Som Jarle Leirpoll sa, hvis du skal filme nattscener i mørket så kan du like så godt skru på linse lokket, for du kommer ikke til å se en dritt..
men til topic.
Bruk blender og lyssetting![]()
Hei!
Er det noen her som vet hvor jeg kan finne informasjon om hvordan man gjør gode DV-opptak i mørket/om natten? Jeg skal filme noen nattscener med et Canon XL H1. Noen som har gode tips?
Som Jarle Leirpoll sa, hvis du skal filme nattscener i mørket så kan du like så godt skru på linse lokket, for du kommer ikke til å se en dritt..
men til topic.
Bruk blender og lyssetting![]()
VR-V1E HDV
HDVlight
Røde NTG2 (Boom og Dead cat)
Du må lyssette. Du kan ikke filme noe om natta uten å lyssette.
Som han kenny dusten sier, du må lyssette. Ellers er de tjo mange amatør kameraer med nightvision hvis det ikke er så farlig med fargekvalitet på bildene.
Eller så kan du kyle radioaktivt avfall i endetarmen til bajazz og la ham gå selvlysende rundt der du skal filme til han dør av stråling.
Hahahahaa :lol: Nå ler jeg meg ihjel!Opprinnelig postet av Kenny Wang
Jeg har prøvd det før og det er et helvete med fargefilter. Ikke kan man fjerne den grønnefargen strålingen gir i noe som helst fargekorrigeringsprogram. It's like filming with nightshot, only not. Man kan jo også tinte hele greia over til blått, men det er noe plagsomt da det blir som en svart/velgenfarge TV. Det letteste, om du vil simulere kvelden/natten, er å filme på ettermiddagen, når sola akkurat har passert fjelltuppen, da er det passe nok lys til at man kan se noe med max gain, og med litt fiksfakseri i postprod kan man tone det ned slik at det ser ut som natten eller mørket. Men en kraftig lyskaster høyt nok oppe vil funke som et usaklig fett månelys. Noe av hensikten med å filme når det er mørkt er vel at det skal være mørkt og at man ikke ser så mye av det som skjer, men noe må man se for at man skal gidde å se på det. Hvis ikke kan man vel like greit høre på lydbøker...
Ha nok lys, eller riktig lysetting. Filming i krevende lys er 2/3"ccd mat, ikke 1/3"ccd hdv kameraer med ok optikk.Opprinnelig postet av mr_skutle
Evnt les og test Day for night teknikken å se om du får det til bra.
Du kan alltids filme på en overskyet dag uten noen harde skygger, og fake mørket. Kommer til å se litt falskt ut, men det er den enkleste veien.
EDIT: Her er vertfall en liten pekepinn http://www.videocopilot.net/tutorials.html?id=1
EDIT2: Om du har sett LOTR 1 så var det en scene det var skikkelig cræp fake'a mørke. Ble nesten fasinert over at de ikke ser det selv.
Rett etter Gjengen i filmen går inn i den Dverge porten en må si Alv eller noe i den dur og hele driten raser sammen. Når Gandalf lyser opp med stokken sin i stumørken. DA så det sikkelig fake ut. De som har sett det veit hva jeg snakker om :wink:
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Som nevnt over, skyt på dagtid i flatt lys. Overskyet, minst mulig skygger. Så må man gi opptakene til noen som har roen på After Effects e.l. Dette er måten å få det virkelig bra.
Et alternativ er noen VELDIG kraftige lys, og opplyse utvalgte steder der skuespillerne opererer, på en dramatisk måte, og holde det mørkt ellers. Blåtoning i post er typisk noe som hjelper på.
Hvs du vil gå for en mer subjektiv stil, kan jeg tenke meg at noe sånt som Litepanels Ringlite kan funke.
Bokmerker