Viser resultater 1 til 8 av 8
    Cadet 3
    Medlem siden
    Feb 2006
    Svar
    8

Standard Filme i 16:9 eller ikke?

Jeg har lyst på den typiske widescreen looken med svart kan oppe og nede. Jeg lurer da på om jeg skal filme i 16:9 og så legge på svart kant oppe og nede i Adobe Premier pro etterpå eller om jeg bare skal filme vanlig og så legge på svart kant oppe og nede?

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Kommer ann på hva slags kamera du har...

Dersom du har et 4:3 kamera kan du legge på svarte felter (72,5 piksler over og under) i etterkant. Dette kalles 4:3 letterbox...

Dersom du har et 16:9 kamera så er jo saken biff... Da tar du opp i 16:9 og redigerer i 16:9. Et ekte 16:9 bilde er jo større enn et 4:3 bilde...

Da det mest sannsynlig er et 4:3 kamera du har/benytter så bør du følge "tips 1".
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Det jeg gjør er å filme i 16:9 på kameraet mitt (vet ikke noe om det er ekte eller ikke og alt det som dere alltid snakker om), deretter klipper jeg filmen i widescreen modus i Avid, og velger 16:9 når jeg skal eksportere den. Da får jeg svart letterbox både oppe og nede på tv og på pc-en (med unntak av QuickTime).
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Har du 4:3 kamera, så film i 4:3. Har du 16:9 så film i 16:9. 4:3 er greit for å redda seg ut av dårlege komposisjonar i post-produksjonen. :wink:
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Hva er foskjellen på de to type kameraene egentlig? Hva slags kamera har jeg, og har det noe å si? Det funker helt fint med widescreen med mitt Canon MVX3i.
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    Mosjøen, Nordland
    Svar
    448

På mitt kamera, Panasonic GS400, er det noe som heter Pro- Cinema hvor man da filmer i 16:9. Er det ekte 16:9, eller er det da bedre at man filmer i 4:3? :?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Vill gjetting fra min side; Nei, det er ikke ekte 16:9

Korriger gjerne om jeg tar feil her.
    Ekte 16:9 har med chippen i kameraet du bruker, så vel som optikk til tider.

Vet at PD-100/150/170-kameraene har 16:9 som valg - men det er ikke ekte 16:9 - men det rare er likevel at når du digitaliserer dette til f.eks. Avid Liquid eller Avid Express, blir det gjenkjent som 16:9 materiell. Snodig.

Tips fra min side;

Film i 4:3, men teip over displayet slik at du simulerer 16:9 når du skal finne nye utsnitt og sette opp kamera.

Da har du hele bildet å boltre deg på når du skal klippe. Og om du underveis skulle ønske å flytte bildet LITT opp eller LITT ned, har du det tilgjengelig. Samme arbeidsmetode som cinemascope? Har i allefall sett på "SEVEN" at de gjør dette under fargekorrigering og øvrig post.

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Vill gjetting fra min side; Nei, det er ikke ekte 16:9

Korriger gjerne om jeg tar feil her.
    Ekte 16:9 har med chippen i kameraet du bruker, så vel som optikk til tider.

Vet at PD-100/150/170-kameraene har 16:9 som valg - men det er ikke ekte 16:9 - men det rare er likevel at når du digitaliserer dette til f.eks. Avid Liquid eller Avid Express, blir det gjenkjent som 16:9 materiell. Snodig.
    Dei har ikkje ekte 16:9 som du seier. Vanlegvis har prosumer/pro-kamera val for squeeze eller letterbox widescreen. Letterbox er for å visast på ein 4:3 skjerm, og squeeze er for å visast på ein 16:9 skjerm (det simulerer ekte 16:9).
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •