Du burde kjøpe mitt Samsung DV-kamera. Bare å gi meg 9000 norske kroner så skal du få det levert av FedEx!
Hva slags filmkamera burde jeg kjøpe til spillefilm hvis jeg kan gi 9000?
Du burde kjøpe mitt Samsung DV-kamera. Bare å gi meg 9000 norske kroner så skal du få det levert av FedEx!
Ville nok godt for noe brukt ja, mulig et brukt dslr med videofunksjon eller lignende. Ta en titt på noen utenlandske nettsider Og gjerne med privatpersoner i utlandet vist du tør. Da kan man gjerne få dem til å sende Det som gave eller lignende![]()
Alt innen Film og videoproduksjon!
Varde Film & Media - www.vardemedia.no
Du burde kjøpe et 550D for 7 av de, og optikk for resten.
Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n
Du får nok ikke kjøpt noe FILMkamera for 9 laken, Kanskje noe 8mm greier, men VIDEOkamera derimot finner du nok masse for den prisen.
Hva skal bruken være? Film? Dokumentar? Event? Alt mulig?
En 550D er ingen dum ide, men er det ditt første kamera?
NPS Film &; Video
www.npsfilm.com
*Sony - HVR-V1e - Solgt
*Canon EOS 7D
*SG Pro r3
*Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
*RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
*RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
*MacBook PRO 17" (4GB ram)
*Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm
Jeg lurer for så vidt på det samme som trådstarter. For meg står det mellom HDSLR kamera og Panasonic HDC-TM700, som har fått best omtale i den priklassen i det siste. På Panasonicen kommer jeg til å bruke JAG35 DOF-adapter som jeg eier fra før. Syns den fungerer ok ifht prisen, men litt kornete bilde blir det.
Bloggen som Hakvaag referer til påpeker mange viktige negative sider med HDSLR, som det er bra å ha kjennskap til. Men når John-Erling sammenligner med kamerarer som er 10 ganger så dyre(!), blir det en litt overflødig sammenligning. Han burde sammenlignet HDSLR med videokameraer som f.eks. Panasonic HDC-TM700. Sitater som "when the cost of the camera is so low that you can break it on purpose, I see the possibility for lots of destroyed cameras with exciting footage inside", tyder på at denne bloggen ikke er ment for sånne som meg og trådstarter her
Det mest negative med HDSLR slik jeg ser det, er helt klart det dem kaller "rolling shutter issue". I de mest ekstreme videoene ser det jo helt sjukt ut! Men i eksemplene som f.eks. Philip Bloom har filmet, syns det ikke i det hele tatt. Det er derfor ikke så lett å vite hvor stort problem dette egentlig vil være for en amatørfilmskaper som leker seg med sin første film, og som ikke har mulighet til å kjøpe dyrere utstyr.
Jeg sitter fremdeles på gjerde, og ingen argumenter har klart i vippe meg til den ene eller andre siden. Alle konkrete, personlige erfaringer tas i mot med takk!
Til en spillefilm anbefaler jeg valg av et videokamera som har muligheten for progressiv scanning iallefall sålangt det er mulig.
Enkelte kameraer har ikke muligheten for progressiv scanning, og da blir resultatet seene ut som en dokumentar.
Skal du kjøpe brukt, så er det massevis på finn.no.
f.eks.:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=23495999
Sist endret av stachnik; 26th July 2010 kl 15:51
Adrian Stachnik.
Stachnik Filmproduksjon.
stachnik: Du vet det er mulig å deinterlace ikke-progressive bilder i post? De aller fleste respektable redigeringssystem har muligheter for dette
Bokmerker