Viser resultater 1 til 3 av 3
    Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard filme 3 mnd i strekk uten strømtilgang?

Hei.

Jeg og en kamerat har bestemt oss for å gjøre noe helt annet rett etter videregående, og vi har bestemt oss for å dra på en lang, lang tur.

Vi har også bestemt oss for å filme ferden vår, og vi er mer eller mindre bestemt på at den skal foregå i Norsk natur TIL FOTS.

Utover dette har vi ikke noen store planer, men vi har tenkt å holde oss for det meste unna sivilisasjon. Muulig vi legger turen innom noen byer her og der.

Vi har tenkt å kontakte diverse tv-kanaler for å høre om de har tips for å gjøre det til en spennende film, og om de eventuelt er interessert i ideen.

vi har satt en tidsramme på 3 mnd. Mulig vi utvider den ettersom vi tenker på å gå Norge på langs, men det tar enda lenger tid.

3 måneder eller mer ute i naturen kan være hardt nok ettersom vi må rasjonere mat, gå mye og tåle mye psykisk påkjenning. Det er også litt av poenget med turen, teste grensene våre og utvikle oss som mennesker. Men i tillegg har vi altså bestemt oss for å filme hva vi enn tar oss til, og daaa trenger jeg logistikk hjelp fra dere.

for jeg har en del utfordringer:

1) det er et tungt kamera (hvertfall å ha med seg i tillegg), et PD 170. dette må jeg ha lett tilgjengelig hele tiden, for det vil bli et slit å måtte ha det nedi sekken og så pakke det opp hele tida. Forslag til hvordan jeg kan plassere det?

2) strøm. tusen kr pr batteri, hvert batteri har en levetid på ca 7 timer, og jeg ser for meg at kamera er på en halvtime til en time hver dag i gjennomsnitt, men er usikker. Hvert batteri veier også en del og tar litt plass, som vi naturlig nok ikke har all verdens av. Jeg har fått et forslag om å kjøpe et slags solcelle (riktig skrevet?) lader ting sak, men vet ikke hvor jeg kan få tak i det, og om dette eventuelt er kraftig nok. Dessuten så forflytter vi oss jo om dagen, så det er begrenset med soltimer hvor vi kan lade batterier.

3) taper. går det an å få tak i noe litt dyrere, holdbare saker som i tillegg også tar opp i meer enn 60 min? Det vil bli vanvittig mange taper etterhvert.

4) Fuktighet: noen som har forslag til noe overtrekk og saker til kameraet?

Historie: noen som har forslag til hva vi kan gjøre for å gjøre det spennende? Burde vi lage det til en film eller til en dokumentar? Det er ikke noe vits i å prøve å bli Lars Monsen 2, vi vil gjøre noe nytt. Kom gjerne med forslag utenfor boksen, det MÅ ikke være et standard naturprogram.

tja, bruker vel denne tråden til å fylle på med fler spørsmål om jeg har det, ettersom vi nærmer oss avgang.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Fredo Vis post
    1) det er et tungt kamera (hvertfall å ha med seg i tillegg), et PD 170. dette må jeg ha lett tilgjengelig hele tiden, for det vil bli et slit å måtte ha det nedi sekken og så pakke det opp hele tida. Forslag til hvordan jeg kan plassere det?
    PD170 er vel strengt tatt ett relativt lett kamera. Alternativt ett mindre dv/hdv kamera for de korte øyeblikkene det skjer noe. Da har man og ett backup kamera.
    2) strøm. tusen kr pr batteri, hvert batteri har en levetid på ca 7 timer, og jeg ser for meg at kamera er på en halvtime til en time hver dag i gjennomsnitt, men er usikker. Hvert batteri veier også en del og tar litt plass, som vi naturlig nok ikke har all verdens av. Jeg har fått et forslag om å kjøpe et slags solcelle (riktig skrevet?) lader ting sak, men vet ikke hvor jeg kan få tak i det, og om dette eventuelt er kraftig nok. Dessuten så forflytter vi oss jo om dagen, så det er begrenset med soltimer hvor vi kan lade batterier.
    Nok batterier slik at man har 2-3 dager, deretter må man bare belage seg på å enten lade jevnt eller ta en liten lenger overnatting på ett sted. Solceller i en form er eneste alternativet deres.
    3) taper. går det an å få tak i noe litt dyrere, holdbare saker som i tillegg også tar opp i meer enn 60 min? Det vil bli vanvittig mange taper etterhvert.
    90min taper og long play er vel eneste mulighet for å få mest mulig ut av hver tape.
    4) Fuktighet: noen som har forslag til noe overtrekk og saker til kameraet?
    Regntrekk for bruki regn. Hvis noen går inn i prosjektet med støtte så bør det ligge i budsjettet ett backup kamera.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard

Solcellepanel virker som den eneste realistiske løsningen for lade-problematikken. Se f.eks på Powerenz

Taper: De lengste DV-tapene er 90 minutter. (Sist gang jeg sjekker, i alle fall.) De er relativt dyre.
    Til villmarksfilming i lange perioder syns jeg tape høres skummelt ut, en solid state løsning er mye bedre egnet/tryggere. (Slike kameraer vil trolig også trekke mindre batteri.) Men du vil vel ikke kjøpe nytt kamera.

Hvis jeg skulle begitt meg ut på en sånn tur, (kommer nok ikke til å skje nei) ville jeg sett på de nye speilreflekskameraene med videofunksjon. F.eks Panasonic GH1. Mer kompakt, trolig mindre batteritrøbbel, og skyter på minnekort. I tillegg får du bedre bilder ( i hvert fall hvis du er interessert i DOF, som er så i vinden for tiden.)
    Sist endret av nilsjnesse; 2nd September 2009 kl 16:51

Lignende tråder

1. Haiketur til Afrika uten penger...
    Av mrbull i forumet Reklame !
    Svar: 33
    Siste tråder: 15th May 2009, 18:09
  2. Ny med ny Canon HG10 uten manual
    Av chello i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 2
    Siste tråder: 17th January 2008, 22:49
  3. Lys uten strøm?
    Av Hallojs i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 18
    Siste tråder: 23rd November 2006, 14:22
  4. Eksportere i aftereffects uten å komprimere
    Av neolev i forumet Programvare
    Svar: 2
    Siste tråder: 17th June 2006, 15:11
  5. DV-tape til PC uten å bruke et DV-cam?
    Av Zigrath i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 9
    Siste tråder: 30th January 2006, 09:38

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •