Kansje en ide å sjekke om de virker før du brenner opp 50 stk, prøv å brenne med lavere hastiget
Jeg har nettopp brennt 50 dvd'er ved å først komprimere å brenne til dvd i premiere, så kopiere filene til en mappe som jeg kopiere opp på dvd med Nero.
Problemet er at på flere av dvd'ene hakker filmen og på noen stopper den helt opp. Problemet avhenger litt av hvilken dvd-spiller man har, men filmen bør jo kunne spillers av på hvilken som helst spiller...
Dvd'ene er solgt og folk vil se filmen så det er litt viktig at problemet blir løst (brenne nye dvd'er?) så fort som mulig...
NB: på komprimeringen haket jeg av for "maximize bitrate" for å få best mulig kvalitet. Har dette noen betydning?
Hvis ingen vet om noe som kan løse problemet så kan dere fortelle hvordan dere komprimerer/brenner/kopierer...
Er ikke veldig erfaren på denne frontenmen, men...
Glidecam X-10 med HD-4000 slede
Canon XH-A1
Kansje en ide å sjekke om de virker før du brenner opp 50 stk, prøv å brenne med lavere hastiget
a ja, nei nei, verden er merkelig!
Tre ting;
SPILLEREN
- De fleste gamle spillere (antar at ikke hele menneskeheten kjøper ny spiller hvert år.. ) takler ikke høye bitrates. For høyest mulig kompabilitet vil jeg anbefale minimum bitrate på 5.5mbit og maks på 6.5. Noen av dere her vil kanskje syte litt på det "oho oho - det blir så dårlig kvalitet av det!" - nonsens! Det blir ikke noe synlig, og værtfall ikke noe du kan spy av før du er nede på 4 til 3.5! Da er det lov å brekke seg i uendeligheter.
PLATENE
- Ikke alle spillere kan lese alle typer brente DVDer. Viktig å skille mellom disse. DVD-R/+R - DVD-RW/+RW, DVD+R DL.. Om du har en playstation eller xbox, og du får spilt av DVDen din på den, er det nokså garantert at du får spilt på alt mulig annet. xbox er ikke glad i DVD+R DL i allefall.
En annen faktor er hvilket merke platene er. Et billig-merke er like bra som det koster... Kjøp noe med litt hold i - Verbatim er et godt eksempel.
BRENNINGEN
- Brennehastigheten er viktig - tro det eller ei. Selv om plata støtter opp til f.eks. 16x, trenger du ikke brenne på det. Brenn på 2-4-6-8x - så skal du være rimelig safe.
Kan nesten garantere at det er brenne hastigheten, ettersom du har brent 50 dvd'er du sikkert vil ha gjort ferdig fort og derfor satt på høyest hastighet, 6x er mest kurrant. (Med tanke på "litt" hurtighet og at det vil funke bra på dvd spillere.
Why build one when you can have two at twice the price?
BERGEN
Og kanskje drivere til brenneren? Anbefaler uansett og spole igjennom alle filmene før du selger dem neste gang. Da vil du se om den stopper noe sted, uten å måtte se gjennom hele filmen.
Jeg kan ikke garantere at det var brenneren dersom ikke alle DVD plater hakker. Jeg tror det er mpeg komprimeringen som er feil. Du har valgt alt for høyt bitrate tror jeg.
Hakking forekommer når bitrate er for høy og spilleren klarer ikke å behandle så mye data pga lite cash osv. , eller når man velger feil field order i enkoding. Sistnevnte kan du glemme dersom du bruker progressive opptak.
Hvis brenneren gjør noe feil da blir det synnlig spor på plate. Du kan se merkelig mønster på baksiden av DVD-plata.
Fortell om de parametrene du brukte i DVD-authoring.
Det jeg kan huske er at jeg brennte med bitrate litt over 7 på Traxdata dvd-r plater med en hastighet på 8x
Tusen takk for all hjelp!
Skal prøve å brenne en prøve dvd med enten lavere bitrate eller lavere brennhastighet så får vi se om det hjelper...
Er det størst sjanse for at det er bitrate eller brennhastigheten som er galt?
Glidecam X-10 med HD-4000 slede
Canon XH-A1
Jeg vil anbefale at du gjør begge. Brenn helst på 2x eller 4x (da går det safe). Og så bør du ha bitrate hvor alle dvdspillere kan klare. Prøv 5.5 - 6.5 som OlaHaldor anbefalte.Opprinnelig postet av Hallojs
Jo sikrere du gjør, jo bedre. Ikke forhast arbeidet ditt... Kundene må jo bli fornøyde![]()
Hadde akkurat samme problem som jeg var på vei til å poste en ny post om.. Da slapp jeg det.. Jeg skulle også brenne en 60 stykker men jeg brant selfølgelig en først og sjekket.. :P
Synes å huske at Traxdata er sånn ClassOhlson plater..? En får jo Verbatim og andre merker relativt billig om det er 4,7 gb du trakter etter..
Foreksempel på www.wesellcd.com
Anyways.. Har brukt Intenso en god stund, virker som gode CDèr.. Ingen feilbrenning noen gang, alle fungerer toppers enda, og billige er det også.
lltid tilgjengelig på www.steffenmedia.no =D
Om dere brenner fryktelig mange plater fra tid til annen, kan dere jo ta kontakt med norske leverandører direkte, som f.eks. Maxell.. Da får du billige plater som kan printes på overflaten, både matt og glossy.
Bokmerker