Ikkje bra å filme mot solen over lengre tid. Linsen fungerer som eit forstørrelsesglass som steiker CCDen. Skal du gjere det må du i så fall bruke ND-filter.
Jeg har hørt at man ikke skal filme direkte mot solen, at kameraet - linsen ? tar skade av dette, stemmer det?
Bør man bruke filter, og hvilket?
Jeg er ute etter klar blå himmel med solen i midten.
Ikkje bra å filme mot solen over lengre tid. Linsen fungerer som eit forstørrelsesglass som steiker CCDen. Skal du gjere det må du i så fall bruke ND-filter.
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Pettersen Produksjonar[/url]
Ja, kjøp ND-filter. Eller hvis du er ute etter klar blå himmel, så kan Polarizer-filter være noe for deg. Bare husk å velge riktig størrelse.
Jeg har iallfall tenkt å kjøpe denne filter-setten til XL2eren min:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/cont...ughType=search
Hvordan vet man at ND filteret er sterkt nok?
Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1
Jeg ønsket å få stråler til solen å stråle seg utover, kanskje det hadde vært en odè å kjøpe filter som løst ark og bevege det svakt foran kameraet slik at stråler beveget seg ? Kan man kjøpe ND filter som ark ?
Hvilke andre filter som ark kunne passe?
For å kunne filme rett mot solen, og samtidig få stråler til å strekke seg fra solen?
Noe sånt som posten til KUDI du tenkte på?
http://www.norskfilmforum.com/module...bb9fd36e#42817
Eller tenkte du på solstråler som er synlig når det er "tåke" der ute? Så iallfall kan det ikke gjøres med filter. Du får håpe at været ordner strålene, eller gjøre det i postproduksjon. En flink compositor + photoshopper klarer å lage en fin en.
Tusen takk for svar.
Jeg har ikke prøvd cross screen filteret , fordi dte virker som om det blir eksakt antall stråler som en stjerne, og at disse strålene er stillestående.
Da synes jeg det ser litt robotaktig ut. Skulle gjerne hatt stråler som beveget seg.
Vet du om hvis jeg kjøper et ND filter og filmer direkte mot solen, vil det bli noe stråler i hele tatt da?
Er det bedre å handle på B&;H enn i Norge?
Jeg har ikke handlet der før, men en dyktig naturfotograf anbefalte meg det nettstedet. Jeg skal iallfall kjøpe både regntrekket og filtersetten til kameraet mitt derfra så snart jeg får lønnen min. Så vet jeg nok litt mer
edit:
Men ja, Cross Screen filter (kalles Star Filter på nettstedet) - kan du velge forskjellige filter med forskjellig antall stjerne-kanter. Så er det nok stivt. Det du er ute etter, vet jeg ikke om det fins som filter.
Jeg fant denne fantastiske plug in;
Red Giant Software Knoll Light Factory Pro v2.5
Denn burde løse oppgaven !
Du vil berre få mindre eksponering i biletet, altso eit mørkare bilete. Det blir det same som om du dempar lyset med andre ting i kameraet, til dømes lukkar eller blender. Det er ikkje uv-strålene som er farlege, det er varmen. Og hugs at å filma på sola i full vidvinkel er verre enn å zooma inn på henne.Opprinnelig postet av IreFre
Uansett, dersom det berre er snakk om sekund, er det ikkje so farleg. Men for praktiske og tryggleiksmessige grunner, ikkje gjer dette når sola står høgast.
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Bokmerker