Viser resultater 1 til 5 av 5
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Østfold
    Svar
    79

Standard Firestore FS-100 - Hvilket format bør jeg bruke?

Heisann!

Jeg skal gå til innkjøp av en Firestore FS-100, og det jeg da lurer på er hvilket format jeg bør lagre opptakene i.
    Jeg kommer til å filme alt i HD, så det blir da DVCPRO HD.
    Ifølge produsenten kan den lagre i to forskjellige formater når det skytes i DVCPRO HD.
    Det er P2 MXF / P2 MXF PN og QuickTime.

Hvem av disse to formatene er best å lagre i?
    Jeg ønsker topp bilde- og lydkvalitet.
    Redigerer forøvrig i Premiere Pro CS4, hvis det skulle ha noe å si for formatene sin del.

Takker på forhånd!

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Sv: Firestore FS-100 - Hvilket format bør jeg bruke?

Tror du skal være litt forsiktig å filme i Quicktime ettersom det er dårlig med DVCPRO HD codec støtte i Windows (som jeg går utifra at du bruker).
    MXF filer kan du derimot importere direkte inn i Premiere uten å transcode noe som helst, du må bare passe på å velge DVCPRO HD når du lager nytt prosjekt.
    Her er en video fra CS3 (Version 3.1) som viser deg hvordan du gjør det:
    [ame=http://www.youtube.com/watch?v=waAUMC8WWaI&;feature=related]http://www.youtube.com/watch?v=waAUMC8WWaI&;feature=related[/ame]

EDIT: Og ja forresten forskjellen på P2 MXF / P2 MXF PN er at i PN (N = Native) mode kan ta opp i variabel framerate, men bare i 720p oppløsning.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Østfold
    Svar
    79

Tusen takk for svar! ;D

Men hva betyr egentlig variabel framerate?
    Hva har det å si med tanke på filming?

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Det vil si at du kan filme i slow-motion opp til 50p bilder i sekundet.

Det er viktigt å ikke blande dette med 50i som i grunn er 25 bilder i sekundet.

Jeg går utifra at det er HVX200 du har å filme med. Dette kameraet tar opp i både Interlaced og Progressive.

Interlaced vil si at en tar opp 50 "halv" bilder i sekundet, altså om du tenker deg at bildet ditt er delt opp i 1080 linjer nedover (HD 1920x1080)
    så blir annenhver linje tatt opp som et bilde, linje 1,3,5,7,9 osv blir tatt opp i 1/50 dels sekund, så tar neste bilde opp linje 2,4,6,8,10 osv i 1/50 dels sekund. Redigerings programmet "smelter" da opp disse to bildene sammen og gjør det til et 1/25 bilde. Interlaced er spesiellt gunstigt til bruk i sport, ettersom det gengir virklighetens tempo mer realistisk, dette er også en av grunnene til at video filmet med hånd kamera ser amatørfilm aktig ut. Her er det viktigt å stille inn field orderen riktikgt i redigerings programmet også, ellers kan en ende opp med ekle kanter med opptak i bevegelse.

Progressiv tar opp 25 helbilder i sekundet (1/25) og oppdaterer derfor mindre av virklighetens tempo, og det ser mer "film" aktigt ut, ting går liksom litt roligere og mer mykt om du skjønner.

Om det ble for teknisk for deg så bare anbefaler jeg deg til å ta opp i 720 25p for kortfilmer og 1080 50i for alt annet
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    89

Under en produksjon i sommer var vi så dumme at vi tok opp i quicktime, noe som resulterte i at alt materiale måtte konverteres til et pc-leselig format via en mac.
    Kontakt meg for leie av kran, dolly, steadicam, kamerarig og annet!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •