Eg leste ein artikkel i Preview for ei stund siden om ein som skulle gå over Antarktis på ski. Han hadde meg seg 2 stk Sony HVR-A1E.
Takk for et fint forum.
Min greie her i livet er å kjøre MC i fjerntliggende strøk. Massr erfaring.
Liker å filme og ta bilder. Lite erfaring.
Vi (2 personer) skal om 12 mnd i gang med et prosjekt som vi har kalt Kapp til Kapp. Nordkapp til Cape Town.
Planen er å gjøre en grundig dokumentering av forberedelser og selve turen. Håpet er å få vist resultatet på TV engang. Om ikke dette skjer, ønsker vi likevel å sitte tilbake med et godt resultat.
Selve redigeringsdelen har vi folk som skal ta seg av. Filming og utstyr er utfordringen.
Min erfaring i øyeblikket er litt leking med min private Panasonic GS400.
Ikke noe utstyr utover den p.t. Tror heller ikke den får være med på tur da jeg mistenker at den ikke klarer å levere et resultat som vil kunne aksepteres av f.eks Adventure Channel eller tilsvarende.
I denne anledning forsøker jeg å få en oversikt over hva vi bør/må anskaffe av utstyr for å kunne lage en bra dokumentar som holder mål rent teknisk. Plass og soliditet er et viktig poeng.
Så... for tusen gang i dette forumet...... hva anbefaler forumets delatgere?
Kamera, format, lyd (mic/trådløst) etc.....
Pris er ikke fryktelig viktig.
Veldig glad for kommentarer.
ont take CNN,s version for it......
Eg leste ein artikkel i Preview for ei stund siden om ein som skulle gå over Antarktis på ski. Han hadde meg seg 2 stk Sony HVR-A1E.
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Pettersen Produksjonar[/url]
Dere kommer garantert til å trenge Steadycam, for å holde kamera stødig når dere skal gå eller evnt. løpe med det. :wink:
he Lord is My Strength
"When you can't cloth in the skin of the lion, put on that of the fox" Guy Williams, Zorro.
"It's not who I am underneath, it's what I do that defines me..."
"All for one, and one for all!"
Følgende tror vi at vi trenger:
DV-kamera (Panasonic DVX100... et eller annet)
Microfon for kamera (Røde Video Mic?)
Microfon trådløs bodypack (Sony eller Sennheiser?)
Vindvott
Hjelmkamera (Viosport AdventureCam)
MD eller MP3 opptager for opptak av miljølyd (Sony?)
Batterier og 12V ladere
Tripod (kanskje)
Kommentarer....?
Noe jeg overser eller glemmer?
Alt er et kompromiss mellom størrelse/vekt og nødvendighet.
At utstyret er robust er også viktig. Gjennom Europa går stort sett alt. Kravene øker gjennom Sudan og Ethipoia, hvor vi faktisk ikke forventer å se asfalt (og følgelig blir mer utsatt for risting) på flere uker.
Leter også etter kurs hvor jeg kan lære mer om kamerabruk og betjening.
Helst i Oslo-området.
hvis du husker programmet "Opplev Nepal" med Einar Govertsen fra Mandal, så brukte han et hjemmelaget stativ som han festet på motorsykkelen sin på styret og et bak.
Han var den første i tv2 som drev med enmannsproduksjoner og har god greie på hvordan dette skal gjøres.
Han er en veldig grei fyr, og tror han kommer til å svare på alt dere har av spørsmål.
Kan dere ikke bare finne nummeret hans på gulesider.no
Opprinnelig postet av Dizzie
Panasonic Dvx tror eg vil passe veldig bra til turen, men kanskje dere burde investere i forsterka baseplater, viss kameraet skal stå veldig mykje på stativ. Dette finner dere i webshopen til www.dvxuser.com .
Mikrofonen dere nevner, Røde videomic, er ein mini-jack mikrofon, som ikkje vil passe til Dvx. Då vil eg heller anbefala rode Ntg-1 eller ntg-2.
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Jeg ville sjekket evnt krav teknisk sett med de aktuelle tv stasjoner, feks. om det er en en stor fordel om det er sikkelig 16:9 osv.
Ellers tror jeg dere grovt sett har fått med det meste, men har følgende kommentarer:
-Kamera, "ekte" 16:9 viktig?
-Flere muligheter på kameramic, Røde Ntg-1 er en mulighet som funker veldig bra i forhold til pris, evnt så har du jo K6+me66 fra sennheiser som er litt dyrere.
-Hjelmkamera er kjekt å ha, har gode erfaringer med Adventure Cam 3, husk at dere trenger ett kamera med analog inngang som recorder, gjerne med stort batteri da hjelmkameraet sitt oppladbare batteri varer LENGE.
-Til miljølyd ville jeg brukt kameraet til å ta opp, jo mindre teknisk å drasse på jo bedre.
-Planlegg for hvor lenge dere MÅ klare dere uten lademuligheter og ta med batterier deretter.
-Tripod+monopod, ett must.
-REGNTREKK!
-Mulighet til å pakke mest mulig elektronisk utstyr relativt vanntetter er og en fordel.
I tilegg ville jeg kanskje vurdert å ha med ett kamera nr2 som backupkamera om hovedkamera tar kvelden, det bør være kamera som kan drives av samme type batterier og bruke samme utstyret man har med seg ellers. Kommer selvfølgelig ann på hvor viktig det er å få bilder, men når man ikke kan få skutt ting på nytt må man ofte krisemaksimere, noe de paranoide av oss gjør til daglig 8) Murpys lov har for uvane å slå til når man minst venter det.....
Hei!
Et vanvittig prosjekt dere tar dere i kast med!
Du sier du HÅPER du får sendt dette på TV en gang. Bedre å ta kontakt med de kanalene du ønsker å vise det på, NÅ, FØR dere går i gang med opptak og greier - da vil dere lettere få et JA/NEI på om de ser for seg dette som aktuelt. I tillegg vil de kanskje sponse dere med drivstoff/matpenger f.eks.. Og ikke minst tape. De vil også si hvilke tekniske krav de har til kvalitet og leveringsmåte av ferdig produkt.
En annen ting er at de kanskje kan sende ut et team som kjører litt sammen med dere og som får dere i en litt annen vinkling. F.eks. helikopter eller fly som følger dere og vise omgivelsene dere kjører i bedre enn dere får på bakkenivå. Bare noen tanker...
En siste ting; vil tro dere enklere kan få dette ut på lufta om de vet om produksjonen på forhånd enn at de plutselig får det i hende.
Takk for god tilbakemelding. Tok kontakt med et par av de aktuelle.... men ikke hørt noe fra dem enda. Vi får se.
Går det ikke sitter vi ihvertfall tilbake med et spennede materiale som vi kan ha for ettertide.
Har gjennomført et par tilsvarende MC-prosjekter tidligere. Sahara fra nord til sør et par ganger, Oslo- Sierra Leone... og nå Kapp til Kapp.
Blir kjempegøy.
Kjøpte Panasonic GS400 i fjor for å benytte til disse turene, men tror at resultatet ikke vil være godt nok for noen av de vi ønsker at skal se på hva vi har prestert. Er klar over at det er mange ting som til sammen avgjør kvalitet, men kamera og lyd er noe av det vi må vektlegge. Kankskje GS400 får være med som backup.
Kan eg spørre kva for motorsyklar dykk brukar?
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Bokmerker