Kan ikke komme på noen annen effektiv løsning enn en bildemikser altså.. Men du kan jo leie en billig bildemiks da! (feks edirol V-4) Så koble til en dvdopptaker eller liknende.
Kva er den mest effektive måte å filme multicam?
Vanligvis pleiar eg å bruke to kamera, der begge tek opp på tape. Eg importerar, synkroniserar og klippar etterpå. Dette er ekstremt tungvindt. Eg brukar mange kassettar, og det tek mykje plass på datamaskina. Forrige forestilling var på 3 timar, og det var to versjonar som vi måtte filme. 2 kamera og to forestillingar tilsvarar 12 timar råmateriale, og det tek opp ganske mykje plass og det tek lang tid å importera.
Eg har lyst å ha begge kamera på to skjermar, og klippe det når showet heldt på. Kva er det beste måten å gjere dette på, når eg ikkje har genlock eller tilgong på bildemiksar?
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Pettersen Produksjonar[/url]
Kan ikke komme på noen annen effektiv løsning enn en bildemikser altså.. Men du kan jo leie en billig bildemiks da! (feks edirol V-4) Så koble til en dvdopptaker eller liknende.
Må eg ikkje ha Gen-lock då?
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Vi har gjort en del flerkameraproduksjon på en BrickHouse Calisto-R bildemikser, den har SD-SDI og composite innganger, og kan generere GenLock-signal som man snorer til kamera.
GenLock er ikke et must - men det vil gjøre at du ikke kan klippe så kjapt som du gjerne ønsker, noen ganger. Dvs. at hvis du klipper brått fra et kamera til et annet, uten å ha vært innom preview for at bildene skal (hva pokker er ordet på norsk!?) 'get established' - vil du få synkfeil og eventuelt andre 'artifacts'. Når man klipper innom preview først, og venter et halvt sekund før man klipper fra preview til program, vil du ikke få disse feilene på tape eller hva du nå enn gjør opptak på.
GenLock krever dog at du har kamera som har støtte for det. Jeg vet ikke om Panasonic har det, men pro-sumer-kameraene fra Sony har det ikke vet jeg. Canon XL H1 vet jeg har, og et av de andre HDV-kameraene til Canon har det mener jeg.. Om XL1 eller XL2 har det, vet jeg ikke.
Og for deres del - styr unna bildemiksere som kjører på A og B-busser, i stedet for preview/program. Jeg skjønte ikke helt hvordan de A/B-buss-mikserene fungerte når jeg hadde noe på prøve her, og det er helt klart - med tanke på om du en gang senere kommer bort Pinnacle, Sony eller GrassValley-miksere, at du bruker noe SKIKKELIG som har preview/program-rekker.
Sjekk med f.eks. Video4 om dere får leie en BrickHouse-mikser!
ALTERNATIVT kan dere gjøre opptak på tape, og klippe det sammen i et eller annet program som har støtte for flerkameraredigering. Final Cut har det, Liquid har det, og skulle ikke forundre meg om Avid Express e.l. har det.
Viktigst av alt, uansett hvordan dere løser det, er intercom. Kommunikasjon om hva som skal filmes, hvem som tar hva, hvilke utsnitt etc. Av erfaring, når jeg har vært ute på oppdrag med far, har vi endt opp med å filme akkurat det samme, og det gir veldig få muligheter til klippen etterpå - dessverre.. Så kommunikasjon bør stå øverst på lista![]()
Det eneste du strengt tatt trenger er et kamera som kan levere (feks) et composite videosignal fra phono eller s-video (de aller fleste minidv)
så sender du signalet over bnc (coax) kabler til videomiksen... Edirol V-4 er kanskje ikke et veldig profft alternativ når det gjelder sync og sånn, men det fungerer, er billig og ser helt ok ut..
Du sier ikke noe om hvilke kamera du har, men siden de ikke har genlock antar jeg at det er snakk om amatør/semipro-kamera. Det enkleste da vil nok være å leie en mikser som tar usynkrone kilder, f.eks. Edirolen som Kudi likerSå slipper du å tenke på genlock.
Ellers støtter jeg meg til OlaHaldor, intercom er et must når det gjelder flerkameraproduksjon.
Nei, det panasonic kameraet eg bruker (dvx100) har ikkje genlock. Det andre canon-kameraet du refererar til, trur eg må vere XhG1.Opprinnelig postet av OlaHaldor
Okei, det skal eg gjere.Sjekk med f.eks. Video4 om dere får leie en BrickHouse-mikser!![]()
Forresten, eg skjønner at det ikkje lønnar seg å kjøpe ein miksar?
Ja, eg veit at liquid har det, men for å kunne gjere dette må eg først importere all videoen. Det er det eg ikkje vil.ALTERNATIVT kan dere gjøre opptak på tape, og klippe det sammen i et eller annet program som har støtte for flerkameraredigering. Final Cut har det, Liquid har det, og skulle ikke forundre meg om Avid Express e.l. har det.
Takk for tipset, det skal eg hugse på. Men eg kan jo ta opp på tape i tillegg til å mikse det med videomiksar? Viss ting då går til helvete har eg jo alt på tape i kamera, og kan i verste fall redigere det på gamlemåten.Viktigst av alt, uansett hvordan dere løser det, er intercom. Kommunikasjon om hva som skal filmes, hvem som tar hva, hvilke utsnitt etc. Av erfaring, når jeg har vært ute på oppdrag med far, har vi endt opp med å filme akkurat det samme, og det gir veldig få muligheter til klippen etterpå - dessverre.. Så kommunikasjon bør stå øverst på lista![]()
Kan eg bruke RCA-utgangene til dette? Treng eg ein adapter for å få s-video/composite signalet inn på miksaren?Opprinnelig postet av KUDi
Kameraene det dreiar seg om, er panasonic Dvx100 og PD100 (slik var det iallfall sist, men eg har tilgong på andre kamera også).Opprinnelig postet av Thomasv
Når det gjeld opptak av signalet etterpå, kva er moglegheitane då? Kan eg bruke eit anna miniDv-kamera? Kan eg bruke ein DVD-opptakar? Kan eg bruke ei datamaskin?
Tusen takk for all hjelp![]()
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Ja, du kan kjøpe lange phonokabler (RCA), og koble dem fra kameraet inn i bildemiksen, (de fleste miksere har phono inn tilkoblinger) men dette vil gi signaltap, og da er det bedre å bruke BNCkabel (coax)Kan eg bruke RCA-utgangene til dette? Treng eg ein adapter for å få s-video/composite signalet inn på miksaren?
Bruk en sånn i begge ender
Den er mer robust også, mer praktisk å trekke lengre.
Hadde for noen uker siden en storskjermproduksjon med 3 DVX100 kamerer, funka fettKameraene det dreiar seg om, er panasonic Dvx100 og PD100 (slik var det iallfall sist, men eg har tilgong på andre kamera også).Da brukte vi en mpeg4 opptaker til å ta opp med, du kan egentlig bruke det meste av opptakere, en PC med tvkort funker veldig bra.. Det mest brukte er nok dvd eller harddisk opptaker.
EDIT: De fleste miksere har 2 ut signaler, da går det ene til prosjektor (el.) og den andre til opptak. De fleste prosjektorer kan bridge signalet videre til neste prosjektor, har du ikke muligheten til det kan du kjøpe en distrubutør som fungerer som en hub som kloner innsignalet til 2 eller fler ut.
Bare for å svare på det - ja - du kan gjøre opptak samtidig som du kjører signalet ut.
Vi gjør alltid det - dette kalles en ISO-tape - en backup i tilfelle feilklipp, sånn at du kan klippe inn backup-kameraet der det trengs. Stort sett pleier vi å kjøre ISO på tre kamera, så har vi litt å gå på - alle har ikke perfekte utsnitt hele tiden![]()
Eg skjønnerTusen takk for hjelpen.
Eg skal spørje Video4 om ein brickhouse eller Edirol miksar neste gong eg er der.
Pettersen
Fotobloggen min[/url]
Bokmerker