Viser resultater 1 til 4 av 4
    Ensign
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    35

Standard Erfaringer med "Cinema Mode" og andre innstillinger?

Jeg har hatt Canon HG20 (amerika-modellen) i en ukes tid nå, og har fått lekt meg litt med ulike innstillinger.

I 24p modus syns jeg bildet ble alt for "blurry" når jeg beveget kamera. Jeg er ikke sikker på om årsaken til dette er at jeg nistirret på skjermen for å finne den beste mulige innstillingen, og kanskje 24p like vel vil skape den beste "filmlooken", eller om det rett og slett ikke funket for meg. Uansett, min foreløpige konklusjon er at 30p funker best som standardinnstilling for meg.

Så til det jeg egentlig ønsker innspill på: Kamera har en "Cinema Mode" som jeg tror er lik som på HV20 og HV30. Pleier dere å bruke denne? Ved første øyekast syns jeg bildet ble mye dårligere, platt og kjedelig. Men etter mer nøyaktige undersøkelse så ser jeg at Cinema Mode fjerner utrolig mye støy i bildet. Spesielt når det ikke filmes i fult dagslys. Jeg syns dog fremdeles at modusen fjerner litt for mye farge og dybde i bildet. Eller tror dere dette er et slags synsbedrag fordi jeg skifter fra det alt for fargeknalle bildet i "automode"?

Finnes det noen manuell mulighet for å gjøre bildet renere og fri for støy uten å bruke Cinema Mode? Eller for å si det på en annen måte: Kan jeg få renheten og det støyfri bildet til Cinema Mode og samtidig litt bedre farger?

Har dere noen andre tanker/erfaringer å dele angående Cinema Mode, Shutter Speed, Exposure eller farger og kontrast?

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard Sv: Erfaringer med "Cinema Mode" og andre innstillinger?

Jeg har et HV30 og filmer så og si bare i 25p med cinemode. Cinemode gjør flere ting: Du får litt større dynamisk område (ikke så lett å brenne ut f.eks. himmel), ingen (eller mye mindre) sharpening blir lagt på i kameraet (derfor mindre støy), og kameraet prøver å holde seg til lukker 1/50 sek. Hvis det er lite lys vil den gå ned til 1/25, og så vil den begynne å legge på støy (tror den max bruker 9db gain... i cinemode). Hvis det er ekstremt mye lys vil den begynne å bevege seg oppover mot 1/100 .

Du har rett i at fargene blir blassere, og at kontrasten blir mindre. Men det er egentlig bare bra hvis man skal fargekorrigere opptaket etterpå. Om canon hadde det i bakhodet når de lagde cinemode vet jeg ikke, men sånn er det iallefall. Hvis du prøver å fargekorrigere noe skutt i vanlig mode, og så noe skutt i cinemode, så skjønner du hva jeg mener
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Ensign
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    35

Oki. Hvis jeg bruker Cinema Mode, så går inn og setter "Color Depth" på "+1", vil dette egentlig bare gjøre vodt verre mtp post.prod.? Eller kan det være en måte å få litt mer farge i bildet? Har testet litt, men klarer egentlig ikke å se store forskjellen (kanskje cine mode motarbeider innstillingen for å få de fargene den ønsker?).

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Nei du kan fint stille color depth til +1. Når du sier det tror jeg faktisk det er det jeg har gjort. Men, det er veldig små forandringer.
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •