Viser resultater 1 til 3 av 3
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Porsgrunn/Grenland
    Svar
    35

Standard DVD+R eller DVD-R? Hva er forskjellen?

Er i gang med å klippe sammen et filmprosjekt og ser frem til å få resultatet ferdig og over på DVD.

Men hva burde jeg velge?
    DVD+R eller DVD-R?

Er det noen store forskjeller?
    Begge to har jo 4,7GB lagringsplass.
    Adrian Stachnik.
    Stachnik Filmproduksjon.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard Sv: DVD+R eller DVD-R? Hva er forskjellen?

Når DVD var et nytt format var det ikke alle dvd-spillere som var kompatible med både DVD+R og -R. Tror det var DVD-R som var mest støttet. Optiske drev i PC'er har vel stort sett støttet begge to. Nå derimot, støtter alle dvd-spillere begge variantene, så hvorfor begge er i salg aner jeg ikke. Personlig bruker jeg DVD-R uten at det er noen spesiell grunn til det.
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Standard Sv: DVD+R eller DVD-R? Hva er forskjellen?

Det er noen små tekniske forskjeller på dem og de er utviklet av forskjellige selskap. DVD+ har f.eks. en teknologi som gjør at den skriver i forskjellige lag på platen og har LITT mer kapasitet mens DVD- bare har ett lag.

Rent praktisk er det ikke noe issue for datamaskiner men du kan oppleve at litt eldre DVD spillere bare liker en av standardene.

Hvis du tar en titt her http://www.osta.org/technology/dvdqa/dvdqa6.htm ser du mer av de tekniske forskjellene som også viser de små forskjellene i kapasitetsstørrelse mm.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •