1
    Siste tråder: 14th February 2010, 20:52
  3. Nybegynner linser til 35mm adapter
    Av andorfy i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 16
    Siste tråder: 24th October 2009, 21:54
  4. Linser til DOF adapter
    Av SelsonFilm i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr