Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18
    Ensign
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    32

Standard DV vs HDV kamera - Hva bør jeg kjøpe?

okei, så jeg har har tenkt til å kjøpe meg nytt kamera og har gjort en del research. noe klokere har jeg nok blitt, men står nå i villrede om hvorvidt jeg skal velge en Hd variant (hv20 ser aktuell ut i prisklasen min) eller om om jeg bør velge et dv kamera?

Det er jo en del ulemper med hd frykter bl.a. at det blir vanskelig/tungt å redigere. (premiere cs3)

Lurer også på om kameraet bør ha 3 ccd eller cmos?

Er det noen som har noen erfaringer med hv20, har jo fått masse bra kritikk ser jeg. Men er det standard def. kameraer der ute (i denne prisklassen) som gir likt eller bedre resultat (slik at det ikke blir pain å redigere).

andre forslag?

12 000 kr er maks beløp.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,286

Om JEG skulle kjøpt kamera i dag, ville jeg ikke gått for noe som har med MPEG2-basert komprimering (XDCAM eller HDV) men heller noe som går rett til disk i et "rent format" om jeg kan si det sånn.

Jeg er ikke rette mann til å forklare hva GOP er, men la meg si det sånn - det er en fæl ting med lang GOP, og det vil by på mer problemer enn "gresset er grønnere på den andre siden"-følelsen, om du skjønner.

Om du finner et godt DV-kamera til den prisen - kast deg over det. Å skyte HDV, som i tillegg er i den prisklassen - ja - da er man ærlig talt like langt, syns nå jeg.

Problemet med lang GOP er at du kanskje vil klippe nøyaktig DER på et klipp - men du får det ikke til å bli nøyaktig på den framen du vil - det har jeg opplevd selv i Final Cut, og det er en skikkelig pain in the ass. Det blir som en grovklipp, uten mulighet til å endre.

I beste fall har du programvare og konverterer til en annen filtype/codec som gjør det bedre å jobbe med. Jeg konverterer konsekvent alt jeg tar inn fra XL H1 til ProRes 422 for så å jobbe videre på det.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,291

I lang tid avskydde jeg HDV av noen av grunnene som OlaH sier. F.eks GOP, men det er ikke noe problem lenger. Du transkoder videoen (eller re-coder) internt i video programmet, og kan klippe hvor du vil med samme nøyaktighet som før, i tillegg kan du bruke QuickTime refference som på vanlig video, utrolig praktisk. Men om du gjør dette, så vil filstørrelsen stige med vertfall 4-500%, så 1 GB med HDV film, blir 4-5 GB med HD film. Men plass er ikke noe problem lenger i dag. 1 TB med ekstern disk koster rundt 1800 kr. (HDV er fattigmanns HD)

Men det jeg ikke helt liker med HDV er at fargene blir veldig matte, spesielt svartfargen, blir en del artifakter der og.
    Så om du skal hive deg ut på HDV er det kjekt å være en røver på fargekorrigering/colorgrading.

Her er en liten video om hva jeg snakker om (andre del av filmen):
    http://www.avid.com/video/Composer/i...sp?currVideo=1
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Captain datselguf2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sola
    Svar
    659

ikke tungt i d hele tatt å redigere HDV i pPCS3, går glatt som is, ikke vær redd for det
    VR-V1E HDV
    HDVlight
    Røde NTG2 (Boom og Dead cat)

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Sitat Opprinnelig postet av datselguf2
    ikke tungt i d hele tatt å redigere HDV i pPCS3, går glatt som is, ikke vær redd for det
    Dette kommer vel mer ann på specsene på PC'en... :wink:
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

HV20 er et bedre mini-DV kamera enn de rene mini-DV-kameraene i den prisklassen. (Og høyere.) Så hvis du vil, kan du holde deg til DV for nå, og eventuelt gå over til HDV når det passer.

Ensign
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    32

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    HV20 er et bedre mini-DV kamera enn de rene mini-DV-kameraene i den prisklassen. (Og høyere.) Så hvis du vil, kan du holde deg til DV for nå, og eventuelt gå over til HDV når det passer.
    Vil det si at jeg kan recorde i standard def med hv20?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Kristiansund/Halsa
    Svar
    189

Vil det si at jeg kan recorde i standard def med hv20?
    Ja, men jeg lurer på om det er sånn at 25P bare fungerer i HDV modus, mens SD bare er 50i.

Stemmer dette eller er jeg helt på villspor?
    anasonic AG-DVX100AE Sennheiser ME66

Mr. Pink: Why am I Mr. Pink?
    Joe: Because you're a faggot, alright?

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

pelsen..var sikkert bare tastefeil, men Pal er 50i NTSC 60i.

...........................

Når man velger å gå for et kamera på HV20 prisklasse da må man akseptere forskjellige kompromiser. Jeg har nettopp jobbet med et tilsvarende kamera og litt irriterende at de ikke kunne sette inn en OnePush focus knapp dersom man har exposure åpent osv. ( det var et Sony kamera, ikke Canon ) Interessant nok, bildemessig klarer de å levere overraskende bra bilder, men som sagt krever det tålmodighet å justere alt.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Kristiansund/Halsa
    Svar
    189

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    pelsen..var sikkert bare tastefeil, men Pal er 50i NTSC 60i.
    ops: Det snek seg inn en liten tastefeil ja. Forandres i dette øyeblikk.
    anasonic AG-DVX100AE Sennheiser ME66

Mr. Pink: Why am I Mr. Pink?
    Joe: Because you're a faggot, alright?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •