Kom tidlig, gjerne til lydprøver om mulig, og snakk med lydteknikeren om å få tappe et stereosignal av miksen han kjører ut på PA-anlegget.
Hei. Jeg skal filme en lokal band konsert, or det lokale aktivitetshuset. Hvordan burde jeg filme dette, (lydmessig), tidligere har jeg alltid hatt skurrete lyd. Fordi de konsertene alltid skal ha J**** høyt volum...
Takker på forhånd for svar
- Dilorko
(PS: Moderator må bare flytte posten, hvis den er plassert feil..)
Kamera: Canon DM-XM2 . Sony DCR-HC37
Post-production: Final Cut Studio 3
Lyd: Diverse mikrofon utstyr . Zoom R16
Kom tidlig, gjerne til lydprøver om mulig, og snakk med lydteknikeren om å få tappe et stereosignal av miksen han kjører ut på PA-anlegget.
Ok, da gjør jeg det... Får jeg helt sikkert lov til, kjenner lydteknikeren godt, hadde glemt den muligheten...
- Dilorko
Kamera: Canon DM-XM2 . Sony DCR-HC37
Post-production: Final Cut Studio 3
Lyd: Diverse mikrofon utstyr . Zoom R16
Vi har produsert flere DVD´er fra konserter og revyer. Vi tapper alltid et master stereospor fra mikser. I tillegg bruker vi ekstra mikrofoner i salen som fanger opp lyden av publikum. Veldig viktig! Vi bruker en 4-spors ekstern digitalopptaker til dette. Synker lyd og bilde i FCP - nema problema! Lykke til!
Ja, hvis du bare bruker lyden fra miksebordet, blir lyden veldig tam, mix dette med det du har tatt opp fra de andre mikrofonene...
Purple Cow Pictures
Macbook pro 2,4ghz 4gb ram
JVC GY HD111 m/ RedRockMicro M2 - Canon 550D - Nikon D300
Røde NTG-2
Regi & Foto
Neste år (russerevy) så blir nok jeg nødt til å filme, så jeg er nok nødt til å gjøre det der, men er ikke så teknisk annlagt, derfor så lurer jeg på om du kan forklare det slik at jeg skjønner det?Jeg er ganske dum når det gjelder ledninger og sånt, av en eller annen grunn så tror alle at jeg kan mye om det...
Håper du eller noen andre kan forklare
Takk![]()
I stedet for at du kobler en mikrofon til kameraet så kobler du på en (eller to hvis stereo) kabel med signal fra miksebordet.
Et veeeldig gammelt triks er å legge på lydsporet 3-5 ganger.
Dette gjør at du får mere trøkk i lyden og det ikke føles så spinkelt.
Funker veldig bra.
Jeg pleier å sende lyden til Soundtrack for å gi litt trøkk og klang der det trengs. Går over og legger EQ med litt boost i de frekvensområdene som trenger det.
Om du har flere spor rett fra mikser (orkester, vokal, stereo-mix+++) er det lett sak å stille nivå og justere EQ for hver av dem og få et generelt bedre lydbilde.
Glemte forsåvidt å nevne det som allerede er nevnt - mikrofon i salen for å få med respons fra publikum kan krydre lydbildet.
Bokmerker