Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    40

Standard Filme med flere kameraer live?

Hei,
    Jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. Har i nærmeste fremtid tenkt å filme en konsert/theater. Jeg har seff tenkt til å ha flere kameraer som som filmer, men jeg lurte på om det er mulig å spille dette inn på data samtidig som konserten er? Så jeg kan velge hvilket kamera som skal brukes og da spille det inn. Ser for meg foreksempel 4 firewireingganer som går over til en og inn pc'n. Har ikke peiling på om dette finnes eller virker ???. Håper dere skjønte hva jeg mente.

God påske

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Sv: Filme med flere kameraer live?

Det aller greieste er å ta opp alle kameraene separat, da får du mer kontroll på redigeringen i ettertid. Hvis du bare skal klippe live på storskjerm så er løsningen din bedre. Tror BoinxTv for Mac skal kunne gjøre dette, er ikke helt sikker. Uansett så blir det knotete å gjøre dette på datamaskinen, det du trenger er en bildemikser.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

sneja, bildemikser og opptak på tape er helt klart det beste, både for fleksibilitet og sikkerhet. Hva gjør du om PCen tryner? Blåskjerm eller disken blir fulle etc? Har du RAID forøvrig? Et kjapt RAID vil være alfa og omega for å gjøre det du spør etter.

Det finnes flere plasser å leie utstyr fra. Vi har forøvrig åttekanals composite/SDI bildemikser, tre kamera (Canon XL H1 og Sony PD-150), TELEX interkom og DSR-20 + HVR-25 player/recorder for å gjøre opptak på DV/DVCAM samt lydkort slik at man kan mikse lyd på flere spor i ettertid, om det skulle være aktuelt å leie.. Er bare å ta kontakt.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Det beste er å mixe live pluss tape på kameraene som backup.
    Har en fire-spors digital mixer med s-video innganger du kan kjøpe av meg. Send meg en mail om du er interessert.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Hvordan ser budsjettet ditt ut?

Skal du mikse video fra flere kameraer er det ikke hensiktsmessig å bruke firewire, den billigste og letteste måten er å bruke composite ut fra kameraet ditt, type gul phonokabel med overgang til en BNC (coax) kabel Så til en bildemikser som du velger kamera med og fra den kan du ta opp på det mediet du ønsker gjennom en opptaksenhet feks et standalone kamera, en pc med composite inn muligheter eller en dedikert tapemaskin.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg har testa BoinxTV nå - og er imponert, men har ikke lyktes med å bruke Decklink HD Extreme kortet for å kjøre inn SDI/composite/component. Eneste alternativ er da FireWire for min del, og er redd dette vil bli ganske heavy om man skal kjøre mange strømmer inn på èn gang.

Men programmet var absolutt spennende! Er noe spent på hvordan det vil bli med delay på live-produksjoner - men dette skal prøves i praksis en gang, uten tvil.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Fikk du det med MacHeist 3 eller? Kjøpte denne pakken, men de har ikke åpnet BoinxTV før nå, så jeg har ikke fått sjekket det. Det jeg lurer på er hva slags interface den støtter. Hvis man skal kjøre det på en bærbar for eksempel, så har man jo kun en FW inngang.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg testa demo, og vi kjøpte nettop via MacHeist 3-pakka. De sier jo det skal støtte SDI og composite på nettsiden, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få gjort det med Decklink HD Extreme. Får en feilmelding om at enheten er i bruk et annet sted i systemet - kan ikke fatte hvor det skulle vært - BoinxTV var det eneste programmet som var oppe.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Som allerede etterlyst av andre, budsjett?

Tricaster er vel en mulighet? Finnes vel andre løsninger ala dette som jeg ikke kommer på i farta..
    http://www.newtek.com/tricaster

Det enkleste og tryggeste er vel uansett en videomixer og dvcam deck med store taper. Da har man eliminert pc/mac som feilkilde.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    40

Vel, som jeg ser så skjønner jeg at dette er et stykke unna mitt budsjett. Jeg må eventuelt leie.. Syntes både TriCast og ImovieBox så utrolig tøft ut, noe jeg definitivt skal prøve ut en gang i fremtiden. Tror det blir til at jeg filmer separat på kameraer.

Takk for alle svar!!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •