Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 15
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Standard Filme på tape eller harddisk?

Hei alle sammen!

Dette er min første post på denne siden, og virker som mitt i blinken for meg.

Jeg er snart 18 år og driver å lager en kinoreklame for et firma.

Da har jeg ett spørsmål ang opptaksmedium. Jeg skal trolig bruke Sony HVR-V1, og jeg har sett at denne har mulighet for å ta opp til harddisk med ekstrautstyr.

Hva er fordelene og ulempene med tape og harddisk, og hva ville dere valgt?

Hvis jeg skal filme med tape, trenger jeg HDV-tape eller kan jeg bruke vanlig DV-tape? (1080p produskjon).

Tusen takk på forhånd!
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Hardisk?
    Har du gode nok backuprutiner og råd til det, kjør tapeløst, hvis ikke kjør tape. Tape er billig og trygt.

Og skal du bruke tape så trenger du ikke HDV tape, bare tullball for å tjene mer penger, kjøp vanlig kvalitets DV tape, om det er dv eller 1080i25p spiller ingen rolle...bare nuller og ettall som lagres på båndet uansett.

Men skal du lage noe for visning på Kino, kjør lyden på separat opptaker om du kan, hdv er ikke det aller beste på det området(altså litt hardt komprimert lyd).

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Okey, mener du da at jeg ikke skal lagre lyden på kameraet i det hele tatt da?
    Vet ikke om jeg kommer til å få tillgang til en separat opptaker, men vi får se.

Og blir kvaliteten mye bedre med harddisk eller er det minimal forskjell? Hvis det ikke er mye om å gjøre så bruker jeg like godt en dv-tape.
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    198

du bør heller filme på minnekort hvis du får muligheten (CF/MD). hdd kan bli crappy og litt utrygt da det er større sjanse for at det blir ødelagt hvis du mister kameraet i bakken osv + at du må tømme den.
    kan du ikke få tak i et kamera med mulighet for minnekort (CF/MD) så for guds skyld film med HDV. den takler komplikasjoner mye bedre enn vanlig billig dv, og sjansen for ødelagt video er mye mindre!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Minnekort ja, har aldri hørt om noen som har brukt det før, er det mye brukt?

@ niklnikm: Med "så for guds skyld film med HDV" Mener du HDV-tape isteden for DV-tape?
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    198

ja, minnekort er profesjonelt og trygt, og har ikke noen kjente ulemper mener jeg. og da snakker jeg ikke om 7'000 kr kameraer som støtter SD eller MS-standarden, men store fine kameraer med CF/MD-kort som har 16GB plass. bor ikke i noen storby så jeg veit ikke om det går ann å få lånt/leid slikt.

harddisk er noe klumpete og skjørt å bære med seg, og det lager muligens støy (dette gjelder også dv) når du tar opp, så sørg noenlunde greie/gode mikrofoner som du kan plassere nært motivet.

ja, HDV-tape, sorry. når man tar opp i HD-oppløsning så mister man 15 frames av gangen - i motsetning til 1 i vanlig dv-format - hvis tapet misser et frame. da er det viktig å ha god kvalitet slik at dette skjer så få ganger som i det hele tatt mulig. du får det du betaler for, men finn et billig sted :lol:

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Okey, ja jeg får låne Sony HVR-V1 gratis som demovare så det er ikke noe problem.
    Og når du sier at man mister 15 frames av gangen, hva mener du med det?

Takk for svar
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    198

et kamera tar opp 25 frames per sekund, eller 25 bilder i sekunder. det er overlevbart å miste 1, men ikke å miste 15 på rad hvis noe skulle gå galt (husker ikke årsaken, men det er ikke uvanlig). trenger jeg å si mer? :lol:

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Okey, sånn ja. Har ikke vært borti noe loss av frames selv, men sjansen for dette vil altså bli mindre med en HDV-tape?
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    198

jepp. i det hele tatt tryggere. det er ikke så mye mer jeg veit om det, men et kjapt søk på wikipedia.org gjør nok susen!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •