Jeg har litt erfaring med Encinema. Kjøpte det for gøy for en stund siden - altså, ikke fordi jeg hadde så mye penger å bruke, men for å eksperimentere litt. Og det er nettopp der bruksområdet er, føler jeg. Eksperimentering. Bildene blir merkbart uklare. Det er vel ikke annet å forvente av et så billig adapter, men da jeg laget en kortfilm hvor jeg blandet skudd med og uten adapteret, spurte folk hva som var i veien med kameraet på enkelte skudd. Det var jo helt uklart - til tross for at motivene var i fokus. Brukte det med et Canon HG10. Du må også filme opp-ned. Det er utrolig vanskelig når det er håndholdt, men du kan klare det med litt trening. Samtidig så er det vanskelig å fokusere ved hjelp av fokusringen på objektivet. Men igjen, en treningssak. Dette er problemer som ikke eksisterer om du bruker stativ og ikke må skifte fokus noe særlig.
Dersom du filmer en hel kortfilm med adapteret så tror jeg ikke folk vil spørre hva som feiler kameraet ditt. Du har sikkert sett testfilmer med adapteret på youtube eller vimeo, så det er du nok klar over. Samtidig tror jeg at du får hva du betaler for, så jeg vil ikke tro at andre adaptere i samme prisklasse er noe bedre. Fint leketøy.
Forskjellen på f1.8 og f1.4 er at sistnevnte har større blenderåpning, som slipper inn mer lys og gir lavere dybdeskarphet. Begge to fungerer godt. Om det er mange tusen i forskjell så ville jeg gått for f1.8 - har den selv og brukte encinema med den - selv om f1.4 kommer bedre ut i samtlige tester.

LinkBack URL
About LinkBacks

Svar med sitat

Ikke kjøp LETUS, det er bare svindel!

Bokmerker