Du kan jo bruke to miker, og legge dem i hver sin lydkanal.
Hei! Jeg sitter her nå med en Sony Z-1 kamera med ekstern XLR-mic.
Det virker som om den bare tar opp i mono, det varierer sikkert litt fra modell til modell, men er dette en stor ulempe når jeg skal lage en reklamefilm? Musikk og bakgrunnslyder vil jo komme i stereo.
For å gjøre spørsmålet litt letterer:
Burde jeg heller bruke den interne mikrofonene som tar opp i stereo, i steden for å ta opp i mono med ekstern mic?
Takk!
www.kumlokk.no
Film- og videoproduksjon
Du kan jo bruke to miker, og legge dem i hver sin lydkanal.
Jo, men tror jeg bare får låne en mic.Opprinnelig postet av Kenny Wang
www.kumlokk.no
Film- og videoproduksjon
Hmm. Snodig. Jeg har ikke stereomik her, så jeg får ikke prøvd, men er ganske sikker på at den tar opp i stereo. Jeg vet den gjør det i DV-modus, men mulig den ikke gjør det i HDV.
Skal opptaksmodusen på kameraet ha noe å si for hvordan mic'n spiller inn? Eller er det det at det ikke er plass til mer data?Opprinnelig postet av Kenny Wang
www.kumlokk.no
Film- og videoproduksjon
Når man tar opp i HDV så bruker man mer av plassen på teipen til bildet og stjeler litt av lyden. Tar du opp i DV får du garantert stereo. Prøv det først. Hvis du da ikke får stereo så er det noe snodig. Hvis du får stereo på DV, men ikke HDV; så vet du greia.
Dv kan ha 4 spor i 32khz eller 2 spor i 48khz, bruk 48khz da det ikke er noe poeng med 4 sport når du kun har 2 inputs på kamera.
Om du stiller kameraet til å gi lyd til begge sporene så vil det kun være mono signalet som blir lagt på to spor. En vanlig halvkanon/shotgun mic er og blir mono, 3pins xlr kabel kan også kun sende ett mono signal.
Har du Z1, Christian? Klarer du å få til bruk av intern og XLR samtidig ved HDV-filming? Jeg ser ikke ut til å finne ut av det.
Hmm, har Z1, fikk lyst til å prøve så fort jeg blir ferdig med noe effekt knot i Avid.
Bokmerker