Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 2
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    5

Standard DVCAM redigering

Jeg spilte inn en musikkvideo i helga, og video ble spilt inn på DVCAM, jeg har et DV kamera, men tviler sterkt på at det spiller av DVCAM. Jeg skulle hvertfall ha sett igjenom matrialet og sett om det ble bra...

Noen som veit hvor jeg kan få gjort det i Oslo, siden dette er en null-budsjett prosjekt må jeg få gjort det gratis?

Lurer også på om noen har noen gode forslag til åssen jeg skal få det over til min hjemme PC?

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Vanlige DV kameraer spiller ikke av DVCAM... Dumt, da eneste forskjellen er at DVCAM har høyere båndhastighet... Et sted du kanskje kan få avtalt dette er på Elvebakken VGS... Der har de en medielinje og er rimelig sikker på at de bruker PD-150 som er et DVCAM... Hvis du spør pent er det sikkert en mulighet for å kunne komme opp dit å få hjelp... Kanskje det er noen medieverksteder, noen kulturstøtttede grupper e.l. i Oslo som har tilsvarende utstyr og som kan hjelpe deg?

Dersom du finner noen med et slikt kamera kan du jo bare kjøre over til ditt kamera ved hjelp av firewire-kabel (uten kvalitetstap) og deretter kjøre over til PC ved hjelp av ditt eget kamera!
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Cadet 2
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    5

Oj, takk for et rask, fyldig og ikke minst veldi hjelpsomme svar. Er det slik at det ikke er noe kvalitetstap mellom DVCAM og vanlig DV? Den eneste forskjellen er at hastigheten på tapen for å være mer sikker på at man får med seg all informasjonen?

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

DVCAM ble opprettet for noen år siden for å sikre at all informasjonen "fikk plass"... Vanlig DV-teknologi har de senere årene rettet opp dette problemet de hadde tidligere, og dermed er det ikke lenger nødvendig med teknologien som DVCAM benyttet... Så ja, eneste forskjellen er hastigheten på tapen...

[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    277

Såvidt jeg vet kan DV kameraer fra Sony og Panasonic spille av DVCAM formatet (dersom det er på en liten tape som faktisk får plass i kameraet).
    Canon og de fleste andre merker kan det ikke. Da blir bare materialet spillt av i slowmotion.

Årsaken til dette er at DVCAM formatet plasserer data i større avstand på tapen (tapen går raskere i DVCAM) for sikrere lagring + mer TC info. Derfor vil en vanlig Mini-DV tape med 60 min. opptakstid bare vare i ca. 40 min. dersom man tar opp i DVCAM.
    hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg

Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Sony-kameraene (ikke DVCAM) vi hadde på skolen kunne i alle fall ikke spille av opptak gjort på PD-150 (DVCAM)... Ei heller JVC og Canon kameraet her i huset...

Alt det andre er jo allerede nevnt!

[/url]

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    277

Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Sony-kameraene (ikke DVCAM) vi hadde på skolen kunne i alle fall ikke spille av opptak gjort på PD-150 (DVCAM)... Ei heller JVC og Canon kameraet her i huset...
    Antageligvis er det ikke alle modellene til Sony og Panasonic som kan spille av DVCAM.
    hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •