Det som er essensielt her først og fremst er de orginale opptakene og hvordan du mixer lyden på det ferdige produktet. Har bæsja litt på leggen tidligere med at vi ikke hadde me opptak fra orginal opptaket og måtte nesten gjette oss til hva de sa og hvor de sa det, så ta opp mest mulig lyd på sett, samma om det er ei bikkje i bakrunden som lager lyder eller trær som bråker på grunn av vind. Disse opptakene vil være til stor hjelp under dubbingen, hvor en kan få info om hvor høyt eller hvordan føleser det er i vokalen.
Etter opptak så er det bare å klippe filmen som du ellers ville gjort og etter det er det bare å ta opp ny vokal i studio eller et annet tett rom, har hørt at en får gode opptak i en nyere bil ettersom de er veldig godt polstret fra lyder og det lager ikke noe spesiell romlyd som en ellers ville hatt i et vanligt rom. Beste er å gjøre dette på et litt mer øde sted, kanskje garasjen
Mikrofon er en viktig ting her og, om du har tenkt å dubbe hele filmen så anbefaler jeg deg å bruke en studio mikrofon, men om du bare skal fikse på noe vokal så burde du bruke mikrofonen som er brukt utover hele filmen, siden jeg går utifra at du ikke sitter med kunnskap nok til å etterligne karrakterestikken til en annen mikrofon.
Når du har fått tatt opp det du vil og har blitt enig om at filmen er i picture lock så må du legge til forskjellige romlyder etter hvor du er på bildet. F.eks om du snakker på et bad, så er det vanligvis litt ekko og litt mørk romlyd ettersom veggene består som regel av fliser. Dette heter som regel reverb i lyd programmet ditt. Etter du er fornøyd med hvordan stemmen er mixet, så er det stort sett bare å legge på miljølyder og foley lyder der det måtte passe seg. En viktig ting her er å ikke overdrive det som skjer rundt en, men gjøre det smakfult og evt. gå ut og ta opp enkelt lyder av de forskjellige elementene dine.
I bunn og grunn så tar slik lydmixing en stund, men det spørs hvor nøye en har lyst å være. Jeg for min del har dubbet en skrivemaskin og bare det tok 2-3 timer
PS: Siste tips og. Har sett en del folk som ikke tar hensyn til folk som krysser en bestemt overflate, f.eks grus til gress og glemmer å skifte til gress gåing. I tillegg så glemmer noen å legge til at det siste steget en tar om man stopper hørest litt anderledes ut.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker