Viser resultater 1 til 9 av 9
    Cadet 4
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    17

Standard Dokumentar: 1080 50i, 1080 25p eller 720p50?

Jeg skal snart gå igang med innspillingen av en dokumentarfilm. Målet er å delta på festivaler og helst få solgt den videre etter dette. Filmen skal redigerers på Final Cut Pro. Så nå står jeg ved valget: Hvilket opptaksformat skal jeg gå for?

Jeg skal bruke hovedsaklig to kameraer: mest Panasonic HVX200 og HPX301. Og det er mulig jeg tar noen stiliserte deler med Canon 7D.

Så lurer på om jeg skal kjøre opptak i full HD med 1080 50i , 1080 25p eller 720p50. Litt nysjerrig på 1080 25p, men litt urolig for å prøve ut dette på bachelorfilmen min. Så hva anbefaler dere? 720p50 har jeg filmet i tidligere og har gode erfaringer med, men tanken på full HD frister.

Hva er den profesonelle standarden foreløpig? Hva er best med tanke på mulig broadcast senere?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

720p50 og 1080p25 tar dobbelt så mye plass som 720pn25 som kan være verdt å ta med i regnestykket når man skyter på P2 og lager dokumentar, du trenger dobbelt så mange kort.

I utgangspunktet er det vel å legge seg nærmest hva man evnt skal levere eller selge. Skal det vises i kino så skader det nok ikke med 1080p, mens for broadcast sendes uansett ikke 1080p fra Norske kanaler enda(NRK1HD, Tv2HD, TvNorgeHD). Standard messig har EBU anbefalt 720p50, noe NRK1 HD følger. Tv2 HD og TvNorge HD sender i 1080i meg bekjent.

I og med at du skal skyte på bla. Hpx300 ville jeg testet litt om 720p50/25 eller 1080p gir penest bilder, man slet litt med "jellow cam" rett etter lansering.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard

Hvis du skal filme i 25p så bør du vel teste ut dette på forhånd ettersom det fort kan bli veldig hakkete ved panoreringer?
    I en dokumentar så er vel ofte kameraet i bevegelse? Utover det så hakke jeg peiling

Cadet 4
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    17

Standard

Hei og takk for svar.
    Ja dette burde jeg ha testet ut. Problemet er at nå er filmingen igang. Begynner i morgen, så rekker ingen tester.

Hva filmen skal vises på vet jeg ikke ennå, men målet er så klart TV på sikt. Om den vises på kino så er det på festivaler o.l.

Men har dere noen erfaringer? Blir det hakkete bevegelser med 25 i panoreringer? Og det blir noe bevegelser i en dokumentar selvsagt, men dette er ikke Cops, så det meste er greit jevnt.

Hva mener du med "jelly cam"?

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Det har faktisk litt å si hvor mye P2 plass dere har, 1080p25 og 720p25/50 tar dobbelt så mye plass som 720pn25. Dvs på ett 64gb kort får du en time med 1080p25 eller 2 timer 720pn25.

Hvis man har nok P2 kort er 1080p25 absolutt pent å se på fra Hpx300, Avc-intra er en god codec.

Om det blir for hakkete med 25p tar ikke veldig mye testing å se da, 25p ligner mer på film enn 50p som er mer "video" og veldig smooth.

Cadet 4
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    17

Standard

Har 2 stk 32GB kort. Det blir ca. 37 minutt på hvert kort med 1080 50i Men jeg har tilgang til å dumpe data ganske lett, så lite plass er egentlig bare med å effektivisere filmingen. Så plass er ikke noe tema her.

Det blir hovedsaklig filming med HVX 200. Og kjeden er ikke sterkere enn det svakeste leddet, så rådgi gjerne på grunnlag av det kameraet. HVX200 bruker DVCPRO HD codec.

"50p gir filmlook ja og 50p gir smooth video" Men hvordan er det i praksis? Vil gjerne ha filmlook, men selvsagt ikke hvis jeg må begrense kamerabevegelsene pga hakkete bevegelser. Den blir nok mest sannsynlig visst på TV og ikke kino, så videopreget er ikke så farlig med. "Film look" kan alltids fikses senere også dessuten.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2009
    Svar
    128

Standard

Ekte film er også hakkete, men ofte ikke på en forstyrrende måte ettersom en med riktig teknikker kan kompensere eller motvirke det. F.eks om du panorerer mens du holder subjektet på samme sted i bildet, så vil bare bakgrunnen hakke litt. Du kan også panorere sakte nok til at bildet ikke oppleves som hakkete, eller fort nok til at bildene flyter sammen.

Jeg tror det enkleste for deg er å ikke bruke 25p hvis ikke du har tid til å eksperimentere mye på forhånd. Det er flere ting du kan gjøre for å få en filmatisk look på bildet, f.eks med color grading, mindre bruk av zoom og kamerabevegelser, nøye med rule of thirds osv.

Edit: Sorry, du snakket om 50p nå, det vet jeg ikke så mye om enda.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2008
    Svar
    79

Standard

Hvis du ikke skal bevege og panorere kameraet for mye går det greit med 25p, men min erfaring er vel at hvis det blir mye bevegelse(f.eks fotfølge objektet med håndholdt kamera), vil jeg heller bruke 50i(eller p, hvilket jeg ikke har på mitt kamera). Det ser smoothere ut. Det å få filmfølelsen får man vel så mye med 35mm adapter eller manuell justering av fokus og litt etterarbeid i post.

Cadet 4
    Medlem siden
    Apr 2008
    Svar
    17

Standard

Morteym: Sorry jeg skrev feil i den forrige posten min. Det skal selvfølgelig være:
    "25p gir filmlook ja og 50p gir smooth video"

Tror nok jeg går for 50i eller 50p da. Men 720 eller 1080?

Lignende tråder

1. Oppskalere 720/50p til 1080/50i FCP, how to ?
    Av PelleFotograf i forumet Programvare
    Svar: 0
    Siste tråder: 15th January 2010, 08:36
  2. 1440 x 1080, 16:9 aspect ratio?
    Av hdv i forumet Programvare
    Svar: 2
    Siste tråder: 6th October 2008, 16:59
  3. HV20 - 1920x1080 eller 1440 x 1080 ?
    Av guitareirik i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 7
    Siste tråder: 13th March 2008, 22:51
  4. sekk eller bag til sony z1 eller lignende kamera
    Av thomasdekinder i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 2
    Siste tråder: 2nd March 2008, 10:17
  5. A:M eller 3D studio max? eller andre?
    Av Remi i forumet Programvare
    Svar: 11
    Siste tråder: 5th December 2004, 08:28

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •