Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 40
    Ensign
    Medlem siden
    Dec 2005
    Svar
    25

Standard Eksped-utstyr for nybegynnere.

Håper å få noen betraktininger og råd av deltagerene på dette forument som åpenbart kan mye mer enn hva jeg selv er i nærhenten av hva video og film angår.

Har vurdert flere typer kameraer. Alt fra GS400 til FX1.
    Da kunnskapen min p.t. er sterkt begrenset om video og filming lurer jeg på om FX1 er overkill.... og om jeg sånn sett burde velge GS400 feks.

Pris er ikke et stort moment. Brukervennlighet, læringsterskel og sluttresultat er derimot viktig.

Er relativt teknisk anlagt, men kan altså lite. Ønsker veldig å lære.

Hva med lyd, lys og event annet utstyr......?

Utrolig takknemlig for all råd og forslag.
    ont take CNN,s version for it......

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Granvin
    Svar
    881

Om de ynskjer HDV, so lager Sony mindre, og mindre avanserte HDV-kamera enn FX1, og eit par av desse skal på tur over Antarktis:
    http://video4.no/index.php3?ID=Preview&;counter=19

Det kameraet der (HVR-A1) koster rundt 25 000kr trur eg, på Videoutstyr, medan Video4 for tida har eit kampanjetilbod, der du får både kamera og ein del utstyr.

Dei har og eit som er endå billegare: DCR-HC1. Det koster ca. 14 000kr, og er eit "konsument-HDV-kamera".

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Sony sitt HC1 er nok et godt alternativ, men med det må du spesielt passe deg for situasjoner med dårlig lys.

Det du antageligvis trenger er et kamera som tåler en del, har bra kvalitet og gode muligheter, og ikke er for stort. Panasonic DVC30 er nok et bra alternativ for deg, eller hvis du har litt mer penger (25-30 tusenlapper), så vil jeg anbefale deg Panasonic DVX100AE (ikke HDV) på det sterkeste. Det er uten tvil det kameraet jeg har hørt mest skryt om når det gjelder å tåle mye.

Men om du ikke trenger XLR-lyd, HDV eller 25p, så er nok DVC30 det beste alternativet for deg :wink:
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2005
    Svar
    25

Flott!

Jeg hadde forsåvidt begynt å fokusere heholdsvis på enten GS400 eller FX1 som følge av tilgang og gode priser direkte fra forhandler, men skal straks oppdatere meg bedre på Panasonic DVX100AE.
    Får gode kritikker ser jeg....

Sammtidig som jeg sitter i sofakroken og stiller diverse krav til utstyr må jeg iblant minne meg selv om at jeg faktisk er fullstendig amatør, og bør kanskje prøve å velge løsninger som er mulig for meg å betjene.

Veldig glad for innspill fra dette eminente forumet.

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2005
    Svar
    25

Trenger jeg XLR?

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Hvis du skal velge kamera og du ikke er så erfaren annbefaler jeg (etter egenerfaring) GS400! Det er et godt kamera, og trenger ikke så veldig mye lys Hvis du skal ha HDV, så er kanskje Sony HDR-HC1E et godt alternativ HDR-HC1E

Hvis du velger et av disse kameraene, må du nesten ha en ekstra mic. Da annbefaler jeg (av egenerfaring igjen) Røde Videomic. Har prøvd den selv, og den er god, og ikke så alt for stor heller Men sikkert noen her som kan mer om akkurat det, og har noe annet å annbefale deg.

Har du staiv o.l.? Det kan jo være et godt alternativ hvis du skal ha gode bilder :wink:

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    277

Sitat Opprinnelig postet av Dizzie
    Trenger jeg XLR?
    XLR gir vel bedre lyd og er mer robust enn phonoplugger (spesielt mini-jack kan lett brekke av ved tøffe opptaksforhold). Men prisen blir jo somregel en del høyere for kamera med XLR tilkobling så det blir vel en vurdering av hvor høye krav til lyd osv...
    hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Må bare si meg enig med Lalo, Røde Videomic er bra saker! Utrolig god kvalitet til en så billig penge.

Sitat Opprinnelig postet av Som Yadda så fint sa det i et helt annet innlegg på en helt annen post
    Ville bare informere om at jeg nettopp har kjøpt meg Røde VideoMic, og jeg er meget fornøyd! En utrolig god mikrofon til en så billig penge. Perfekt for alle som opplever lyden fra den innebygde mikken på DV-kameraet som veldig frustrerende :wink:
    Blir mye reklame for Røde her, men det fortjener de 8)
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

kamera er jo en ting, men oppbevaring og beskyttelse har jo sikkert ekstremt mye å si for din del, ville investert i skikkelige bagger (de fra portabrace funker, feks: POB-CS-DV2)
    Og filter til linsen, hindrer sand og dritt fra å legge seg på linsa pluss at den fungerer som en billig forsikring for riper og liknende.
    også kvaliteten på dvkassetter kan ha mye å si hvis du oppholder deg i et ekstremt klima, de dyre dvkassettene er verd prisen.

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

Sitat Opprinnelig postet av Yadda
    Ville bare informere om at jeg nettopp har kjøpt meg Røde VideoMic, og jeg er meget fornøyd!
    Søkke! Samme kamera, og samme mic!:P Godt godt!

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •