Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22
    Krsk0
    Guest

Standard Final cut studio 3

Hei,

Nå har Final cut studio 3 blitt sluppet, og jeg lurer på om noen her på forumet kommer til og oppgradere?

Jeg personlig kommer nok til å oppgradere etter, jeg er ferdig med den filmen jeg jobber med nå (FCS2 holder ut året hvertfall). Så til neste år blir det nok oppgradering for meg.

Hva tenker dere om oppdateringen?

http://store.apple.com/no/product/MB...mco=NzM5OTUzNA
    Sist endret av Krsk0; 1st September 2009 kl 16:41

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

WOW! Jeg er mektig overrasket over at det ikke har vært mer snakk om dette på alle verdens film-forum. Må sette meg ned og se over de nye godsakene før jeg uttaler meg..

Første som slår meg er: For en helt hinsides pris for de som oppgraderer. Og ikke minst for de som kjøper dette som nytt produkt i samlingen sin av programvare. Dette er jo helt ekstremt billig i forhold til hvilke verktøy man får å fikle med.

I en av videopresentasjonene kan man forøvrig se Tangent Wave i bruk sammen med Color. ENDELIG!!

Andre spennende ting er Prores 4444 og at man kan jobbe i og eksportere til 4K i Color.

Flere spennende ting er at du nå kan eksportere en batch rett fra tidslinja med Compressor, og fortsette å jobbe i Final Cut. Ser også ut til at det er Blu-Ray støtte nå.

Med nye Final Cut Pro 7 er det nå mulig å dele video rett fra tidslinja via iChat - nå er man ikke lenger helt nødt til å bo i de større byene for å kunne samarbeide som produsent og klipper. Fantastisk!

Se selv og nyt! http://www.apple.com/finalcutstudio/whats-new.html
    Sist endret av OlaHaldor; 23rd July 2009 kl 16:41

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2007
    Svar
    87

Standard

Må si jeg er kjempeskuffet over at ikke DVD studio er oppgradert i pakken, og at den dermed ikke støtter Blu-ray. Selv om compressor har kommet med Blu-ray støtte så er det i mine øyne fortsatt ikke støtte for Blu-ray. Du kan jo fortsatt ikke lage en disc, selv om du kan gjøre video materialet klart.

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Standard

Men er dette nok? Litt over to år etter at FCS 2 dukket opp, så hadde man kanskje forventet mer. Jeg har ikke erfaring med annet enn FCP, så det er det jeg sikter til i første omgang. Men flere nyttige funksjoner å se fram til!

Bakgrunnseksportering kan være en stor tidsbesparelse vil jeg tro, og integreringen med iChat virket veldig spennende. For meg som kommer fra himmelen i Avid hva gjelder bins og organisering, er det fint å se noen små og nyttige forbedringer når det gjelder det også. Multi-touch på MacBook Pro blir nok en glede. Ellers er vel nyheter som tidskodevinduet, nye speed change tools, utvidelsen av ProRes-familien, såkalte global transitions og SD safe title i HD eksempler på forsøk på å holde følge med Media Composer (på samme måte som Avid gjorde).

Prisen er en nytelse å se på i det minste, etter at min Mac Pro tok lommeboka.
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

intriguing.

Ser spennende ut, ENDELIG eksporterer den i bakgrunnen, og ENDELIG kan man enkelt sende sekvenser mellom color og fcp uten noe kødd Yeah!

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Ren nysgjerrighet - hva slags kødd snakker du om mellom FCP <-> Color?

Ja, skuffet over BD-greiene i Compressor. Forventet at BD var implementert inn i DVDSP 4.

Krsk0
    Guest

Standard

Jeg syns også at det var litt for lite "spennende" nyheter.
    Bluray hadde jeg hvertfall håper de skulle komme med. Noen som har bestilt?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

Ah, nevermind. Du tenkte kanskje på grafikk og timewarps som måtte "bakes"? Ser jo fint ut at det fungerer uten for mye hokus pokus.

Jeg skal definitivt bestille. Støtte for Tangent Wave alene er verdt den mikroutgiften det faktisk er for oppgradering. Så var det å spare til Wave da...

Commander
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hønefoss
    Svar
    432

Standard

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor Vis post
    Ah, nevermind. Du tenkte kanskje på grafikk og timewarps som måtte "bakes"? Ser jo fint ut at det fungerer uten for mye hokus pokus.

Jeg skal definitivt bestille. Støtte for Tangent Wave alene er verdt den mikroutgiften det faktisk er for oppgradering. Så var det å spare til Wave da...
    Nå skal det påpekes at jeg LANGT fra er en gud i Color, men det jeg mener med "kødd" er at du får tilbake klippene "oppklippet" slik du forlot dem i fcp. Jeg har bare erfart at man får ett eneste langt klipp tilbake, og om man DA finner noe feil, så må man gjøre så vanvittig mye om igjen.

I tillegg så får man med overganger og tidsjusteringer man gjorde i fcp, det har jeg vært skuffet over med forrige versjon av color.

Så har jeg dessverre ikke hatt mulighet til å bruke color på en stund, siden jeg bare ser alt ekstreme kontraster. Skrevet om det i en annen tråd, hvis du har et råd så tar jeg imot

Den "tangent wave" saken, hva har den som ikke et tastatur har? (ikke spydig kommentar, jeg lurer

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard

At klippene kommer fra Color til FCP slik som de er på tidslinja du sendte til Color er det som er normalen, og det som bør innarbeides som riktig, om du liker det eller ei. Mulig jeg ikke tolket setningen helt riktig.. ? Poenget med det er i alle fall om klippen er noe løs ennå, så kan man lage handles for hvert klipp, slik at man kan justere litt frem eller tilbake etter behov.

Tangent Wave har tre kuler og tre ringer. Kulene representerer fargesirkelen, mens ringene representerer eksponering. Det er ett sett med kule og ring for hver del av eksponeringen. Shadow, mid tones, highlights. Fordelen er at man kan justere to stk. samtidig, og nå frem til resultatene raskere og mer intuitivt, i stedet for å justere på en og en av gangen.

Ellers har man knapper for å hoppe kjapt til hvert rom, og justere alle atributter for vignettering og andre ting i secondaries. Sette keyframes, justere keyframetype, slå av/på grade, kopiere grade til forskjellige banker (Color har fem banker som kan kopieres og limes inn til forskjellige shots), osv, osv..

Jeg har jobbet i Color med mus og tastatur en god stund før jeg tenkte på å bruke tegnebrettet til Color. Det gav meg veldig stor og mer nøyaktig presisjon. Etterhvert begynte jeg å tenke på at jeg hadde en ShuttlePRO som lå i en boks og samlet støv - da den ble tatt frem har jeg aldri brukt annet enn ShuttlePRO og tegnebrett.

ShuttlePROen gjør at jeg kan hoppe mellom rommene ganske kjapt, slå av/på grade, hoppe mellom klipp, sette keyframes etc - alà det en Tangent Wave kan gjøre - men jeg kan IKKE justere flere ting samtidig. Helt klart en fattigmannsløsning som har fungert veldig godt, og Tangent Wave har vært etterlengtet blandt mang en Color-bruker siden Tangent annonserte den i fjor sommer.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Lignende tråder

1. Lære Final cut studio 2
    Av Dollars i forumet Programvare
    Svar: 23
    Siste tråder: 29th November 2009, 18:21
  2. Final cut studio 2 og Final cut express 4.
    Av Polarbear i forumet Programvare
    Svar: 3
    Siste tråder: 28th April 2009, 16:10
  3. Final Cut Studio 2
    Av Hjelvik i forumet Programvare
    Svar: 7
    Siste tråder: 18th April 2007, 13:25
  4. Final Cut Studio..hvilken data..?
    Av Filmnerden i forumet Programvare
    Svar: 25
    Siste tråder: 19th February 2006, 13:03
  5. Adobe Production Studio VS. Final Cut Studio