Viser resultater 1 til 10 av 10
    Cadet 2
    Medlem siden
    Jan 2006
    Svar
    4

Standard DV-tape til PC uten å bruke et DV-cam?

Jeg var så heldig å kjøpe et brukt XM2 videokamera, som DV-utgangen gikk i stykker på etter noen få måneder. Jeg sendte den til serviceproffen.no og fikk etter hvert beskjed om at det ville koste 7140kr å fikse det!! 8O visstnok måtte hele hovedprinten skiftes ut + full oppjustering .. når jeg fikk kameraet til 12.000 med masse tilbehør, så ser jeg det veldig uaktuelt å bruke 7000 på å fikse det. Jeg har testa å overføre opptak fra XM2'en med et annet DVcam, og det fungerte tilsynelatende veldig bra det. Så det kommer antakelig til å bli løsningen min fremover.. XM2'en fungerer jo helt fint bortsett fra FireWire utgangen. :?

derfor lurer jeg på følgende:

Fins det noen DV-tape spillere med FireWire ut som gjøre samme jobben som et DV-cam tilkoblet PC'en? Jeg har ikke noe annet DV-cam selv.

Og hvis det finnes, eventuelt om jeg bruker et annet DV-cam, vil det bli forskjell i bildekvalitet enn om jeg hadde brukt XM2'en? Jeg vil ikke tro det.. men man vet jo aldri.

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Standard Re: DV-tape til PC uten å bruke et DV-cam?

Sitat Opprinnelig postet av Zigrath
    Fins det noen DV-tape spillere med FireWire ut som gjøre samme jobben som et DV-cam tilkoblet PC'en? Jeg har ikke noe annet DV-cam selv.
    Det finst, men dei er ganske dyre trur eg, mykje dyrare enn å reparer kameraet ditt. (Iallfall dei eg har sett.) Eit billeg miniDV-kamera er eit betre alternativ, økonomisk sett.

Sitat Opprinnelig postet av Zigrath
    Og hvis det finnes, eventuelt om jeg bruker et annet DV-cam, vil det bli forskjell i bildekvalitet enn om jeg hadde brukt XM2'en? Jeg vil ikke tro det.. men man vet jo aldri.
    Trur ikkje det...

Cadet 2
    Medlem siden
    Jan 2006
    Svar
    4

Oki, takk for kommentaren! Jeg har også sett et par DV-avspillere i type 6-10.000kr klassen, men da blir det like greit å reparere kameraet liksom.
    Løsningen blir antakelig å kjøpe meg et brukt billig DV-cam, men jeg skulle gjerne fått bekrefta at det ikke vil ha noe drastisk å si på bildekvaliteten når jeg overfører.. DV er jo digitalt så...? skulle ikke tro det.

Et annet spørsmål jeg lurer på. Det står i bruksanvisningen at det man skal slå av kameraet før man plugger i FireWire kabelen, og jeg har nesten alltid koblet til kabelen mens kameraet var påslått. En kompis mente kanskje dette kunne være årsaken til at DV-utgangen sluttet og fungere..? Hvis det er risiko for å ødelegge hovedkortet på videokameraet når man gjør det, så synes jeg kanskje ikke de har understreket det godt nok :? jeg var hvertfall ikke klar over at det kunne gjøre såppass skade.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Du får akkurat same kvalitet frå eit gammalt DV-kamera.

Når det gjeld å slå av kameraet før du koplar i firewire-kabelen, så er ikkje det noko tull. Du risikerer å "grille" firewire-interface'n i kameraet. Ein annan ting er at du må vera varsam når du setter inn firewire-kabelen, så du ikkje bøyer nokon pinnar (det er lettare enn du trur å gjera det).
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Så sant, så sant. Du må huske å behandle FireWire-kabelen slik som du ville at FireWire-kabelen skulle behandlet deg :wink:

Gå for et billig DV-kamera du, det er nok det beste.
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Cadet 2
    Medlem siden
    Jan 2006
    Svar
    4

Thanks chaps!

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Det eneste som kan forderve bildekvaliteten er om opptakshodene i det gamle dv-kameraet er veldig skitne. Derfor foreslår eg at du kjøper en rensetape i tillegg
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Det er faktisk mulig å sette firewire kabelen som skal inn i pcen inn feil vei.. særlig i noen typer (eldre?) firewire porter. Da brenner du den opp rett og slett (du vil ikke se flammer og røyk men firewireporten blir ødelagt)

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Sitat Opprinnelig postet av KUDi
    Det er faktisk mulig å sette firewire kabelen som skal inn i pcen inn feil vei.. særlig i noen typer (eldre?) firewire porter. Da brenner du den opp rett og slett (du vil ikke se flammer og røyk men firewireporten blir ødelagt)
    *Plystre* ops:

EDIT: Det var mitt gamle Sony Handicam som fekk svi :?
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commander
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    538

Navnet FireWire fekk nettopp en ny mening :P
    Pettersen

Fotobloggen min[/url]
    Pettersen Produksjonar[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •