Om JEG skulle kjøpt kamera i dag, ville jeg ikke gått for noe som har med MPEG2-basert komprimering (XDCAM eller HDV) men heller noe som går rett til disk i et "rent format" om jeg kan si det sånn.
Jeg er ikke rette mann til å forklare hva GOP er, men la meg si det sånn - det er en fæl ting med lang GOP, og det vil by på mer problemer enn "gresset er grønnere på den andre siden"-følelsen, om du skjønner.
Om du finner et godt DV-kamera til den prisen - kast deg over det. Å skyte HDV, som i tillegg er i den prisklassen - ja - da er man ærlig talt like langt, syns nå jeg.
Problemet med lang GOP er at du kanskje vil klippe nøyaktig DER på et klipp - men du får det ikke til å bli nøyaktig på den framen du vil - det har jeg opplevd selv i Final Cut, og det er en skikkelig pain in the ass. Det blir som en grovklipp, uten mulighet til å endre.
I beste fall har du programvare og konverterer til en annen filtype/codec som gjør det bedre å jobbe med. Jeg konverterer konsekvent alt jeg tar inn fra XL H1 til ProRes 422 for så å jobbe videre på det.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

ops: Det snek seg inn en liten tastefeil ja. Forandres i dette øyeblikk.

Bokmerker