Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Dolly og Kran

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard Dolly og Kran

Halla.

Noen som kan gi noen forslag til en god dolly med skinner og kran? Helst under 20.000 samlet.

Kranen trenger ikke være elektronisk, men må kunne gi "flytende bevegelser".

Det samme med dollyen og skinnene, den må ikke være noe dritt som bare fungerer på helt glatte underlag.

Poenget med det hele er at det skal kunne gli framover og bakover på dollyen, samtidig som kameraet er solid plassert på kranen, og kan dermed beveges i mange retninger.

Takk for svar på forhånd
    Sist endret av Fredo; 6th July 2009 kl 01:08

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Drammen
    Svar
    17

Standard Re: Dolly

http://www.eazydolly.com/ Jeg vil tro etter det jeg har sett med denne dollyen at den er en meget god en ! har også hørt mye positivt desverre kan jeg ikke noe om kraner.

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

da har jeg kokt kran valget ned til enten kessler crane eller vance crane.

Noen med gode erfaringer med disse?

Ellers er jeg fortsatt helt blank på dollyen.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard

Yo!

Den Dollyen ser jo smud ut.. hvertfall til den prisen er den nok meget bra.
    Vi har Dolly fra ABC, og den er jo mye mer rigid med 4 kontaktpunkter og hel plate oppå. Da må du fort opp i 16-17k bare for den. Den tar jo en brøkdel av tiden å sette opp i forhold til alle andre dollyer jeg har sett. Ikke en eneste skrue (2 vingemuttere, thats it) og med strikk inni skinnene så det funker som å sette opp telt

Du får nok heller ikke noe særlig med kran på den Eazy Dollyen, og tror du generelt skal slite litt med noe i bra kvalitet som funker sammen til under 20k for begge deler. Kraner, eller Jiber som jeg velger å kalle det i så liten størrelse, er som oftest relativt tunge saker. Om du har med et kamera som ikke veier under kiloen er du oppe i en del kilo også med motvekter og kamera. Vi bruker EX-1 og letus adapter. Kamera med den riggen veier gjerne litt over 5-6 kilo da, og motvektene strekker seg ofte opp mot 10 kilo eller mer. Skal du ha med vekten av jiben er du sikkert totalt oppe i 50-60. Det tror jeg er noe drit med den Eazy dollyen rett og slett.

Du får noen sykt smude Jiber/kraner fra ABC også, men igjen må du en del opp i pris gitt... De veier ikke så mye, og er ekstremt fleksible.

Jeg har jobba med flere av disse jibene som koster mellom 10 og 15k som er i stål. De er grisetunge, og det er ikke såååå mye Jib effekt du får på de rett og slett...
    Coming soon...

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

Hmm jo det er jo til ettertanke.

Men altså, vekten av jiben fordeles jo på hver side av dollyen, og da må den jo bli stabil? bare dollyen ikke knekker, som jeg ikke tror den gjør, bør det da bli bra?

Kessler Crane saken kommer på under 10k, og jeg trenger ikke sånn vanvittig kran-effekt, mer at det blir mer kontrollert å føre kameraet i smoothe bevegelser, og hvis en kar konsentrer seg om å holde kran og dolly i bevegelse kan en annen enkelt pulle fokus, tenkte nå jeg

takk for svar, men vil ha enda fler innspill!

Lignende tråder

1. Kjøp av kran
    Av fotojensen i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 12
    Siste tråder: 7th April 2009, 01:03
  2. DIY dolly
    Av subsoniq i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 19
    Siste tråder: 17th June 2008, 18:10
  3. Utleie av kran?
    Av Christian m i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 9