Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 17
    Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    14

Standard filming av greenscreen

Har prøvd meg litt på filming av greenscreen, men sliter litt naturlig nok med skygger siden alt er filmet utendørs, uten annet lys enn det som kommer fra himmelen. Noen som vet om billige, brukbare alternativer? Pleier dere å filme alt i studio eller har dere andre løsninger som funker greit?
    Resultatet av greenscreen økten finner dere på linken:

http://thomasdekinder.com/work.html

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    14

Standard Sv: filming av greenscreen

Siden funker foresten best i internett explorer. Vet ikke helt hvorfor den er fuckup i andre browsere!

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Bra dette. Synes kanskje kantene var litt soft, men sånn må det vel bli hvis man filmer i DV (?). Skyggene kan du kanskje bli kvitt om du flytter greenscreenen og personen litt lenger fra hverandre Det forutsetter jo at greenscreenen er stor nok...
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    14

Blura kantene litt med vilje siden de virket veldig hakkete. Greenscreenen jeg hadde tilgjenglig var bare på 1.5 ganger 2 meter, så hadde ikke så mye å gå på :-\

Cadet 4
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    10

Det holder ikke med én lyskilde (solen) for å bli kvitt skygger ved green screen-bruk. Du må eliminere skyggene fra minst to kanter, og dette kan du gjøre med f.eks. arbeidslamper (kjøp noen billige på Biltema) eller kanskje store reflektorer.

Prøv deg fram - det er jo halve moroa

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    225

Uenig at det ikke holder med en lyskilde. Men det er stor forskjell på helfigur hvor føtter skal synes og personen må stå på selve duken. Man må sørge for å ikke ha sola rett bak kamera slik at det ikke kommer skygger på duken. Det må være en meter eller to til duken og den må stå fri for alle skygger. Reflektor på modellen, gjerne sølv som gir skikkelig futt.
    Fotograf - VJ - Digital etterbehandler - www.pylon.no

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149

Hei

En del fine bilder og ideer i reelet ditt, men GS greiene er litt vanskelige...

Du holder jo til på Gjøvik, du burde kanskje ta kontakt med Frozt?

Jeg vet ikke hvilket format du har keyet på eller hvilken programvare du har brukt...
    Men DV kan være en bedre plan enn HDV for keying. Og kanskje Shake elns...

Dagslys er en bedre kilde enn tungsten (innelys), så om du ikke har hatt gigantiske skygger, er neppe DET problemet.
    ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Mener du at man bør velge DV framfor HDV til greenscreenarbeid? Jeg vet at HDV er kraftigere komprimert, men hvis man filmer en greenscreen med en person forran blir det jo ikke veldig mye forskjell på hvert frame, og dvs. mindre komprimering. Hvis man skal panorere kraftig blir det en annen sak. HDV har samme color sampling som DV, og høyere oppløsning. Hvis man skalerer ned HDV til DV, vil man ikke da få et bedre resultat enn hvis man hadde skutt i DV i første omgang? Min erfaring tilsier det motsatte av det du sier, men det kan hende jeg ikke har utnyttet DVs potensial fullt ut.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149

Hm...

DV er mindre komprimert enn HDV, og er derfor fremdeles et mer akseptert format til mange bruk.
    Men jeg har ikke mye erfaring med HDV... Og mer enn formatet spiller inn.

Rent teknisk, bør DV keye bedre enn HDV, om alle andre parametre er like.
    I praksis: Test

Uansett er hverken DV, HDV eller DVCPRO spesielt godt egnet for keying. DVCPRO 50 funker ok, det samme gjelder DVCPRO HD, men det avhenger av kameraet. En fil fra et Varicam vil keye bedre enn en tilsvarende fra en HVX-200, selv om formatet er det samme.

Og så er det veldig avhengig av verktøy.
    Shake og keylight banker verktøyene i FCP og andre NLE'er.

Så... Jeg skal ikke være for kategorisk på HDV vs DV for keying.

Det jeg KAN være kategorisk på er at høyere farge-oppløsning og sann oppløsning på kameraet har mye å si.

ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Jeg er enig mesteparten av det du sier, bortsett fra at DV (rent teknisk) bør keye bedre. Fordi:
    DV er 4:2:0 , i 720 x 576
    HDV er 4:2:0, i 1440 x 1080

Det betyr vel at DV har en fargeoppløsning på 360 x 288 , og at HDV har 720 x 540 ?
    DV er mindre komprimert, men rettferdiggjør det den dårlige fargeoppløsningen?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •